zaterdag 3 december 2011

Miskoop van het decennium

Mijn huidige bukfiets, een ATB is inmiddels 3 jaar oud en deels gesponsored door mijn werkgever. Iedere 3 jaar mag je zo'n 'fiets van de zaak' kopen die je dan in maandelijkse termijnen van je bruto salaris terugbetaalt, dus die fiets kost maar de helft en door de gespreide betaling merk je er niks van.
Een bukker blijft altijd een goede fiets als je met andere niet vm-ers wilt gaan fietsen of bij warm weer heen en weer naar het werk. Dus ik ben aan het spitten gegaan en na veel tests en sites lezen en proefritten maken ben ik op een Batavus Venturo Supreme uitgekomen. Mooi design (of niet, smaak) en belangrijker: prima specs, waaronder een Alfine 11-versnellingsnaaf en schijfremmen. Ik wilde graag schijfremmen omdat ik met de vorige atb op de stadsroute nogal wat remblokjes heb versleten en daar vanaf wilde. En een derailleur is zo open best onderhoudsgevoelig. Dus na lang wikken en wegen een leverancier uitgekozen op internet die mij de fiets met een aantrekkelijke korting ging bezorgen. En inderdaad, gisteren arriveerde de fiets dus. Netjes afgemonteerd in een doos, op het oog onbeschadigd en gaaf. Helaas was het eerste commentaar van de bezorger 'hij is wel zwaar, ik heb soms fietsen die amper iets wegen'. Bleh, dit is geen carbon maar gewoon aluminium en weegt 17 kilo, mooi zat voor een woonwerkfiets die door de slimme marketeers van Accell ook als trekkingbike aan de man wordt gebracht.
Hup, fiets uit de doos, stuur recht en pedalen op hun plek, en daarbij viel me eigenlijk al op dat het stuur heel gemakkelijk naar rechts 'viel'. Ik teste dit door de fiets met het voorwiel van de grond te tillen aan de bovenste buis, vlak achter het stuur en jawel, steeds naar rechts. Toch maar 's een ritje maken en inderdaad, de fiets wil dolgraag rechtsaf. Loshandje is helemaal niet te doen, ik ga haast op m'n plaat. En aan de fiets of voorvork is helemaal niks te zien, geen verbogen frame of vork, wiel staat recht, een raadsel. Na deze eerste testjes toch even de leverancier gebeld en die vind dat ik foto's moet maken zodat zij die dan kunnen beoordelen. Ik heb op dat moment geen camera bijdehand en er eigenlijk al helemaal geen zin meer in en dat laat ik weten. Nou, kun je dan bij de locale fietsenmaker langs dan kan die misschien beoordelen wat er mis is. Tuurlijk, ik koop een fiets via internet en het eerste wat ze voorstellen is dat ik maar even naar de echte fietsenmaker moet gaan, en ze betalen niet zomaar ieder bedrag, daar moet dan eerst een prijsopgave voor worden gemaakt en overlegd en als dat dan okee is mag dit gebeuren. Ik vraag maar niet wat er gebeurt als de fietsenmaker, die natuurlijk direct ziet dat dit een gloednieuwe fiets is die niet bij zijn zaak is gekocht, een hoger bedrag rekent dan wanneer hij zelf de fiets zou hebben geleverd. Logisch. Maar ik geef aan dat ik daar allemaal geen zin in heb, ik koop niet een nieuwe fiets om er direct, vanaf dag 1 een hoop extra gezeur en gedoe mee te hebben en geef aan dat ze de fiets van mijn part direct omruilen voor een nieuwe, maar dan een goede. Neen, zo werkt dat hier niet, na veel zeuren en aandringen willen ze dan de fiets weer ophalen en dan ZELF beoordelen en als zij inderdaad overtuigd zijn dat er iet aan de fiets mankeert, dan zullen ze het 'oplossen' en het extra vervoer voor hun rekening nemen, maar als zij zelf gemakshalve roepen dat er niks aan de fiets mankeert mag ik die rekening betalen. Dus zoals de slager die zijn eigen vlees keurt, hoe groot is de kans dat íe het vlees niet in orde vindt? Dat geef ik aan maar de leverancier is onverbiddelijk, en begint over kleine lettertjes. Ik lees die zelf ook even en ontdek dat ik binnen 14 dagen de fiets terug kan sturen, dat kost me eenmalig 25 euro. Dus dat ga ik maar doen want deze fiets kan me niet meer bekoren. Wat er ook aan gedaan wordt, de rechtuitstabiliteit blijft een zwak punt. Omdat ik vanmorgen met het OV naar m'n werk ben gekomen, omdat ik met de nieuwe aanwinst terug zou gaan besluit ik toch maar met deze fiets naar huis te gaan, om mezelf te bewijzen dat ik het niet verkeerd zie en dat de sporing echt niet in orde is. Ik stap op zoals ik altijd opstap, al rijdend op het linker pedaal gaan staan en dan m'n rechterbeen over het zadel heen slingeren, en ik heb amper tijd om even te schakelen want direct valt de linker cranck, die waar ik net op stond, van de trapas!! Deze blijkt maar met een heel smal randje, 1 a 2 mm, op de trapas vast te hebben gezeten. Ik had m'n nek wel kunnen breken! Ik zet de fiets snel weer terug in de stalling en stap op de tram, nu 100 % overtuigd dat deze fiets mij door de voorzienigheid wordt afgeraden.
Wanneer ik eruit ben met het terugdraaien van deze transactie zal ik hier verslag doen. Voorlopig is het hier toch geen warm weer dus ik heb geen haast met een nieuwe openluchtfiets... ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ==UPDATE:IZIBIKE, de leverancier van de fiets, die ik geselecteerd heb op basis van het feit dat ze de door mij uitgekozen fiets voor de laagste prijs aanbieden en niet al te veel negatieve berichten op het web, heeft eindelijk de aankoopsom teruggestort, weliswaar deden ze daar een week of 3 over en pas na een paar zeurmailtjes. Erna heb ik nog contact opgenomen om te melden wat er werkelijk met de fiets fout was. Inderdaad heeft de leverancier, zoals ik voorspelde, niks aan de rechtuitstabiliteit van de fiets kunnen ontdekken, maar ze zullen niet echt een loshandje-test hebben gedaan want dat kon met deze fiets gewoon niet. Maar omdat de cranck inderdaad een defect was hebben ze me de vervoerskosten ook nog vergoed. Ik heb dus alleen 1 keer vervoerskosten,die naar mij toe, moeten betalen. Wat ik hiervan geleerd heb is dat je fiets door een echte fietsenmaker op de hoek wellicht beter wordt afgeleverd maar dat kost meer, soms schrikbarend veel. Ik dit geval zou me dat 450 Euro meer gekost hebben en dat vind ik een verschil dat groot genoeg is om volgende keer toch weer via het web zaken te doen.

