maandag 19 juli 2010

Vestingroute

Geinspireerd door wat blogs die vandaag over de fortenroute rond Amsterdam zijn geschreven dacht ik deze post "Vestingroute" te noemen. Uiteindelijk heb ik vandaag inderdaad een vestingstadje aangedaan nl. Willemstad. Niet die op Curacao, dat haal je niet in een dag heen en terug, maar die aan de overkant van het Hollandsch Diep. Vanmorgen al weer vroeg op pad en door de koelste tunnel van Nederland, die ten zuiden van Barendrecht, de Heinenoordtunnel. Je gaat daar hard maar omdat ik gisteren een kettingprobleem had, (komt in de beste families voor, ik zag Andy Schleck vandaag in de Tour ook tobben en zodoende de gele trui verliezen) durf ik niet naar het grote blad te schakelen, en had ik zo mogelijk nog harder kunnen gaan. Maar okee, dat was helling af, maar bergop valt tegen dus ik heb lekker de lift gebruikt. Verder had ik me voorbereid door de route met genummerde knooppunten uit te draaien en dat ging bij het eerste nummer al mis. Ik wist welke kant ik op moest uit de lift, en toch wees het bordje me de ander kant op. Omdat ik een onverwachte afslag ergens vermoedde heb ik deze richting even gevolgd maar na een paar kilometer voelde ik nattigheid en ben omgekeerd, vertrouwend op m'n eigen richtinggevoel. En terecht, direct uit de tunnel sturen ze je 2x links (terug) en waar dat pad aansluit op een ander staat aan de kant die je niet ziet het bordje, waar je dan dus 2x rechts moet, weer terug. Raadselachtig, wie er zo'n kronkel heeft dat dit zo geregeld wordt, want de lift uit kun je ook rechtdoor, dus in de juiste richting. Sterker nog, dat is de meest logische route de lift uit. Wat ik verder voor bezwaar heb tegen die genummerde locaties is dat je deze route leidzaam moet volgen of onherroepelijk de draad kwijt raakt. Als ik bijvoorbeeld rechtstreeks van 21 naar 23 handiger vind dan via 22, omdat dat korter is, kan ik niet via de route want dat is zo niet voorzien. Dus je moet altijd via 22 (om)fietsen of het zelf uitzoeken. Nou, dat laatste heb ik dus gedaan en gewoon de wit met rode routeaanduidingen gevolgd, werkte in dit geval prima. Maar eigenlijk wil ik wel een fietsnavigatie.

Na de tunnel dus de Hoekse waard door, mooi fietsen daar en aardige mensen. Ik was in Numansdorp op een punt aangeland waar ik de afslag naar de bruggen over het Hollands Diep had verwacht en zag dat niet zo snel (ik volgde daar de nummers nog) dus ik was uitgestapt en keek er te voet even rond, toen er een vriendelijke persoon me vanuit een auto vroeg of ik panne had, en ik kreeg spontaan en heel welkom, een koel flesje water uitgereikt. Ik gaf aan dat ik de juiste richting zocht en een andere voorbijganger gaf aan dat ik wat verderop linksaf de brug op kon.

Het was gezellig in Willemstad, vanaf het eerste terras wat ik passeerde werd direct een enthousiaste uitnodiging geroepen en nadat ik het stadje even bezichtigd had vanuit mijn mobiel ben ik daar dan ook neergestreken. Meerdere mensen kwamen informeren wat dat nou voor een apparaat was.
Na wat rust en koffie ben ik weer richting huis vertrokken, wetende dat ik nog een paar hindernissen te slechten had onderweg en dat het vandaag ook heel warm zou worden. Na een dik uur fietsen was ik weer thuis, met dik 65 KM op de dagteller.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten