donderdag 20 oktober 2011

Olm kaltgestellt

De afgelopen week heerlijk met de nieuw-glanzende Quest geforenst. Ach, 't is maar 20 km per dag maar in het weekend heb ik daar nog een 90 aan toegevoegd zodat ik toch tevreden op deze woonwerkweek terug kan kijken. Buiten een rammeltje is de Quest weer tiptop in orde, en als ik binnenkort de winter Moiree er weer ondergegooid heb voor wat meer grip en minder spin onder winterse of anderszins gladde omstandigheden kan ik er hopelijk weer even tegen. Verder heb ik qua velomobiling niet zo veel te melden. Wat me wel dwarszit is dat het biermerk Olm enkele weken geleden door de erven van Freddy om zeep is geholpen. Dit alles onder het mom 'ze vullen onze vaten' maar dat is natuurlijk flauwekul. Andersom gebeurde ook. Maar Freddy is een gigantisch zwembad waar Olm een borrelglas is. Dus het ging niet om het omzetverlies of substantiële financiële gevolgen. Nee, Freddies erven doen het in de broek voor ieder nieuw initiatief op biergebied en daarom proberen ze de potentiële concurrentie juridisch de kop al in te drukken voordat deze de kop opsteekt. Heel flauw en wederom een verarming van de Nederlandse biercultuur, die al zo ontzettend veel verarmd werd door de allemans-supermarkt-smaak die de Zoetermeerse chemiereus in gigantische hoeveelheden op de wereld smijt, daarbij de mooie, kleine merken een voor een verzwelgend en nu dus Olm. Weer een kans minder op een nieuwe frisse smaak in de winkels, afgevlakt tot het nivo wat ze in Zoeterwoude bepalen. Wat ze daar goed voor je vinden!! Zolang je een klein brouwertje blijft in Nederland mag je bij Freds gratie blijven, zodra je er blijkt van geeft iets van marketing te begrijpen en een kansje op een klein stukje marktaandeel zou kunnen hebben, treed de grote vervlakker op en werpt alle middelen, behalve die van gewone marktwerking, in de strijd om dat koste wat het kost te voorkomen en ons Nederlanders te behoeden voor iets wat beter smaakt dan hun slobberpils. De smoesjes vanuit Zoeterwoude zijn goed. "Mensen moeten ons bier krijgen als ze dat in een cafe bestellen en niet het goedkopere Olm". Ten eerste is de productieprijs van Olm wellicht hoger dan die van Fred, omdat die op veel grotere schaal produceert, maar verkoopt Fred wel duurder, vandaar dat Olm 'goedkoop' genoemd wordt maar dus eigenlijk een veel betere prijs/prestatieverhouding heeft. Ten tweede is er nauwelijks iemand in een cafe die een biermerk roept als 'ie een pils bestelt, alleen als je een speciaal bier wilt. Maar je kunt het hiermee vergelijken: als de producent van Spa bronwater de Nederlandse drinkwaterbedrijven zou willen laten sluiten omdat zij het water produceren dat op zonnige terrassen wordt geschonken als klanten een Spa'tje bestellen. Als een cafehouder zijn klanten wil beduvelen, iets wat soms voorkomt, dan gaat dat heus niet ophouden omdat Olm nu kaltgestellt is. Ik kan iedereen aanraden eens (echte) Brabantse, Belgische of Duitse biertjes te proberen, of van een kleine brouwer uit Nederland, daar hebben we er tegenwoordig ook heel veel van. Daar zitten juweeltjes tussen! Er gaat wellicht een wereld voor je open en die merken zijn over het algemeen wat concurrent- en klantvriendelijker want zij laten u de keus, iets wat je van Freddy niet kunt zeggen.

4 opmerkingen:

  1. ieg Je velomobiel vind ik prachtig gelukt, respect!
    Ik heb m'n schuurtje met epoxy-primer gedaan maar las dat dat niet UV-bestendig is. Dus daar alsnog ook 'n (transparante) PU-lak overgedaan (net zoiets als DD-lak).
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tijd voor occupy Heineken? Met een legertje velomobielen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Mick,

    Had je reactie even over het hoofd gezien.
    Er bestaat UV bestendige DDlak en ook transparant met een houtkleurtje. Ik vind het duur maar het brengt gemakkelijk op en is ijzersterk dus het geld waard. Maar dat boeit jou nu niet gezien het feit dat je klaar ben met je schuur.
    mvg Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Casper,

    Och ,die Occupiers, doen me denken aan de damslapers, eeuwen geleden, het effect betwijfel ik. Gewoon een ander merk drinken en niet je oren laten hangen naar al die marketingkul helpt het beste. Het idee van een groot aantal velomobielen spreekt me wel aan, gaan we over anderhalve maand met de Oliebollentocht weer meemaken.

    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen