zondag 12 september 2010

DD-lak perikelen

Het wordt steeds geler allemaal. Want ik ben aan het aflakken. Helaas dekt het spul maar matig, en dat terwijl de ondergrond ook grotendeels geel is!. Maar oké, dan kun je de volgende lagen wel een missertje wat je eerder heb veroorzaakt weer min of meer gladtrekken. Want ik lak in de garage af, met de deur open uiteraard want anders ga je volgens mij onderuit met die dampen. Maar ik lak dus binnen want buiten staat wind en vliegt van alles rond dat ik liever niet in de lak heb, en het regent vanmorgen ook nog. Maar binnen is het licht niet optimaal en sla je dus wel eens een stukje over of je vergeet een deel goed uit te rollen. De lak glanst mooi, trekt fantastisch strak maar is onverbiddelijk als je het te vet opzet: zakkers! Ook goed opletten dat je het goed uitrolt, dan nog 1 keer om de aanzetten eruit te rollen, dan verder afblijven want anders is het al te ver gedroogd. Correctieacties trekken dan niet meer glad en die blijf je later zien. Gisteren de fiets in de eerste laag gezet, en toen ik bijna rondom klaar was was de lakvoorraad die ik voorbereid had, op(120 gram dd-lak basis, 60 gram verharder en 6 gram kwastverdunner dat een half uur moet 'voorreageren' voordat je het kunt gaan opbrengen). Te weinig voor heel de fiets (zonder de top). Zoveel mogelijk de roller leeggerold en de lak uit alle hoeken van het verfbakje, het roerstokje en de kwast gebruikt om toch nog de rechterachterkant af te maken maar helaas, veel strepen en weinig glans. Omdat je het mooiste effect van deze lak bereikt als je dat snel en nat in nat opbrengt start ik aan de achterkant, daar kun je waar de oranje reflectorsticker komt wel een beetje rommelen en daar kom je dan als je rond bent een stukje tegen dat eigenlijk al te droog is om netjes aan te sluiten.
Ach, het dekte toch niet goed, en vandaag met beter licht werd duidelijk dat er wat zakkers en heilige dagen waren onstaan, dus eerst maar weer wat geschuurd en daarna weer ontvet en nu wat meer klaargemaakt. 150 basis en 75 harder en 8 gram kwastverdunner blijkt precies genoeg te zijn om zowel de body als de top rondom netjes van een laagje te voorzien. Dan heb ik, op m'n knieën onder de opgetakelde fiets, op de bodem de roller leeggerold. Helaas, nog steeds is niet alles gedekt. De plekken die ik uitgeslepen en geplamuurd heb zijn aardig opgedroogd maar er moet echt nog een laag overheen, dus ik heb nog extra lak nodig: 1 pot van totaal 750 gram is dus niet genoeg. Gelukkig verdampt er een flink deel van al dat gewicht.... Morgen direct bestellen dan kan ik einde van deze week het aflakken hopelijk afronden. Dat moet wel klaar zijn voordat ik de knipperleds erin ga plakken, en de koplamp en het achterlicht monteer. Daar ga ik me deze week maar es op concentreren, de electra voor knippers en remlicht. Helaas is mijn opzetje met de goedkope Hema-ledstripjes niet gelukt, want er zit een klein beetje logica op het printje onder een zwarte stip, dat met een schakelaartje het licht van uit naar knipperstand, constant branden of looplichtstand verandert. Ik had uitgeprobeerd of ik de 'constant aan' stand kon bestendigen door dan de stroomtoevoer te onderbreken en dat leek te lukken, want als ik dan de batterij terugplaatste brandde het lichtje weer constant. Nou, toen ik de zaak aan mekaar had gesoldeerd wilde het geheel op geen enkele manier licht geven dus heb ik het na een paar uur klooien opgegeven en zal ik er nu gewoon een ledje met driver in plakken zoals VM het ook doet in de huidige achterlichten. Dat wordt dan ook weer bestellen maar dat zou ik zelfs na het afronden van het bodywerk en plaatsen van de top nog kunnen doen. Verder heb ik wat luchtgaten in het originele zitje geboord en het klittenband vernieuwd en dat heb ik vanavond eventjes teruggeplaatst in de Quest. In de loop van afgelopen week heb ik alle aandrijftechniek weer in orde gemaakt dus ik kon een rondje fietsen. Weliswaar zonder top maar het werkt allemaal best weer okee. Ik heb deze week zelfs nog even de achterschokbreker opengehad en engzins geprobeer te verzwaren (in de hoop het springen van de acherkant op klinkers uit te bannen) door met een overgebleven deelveer van een van de voorschokbrekers de bestaande achterveer te verlengen en dat paste na enig krachtzetten maar net. Toen bleek het achterwiel lager uit te komen waardoor de fiets in onbelaste staat aanliep want het achterste kettingwiel raakte de body, en ik de ketting zodoende ook niet meer achteruit kon rondkrijgen. Dat heb ik dus direct weer teruggedraaid. Dan maar dansen af en toe. Maar de nieuwe veren in de voorschokbekers doen het goed en blijkbaar heb ik er op de juiste manier vet in gedaan want ik had geen vreemde bijgeluiden. De jagwires bedienen de SA remmen soepeltjes. Ik had wat (niet alle) kogelkopjes vervangen maar de geluiden die daar veroorzaakt worden, ben ik nog niet tevreden over.

