donderdag 23 mei 2013

Ikea geboefte

Vandaag even nieuwe oplaadbare batterijen gescoord. De AA serie van Ikea, penlite model, zijn hele goeie volgens de Consumentenbond en zeer betaalbaar. Je kunt ze vergelijken met Eneloops, qua techniek dan, want de prijs is een stuk lager.  De goedkoopste Eneloops zijn in een vergelijkbare amperage haast 2 keer zo duur. Die scoren wel net iets beter in zwaar continu gebruik, maar niet 2 keer zo goed. Ik laat er geen motortjes op draaien, verlichting en gps is minder zwaar gebruik dus dat moet wel lukken met de Ladda's. Maar volgens de consumentengids en volgens de Ikea site zouden deze batterijen 3,99 Euro per blister van 4 stuks kosten. Wie schetst mijn verbazing als ik aan de kassa voor een setje AA en een setje AAA bijna 9 euro mag betalen.. Even gecheckt en inderdaad, een euro te veel. Dat teveel rekenen gebeurt bij veel winkels heel vaak en ik begin nu langzamerhand te begrijpen waarom. Ik ben naar de klantenservice gegaan, wat tegenwoordig veel weg heeft van een ouderwets postkantoor. Met loketten en rondlanterfantende medewerkers, koffie drinkend, met een object heen en weer lopend, achter de computer lummelend en babbelend met elkaar maar service verlenen, ho maar. Als je geholpen wilt worden zul je een nummertje moeten trekken en dan ben je aan de beurt. Om te wachten, dat is. 20 minuten deden de 2 (van de 6) daadwerkelijk werkende dames erover om de mensen die er eerder waren, weg te helpen alvorens ik aan de beurt was. Inderdaad bleek er een hogere prijs voor de AAA batterijen in de kassa computer te staan, maar niet op de site. Ik kreeg een euro terug en was inmiddels een half uur verder. Ik kon het niet laten om te vragen wat hier nou mee gebeurde. De dame vertelde me dat deze prijsafwijking gesignaleerd wordt en dat er eens in de maand eens iemand naar kijkt om te beoordelen of de 'fout' hersteld zal worden. "Dus iedereen die dit nu koopt betaalt voorlopig gewoon teveel?". "Inderdaad", zo bevestigde de servicedame.

Dit riekt naar belazeritus, ze laten moedwillig iedere koper van deze 'beste koop', ongetwijfeld een hardlopend product, een euro teveel betalen, er vanuit gaand dat niemand de moeite neemt om terug te komen en die ene euro te claimen en zo dus vele malen (pallets vol met die batterijen) een euro extra op te strijken. Ook al weten ze het, ik heb het ze gemeld, en wie weet wie het al eerder heeft gemeld, ze laten deze situatie bewust glashard voortbestaan. U zij gewaarschuwd voor de familie Kamprad en haar handlangers..
Overigens zijn deze batterijen ondanks deze streken, zeker het overwegen waard. Let op de kassabon, en als je voor 10.30 u gaat kun je eerst even een ontbijtje voor een euro meepikken, ook geen slecht aanbod.

9 opmerkingen:

  1. Misschien is het niet eens winstbejag of oplichting....IKEA begint een behoorlijk enorm bijna wereldwijd bedrijf te worden en daar hoort logge slechtwerkende aansturing meestal bij. Wellicht vestigingsmanagers die niet op eigen houtje prijzen mogen aanpassen, ook al zijn ze foutief. En een topdown beslissingsstructuur zodat signalen van onderen nauwelijks een weg naar boven vinden. Dat veroorzaakt weer meldingsmoeheid van de werkvloer, omdat er toch niet of nauwelijks iets mee gedaan wordt, enz enz....

    Alle grote bedrijven zijn daar wel ongeveer hetzelfde in...wat hun tjakka-roepende managers ook denken/vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb jij weer Gerrit.
    Kon je niet gelijk aan de kassa bezwaar maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Quezzzt,

    Ik denk niet dat het een officieel onderdeel is van hun verdienmodel, maar ik vermoed dat wanneer er een product te goedkoop in de kassa staat er een verschrikkelijk luid alarm afgaat en dat er direct een mouw aan gepast wordt. Hoe het ook komt, de klant wordt voorgelogen en te kort gedaan. En da's niet fraai, kruidenier op de hoek of wereldbedrijf.

    groetjes,Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Gerrit,

    Bij het betalen wist ik het niet helemaal zeker dus heb ik het thuis even nagekeken. (Ikea is bij mij om de hoek).

    groetjes Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het verleden van de oude Kamprad is ook al niet lelieblank !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Bram,

    't Was geen fraaie, ook al probeerde hij dat zelf te bagatelliseren..

    groetjes Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. lekker verdienen zo... stel ze verkopen landelijk
    op een dag 100.000 pakjes van die krengen... toch lekker een ton verdiend en niks extra hoeven verkopen...

    zouden ze er ook mee wachten met het aanpassen als
    et voor de klant in zijn voordeel is?? zou wel niet denk?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hee Beekie,

    strakke observatie, helemaal mee eens

    Groetjes Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is het wellicht een idee om Ikea aan te melden voor de Koude Douche van Radar?

    BeantwoordenVerwijderen