5 opmerkingen:

  1. Ik had ook net een vreemde ervaring met een 'internetbedrijf'. Iets voor de CV willen bestellen.
    Gelukkig nog geen geld overgemaakt want ze reageerden niet op mail en van de 2 telefoonnumers werd er niet één opgenomen (verscheidene dagen geprobeerd).
    De politie neemt daarover ook geen aangiftes aan trouwens, want noemt 't dan 'n "civielrechterlijke zaak".
    Suc6!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Mick,

    Het blijft uitkijken op internet. Meestal is er geen vuiltje aan de lucht..

    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan is een lokale fietsenwinkel toch zo gek nog niet , he Cor
    Heel vaak krijg je de fiets ook mee voor een internetprijs als je wat babbelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lang geleden heb ik al de beslissing genomen om al onze fietsen bij de echte fietsenmaker te kopen. Dus ook niet bij zo'n fietsenverkopersbedrijf.
    Reparaties worden eigenlijk altijd goed uitgevoerd, zelfs met garantie. En vaak voor schandalig weinig geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo lui,

    Tuurlijk had ik deze reacties verwacht, maar mijn oude locale fietsenman is er recent mee opgehouden omdat er een gooi-en smijttent in het dorp is gekomen die merkfietsen met veel korting verkoopt. Maar daar kan ik alleen terecht voor de fietsten die ze hebben, en bestellen doen ze alleen voor fietsen die ze wel voor de adviesprijs kunnen verkopen. De fiets die ik wilde hadden ze niet en ging dus minstens 30 % (!) meer kosten dan ik nu betaald heb. Ach, ik weet dat je een beetje geluk moet hebben, ook bij de locale fietsenmaker kun je een maandagfiets treffen, en daar heb ik nog nooit meegemaakt dat ik 'm zonder opgaaf van redenen binnen 14 dagen mag teruggeven. Maar dit gaat goedkomen, hoe dan ook. Ik heb de tijd en er zijn van bukkers vele leveranciers in Nederland.

    groetjes Cor

    BeantwoordenVerwijderen