Ik heb de afgelopen week een bijzonder lichte voetpomp bij Lidl gescoord en wanneer ik de voet en het hendel ervan wat gestript heb wordt dat mijn onderwegpomp. Ik ga deze rechts boven/achter de wielkast aan klittenbandjes rammelvrij ophangen en sluit de slang aan op een voelbal-luchthoorn. Die komt op de plek van de huidige electrische claxon. Ik vervang dus het originele toeterpompje door een echt fietspomp die ik toch al bij me heb en kan zo weer enige minuten langer van een volle accu genieten. Ik heb een stuk slang bij Hornbach gehaald en daarin aan de ene kant een dunlopventiel uit een oude binnenband gestoken. De andere kant heb ik met behulp van een stuk hol draadeind zoals je ziet bij 220v lampfittingen aan de toeter aangesloten.
Verder heb ik deze week bedacht hoe ik de koplamp opnieuw ga plaatsen en dan zo dat ik 'm vanuit mijn luie stoel kan bijstellen. Enigzins afgekeken van VM en wat oplossing van mezelf. Dat ziet er in een schemaatje zo uit: de grijze LED-unit (een gesloopt wat ouder model Cateye stuurkoplamp) zit losjes in een stukje afvoerbuis met een iets kleinere doorsnee dan de unit. Ik fixeer de unit met 3 enigzins trekkende veertjes (rood) die de lamp in de buis en centraal op z'n plaats houdenhouden. De blauwe kabel loopt naar een ouderwets versnellingshendel waarmee ik de lamp van de centrale stand naar boven kan bewegen waardoor de unit aan de achterkant iets omhoog gaat, zodat de lichtbundel lager gericht wordt. Terugschuiven van de hendel betekent dat de unit teruggaat naar de ruststand (en daar blijft door de drie veertjes) in de grootlichtstand. Ik moet nog even bedenken welke ruststand het handigst is, groot licht of juist niet. De unithouder cq. afvoerbuis maak ik vast aan een stukje aluminiumprofiel dat ik aan het centrale frame onder de trapas bevestig, en richt ik zodanig dat de lichtunit buiten zo vlak mogelijk aansluit op de lijn van de neus en met minimale speling in de body past.
Zodoende krijgt de Quest niet alleen een facelift maar de techniek wordt ook moderner dan wat destijds de standaard was. Maar het is nog aardig wat werk. Zeker als ik alle zaken op mijn verlanglijstje ook nog uit zou voeren. Daarover ongetwijfeld later meer.

2 opmerkingen:

  1. Op de foto ziet de lak er toch al wel mooi uit :)

    Verlichting zou ik zelf anders doen, maar ja, ik hou nu eenmaal van VEEL licht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Erwin,

    Ja, klopt maar er zijn nog wat details die nog beter moeten. En over het licht: ik zou hier in de buurt geen weg weten die niet van straatverlichting is voorzien want 't is allemaal verstedelijkt gebied. Maar mocht ik er zelf niet tevreden mee zijn dan ga ik het gewoon uitbreiden.

    Groeten,
    Cor

    BeantwoordenVerwijderen