dinsdag 27 juli 2010

Soms wel/niet van het eiland af


Omdat ik er niet zo'n zin had om weer een brug, een tunnel of een pontje te nemen heb ik me gisteren beperkt tot mijn eiland, dat IJsselmonde heet. Daarop vind je Rotterdam Zuid, maar ook Hoogvliet, Albrandswaard, Barendrecht, Zwijndrecht, Ridderkerk en Hendrik Ido Ambacht. Leuk, wat me nu opvalt, is dat ik eigenlijk meer van mijn nabije omgeving leer kennen en ook ga zien sinds ik intensiever met m'n Quest bezig ben. IJsselmonde,nu een wijk van Rotterdam, dat is ontstaan als een dorpje tegenover de monding van de Hollandse IJssel. Juist, die, waar Capelle, Krimpen en Nieuwerkerk aan liggen. Ik lees op Wikipedia dat er een oppervlak van 105 KM2 ter beschikking is dus ruimte zat voor vele zomeravondtochten, dunkt me.

Wat ik gisteren ook meemaakte is dat ik 2 Quests op 1 dag tegenkwam! Eerst vlak bij mijn huis, een paarse Quest, die van Nico Augustijn, met wie ik kort een praatje heb gemaakt. Later, op het fietspad langs de ECT terminal langs de Vondelingenweg dacht ik even dat ik in een spiegel keek maar het was een tegenligger, ook een gele Quest, maar we gingen blijkbaar zo lekker dat we mekaar wel groetten, maar geen van beiden stopten, iets waarvan ik nu enigzins spijt heb want nu kennen we elkaar nog niet en ik ken nog maar zo weinig VMers. Volgende keer ga ik direct in de ankers...

Op een dijkje in Poortugaal schoot ik in een al wat lager staand zonnetje een paar mooie plaatjes.




Zaterdag wel een wat langere tocht gemaakt, wel van het eiland af. Naar Brielle en Hellevoetsluis, 2 vestingen die het aanzien meer dan waard zijn. Naar den Briel was ik al eerder geweest, maar ik heb daar nu wat langer rondgekeken. Het was er gezellig druk, mede door het mooie weer. De weg erheen leidde via een enorm mooi stuk fietspad dat al in Zwijndrecht begint en doorloopt tot voorbij Hoogvliet, alhoewel je daar na de Botlekbrug al snel in de industrie terecht komt. Maar goed, de Spijkenisser brug over en dan eerste rechts, een vergelijkbaar fraai stuk natuur met fietspaden voor je rust. Fantastisch.

Na Brielle de weg naar Hellevoetsluis opgezocht maar bij voorkeur niet langs het kanaal, die route ken ik al heel lang en die vond ik altijd heel saai. Maar gelukkig kom ik via een andere route, heel landelijk, aan in Hellevoetsluis. Weer een terras, een koffie en een biertje, afgesloten met een foto, hier met invulflits.


De route terug naar Spijkenisse was een complete verrassing, en niet zo positief.. Naderhand even opgezocht, daar bleek vroeger een spoor te zijn geweest en dat is nu een fietspad. Briljant, alleen is overal waar dit pad gekruist wordt door welk lullig dijkje dan ook een stopgebod van kracht, dat wordt versterkt door kunstmatige scherpe bochten en drempels in het fietspad, om je maar te dwingen rustig aan te doen. Typisch fietsonvriendelijke aanpak, onder het mom (laat me raden) dat brommerts er anders veel te hard gaan. Enerzijds zouden ze het fietspad er voorrang moeten geven en auto's laten hobbelen over die @#$%drempels, anderzijds houden ze zo geen rekening met een andere groep fietspadgebruikers, niet die op brommerts, die niet graag scherp sturen of remmen en ook balen van die idiote stijle opgeplakte rubberen drempels. Als ze dat nou es anders hadden geregeld dan kwam dit pad in mijn top 5. Nu ook, maar dan in de top 5 te vermijden locaties. Opzienbarend vond ik wel dat ik onderweg een oord passeerde dat trots mag zijn op haar naam: Biert. Hemelsbreed misschien 25 km van huis maar nog nooit van gehoord. Schande.

Alle tochten tezamen leidden tot een QUEST78 lifetime kilometerstand van 42424.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten