dinsdag 14 mei 2013

F16 fietssnelweg

Gelukkig. Na de berichten van jaren geleden dat er geld beschikbaar was voor het aanleggen cq verbeteren van snelfietsroute F16, zodat er echt doorgereden zou kunnen worden in plaats van afremmen voor obstakels, hobbels,  haakse bochten, stoplichten en voorrang, te verlenen aan alle blik,  hoorde ik daar sindsdien helemaal niks meer over en ik was al bang dat dit eigenlijk een verkiezingsbelofte was die niet of zelfs nooit ingelost zou worden. Nou nee, gelukkig zijn ze tussen Dordrecht en Rotterdam nu flink aan het werk. Helaas wel met als gevolg dat vooral die bestaande fietsinfrastructuur nu her en der is afgesloten of wordt omgeleid. Gelukkig zal dat tijdelijk zijn, en ik hoop dat de voordelen die dat oplevert groot zullen zijn en ook blijvend. Op die manier is het echt leuk om met een velomobiel, maar zeker ook met een accufiets of zelfs een gewoon schoolbrik die route te volgen en lekker op te schieten. Hoe verkopen de marketeers van de overheid dit: "De F16 wil automobilisten die niet verder dan vijftien kilometer van hun werk wonen stimuleren om de fiets te pakken naar het werk. Ik hoop dat steeds meer scholieren en forensen gebruik zullen maken van dit fietspad want één ding is zeker: fietsen zorgt voor een gezonde geest in een gezond lichaam. En wie zou daar op tegen kunnen zijn?" 

Eigenlijk komt het er op neer dat ze dit dus doen voor automobilisten. Maaakt niet uit, fietsers hebben de voordelen. Hoezo 15 KM? En vanwaar die gezonde geest? Maar goed, ik laat me hier niet door weerhouden om met zowel mijn ongezonde geest als lichaam meer dan 15 KM te fietsen, als mij dat zo uitkomt. 
Ik hoop dat de onvermijdelijke stoplichten die in deze route zullen zitten wel echt goed gaan werken,dus zonder dat je geheel tot stilstand moet komen bij een knop op een paal, maar dat het net zo soepel als bij auto's gaat werken, die soms van een meter of 50 voor het verkeerslicht al worden gesignaleerd zodat een voor hen gunstig scenario wordt gestart. Als ik dan maar een meter van het knopje ben maar dat nog net niet ingedrukt heb ben ik toch de sjaak en mag het blik zijn gang gaan, terwijl ik nog enkele minuten mag wachten, soms op niks. Gelukkig is dit onderkend en zal hier rekening mee worden gehouden, zo lees ik in de berichtgeving. 
Mocht het allemaal lukken en inderdaad soepeler en sneller gaan dan voorheen dan ga ik daar zeker veel lol van hebben want deze route volg ik regelmatig, in ieder geval vaak voor een deel. Ik ben benieuwd. Ik hou m'n adem niet in totdat de route klaar is want dat gaat nog minstens tot eind 2014 duren.


En als ze slim zijn maken ze zo'n plan voor heel Nederland en houden daar rekening mee iedere keer als er (re)constructies van wegen, spoor, of andere infrastructuur worden gepland. En doe dan gelijk maar een 3 meter breed fietspad.

4 opmerkingen:

  1. Dat plaatje ziet er strak uit Cor.
    Denk dat daar best gebruik van gemaakt gaat worden. Er zijn daar ontzettend veel forensen die dat stukje makkelijk kunnen fietsen en ook gaan fietsen met die fietssnelweg.
    Ik heb eens een filmpje gezien van een ander stukje fietssnelweg daar in de buurt. Dat was hartstikke druk met fabrieksmensen. Je krijgt daar echt mensen mee uit de auto op de fiets. Iedereen heeft daar voordeel bij.

    Die 15 km komt van een wetenschappelijk onderzoek jaren geleden. Helaas blijven dit soort cijfers hangen bij beleidsmakers die zelf ook nauwelijks fietservaring hebben dan een enkel recreatief ritje met vrouw en kinders.
    De fantasie is dan al snel beperkt en kan men zich niet voorstellen dat je voor je lol nog verder wilt fietsen. Zeker niet elke dag naar je werk.

    Daar is gelukkig een grote ommekeer in te bespeuren de laatste tijd.
    Ik stel met plezier maar ook enige verbazing vast hoe snel en hoe makkelijk fietsbeleidsmakers anders denken en om zijn gegaan. Er kan natuurlijk ook relatief eenvoudig en snel gescoord worden door henzelf. Die lol gun ik hen, als wij maar mooi strakke en brede fietsbanen krijgen. Het bedrijfsleven werkt overigens vrij makkelijk mee. Ook zij spinnen er, aantoonbaar, garen bij op diverse fronten.

    Overigens is samenwerking door verschillende instanties wel een voorwaarde. De neuzen moeten dezelfde kant op staan.
    Het beste werkt het ook top-down. Dus grote overheden zetten lagere overheden beleidsmatig onderdruk. Dat mechanisme zie overal prima werken.
    Rond b.v. Enschede, Utrecht en Nijmegen zijn al mooie projecten gerealiseerd.

    De ligfietsvereniging NVHPV heeft trouwens ook een infrastructuur commissie. Speerpunt de F12 Den Haag-Arnhem.
    Er zijn nauwe banden met de Fietsersbond die een serieuze speler is in dit spel. Frans van Schoot heeft een groot nationaal en internationaal netwerk op dat gebied. Bij de laatste ALV is er dus ook een lobby commissie aangesteld.

    Alle beetjes helpen. Er moet constant aan een bewustwording bij lagere en hogere beleidsmakers worden gewerkt. Ook samenwerking bij diverse disciplines met als een gemeenschappelijke noemer: Fietsen
    Daarom komt er in de volgende Ligfiets& ook een helder artikel over het Bakfietstreffen in Nijmegen en de opening van de fietssnelweg Nijmegen-Beuningen.
    We komen er wel. Hopelijk over een fietssnelweg. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Cor,
    Zelf ben ik woonachtig in Rijsoord en volg dus ook de ontwikkelingen van het F16 project op de voet. Enkele weken geleden is bij ons in de buurt een stuk fietspad onderhanden genomen. http://www.rtvridderkerk.nl/lokaal-nieuws/oplevering-snelfietsroute-f16-dichterbij.html Het rijd inderdaad erg fijn. Nu de andere slechte stukken fietspad langs de Rijksstraatweg nog. Wat mij wel verbaast over het plan is dat er een goed en snel fietspad naast de A16 ligt met veel ongelijkvloerse kruisingen waardoor je lekker door kan fietsen. Nu gaan ze een snelle route proberen te maken door Barendrecht en Rotterdam heen waar je nog steeds vele kruisingen, bochtjes en stoplichten moet passeren. Volgens mij blijft de snelste route van Zwijndrecht naar Rotterdam toch het A16 fietspad. Dit kan je al vanaf Florensis in Hendrik Ido Ambacht volgen en vanaf de Brienenoordbrug (niet er over heen) rij je makkelijk en snel naar de Erasmusbrug. Zelf rij ik deze route meerdere malen per week met de Mango (maar dan over de Brienenoordbrug) maar ik heb de indruk dat vele fietsers niet op de hoogte zijn van deze route.
    Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet er goed uit op de kaart, weinig bochtenwerk, goed voor velomobielen. Ben benieuwd naar je ervaringen straks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Brandweer: Tuurlijk ben ik blij dat er zoveel aan fietsen bevorderen gedaan wordt, echter als je je oor te luisteren legt is er nog zo'n groot verschil tussen wat er voor auto's aan infrastructuur is en wat er voor fietsers is.
    @Gelemango46 (Rossi's nr in de MotoGP, ook een hele snelle jongen) Deels ben ik het met je eens, dat stuk waar ze nu easypath beton hebben neergelegd staat grotendeels los van de F16, richting dat touringcarbedrijf. Waar denk ik de winst zit is de verbetering van het stuk vanaf de Dordtse brug langs het station in Zwijndrecht en dan aansluiten op dat stuk weg parallel aan het spoor, de Jeroen Boschlaan. Als je daar lekker kan doorrijden dan heb je winst, daar het je nu nog omwegen, oversteekjes, stoplichten en klinkers. Mooi dat je dan verderop bij Florensys kan kiezen of je naar Rotterdam centrum of Oost gaat en vanaf daar of de A16(bestaand) of de Langeweg(verbeterd) gaat volgen.
    @Casper: ik hou je op de hoogte.

    Groetjes Cor

    BeantwoordenVerwijderen