zondag 18 juli 2010

Rondje Prinsenstad



Deze week korte tochtjes maar vandaag een wat langere. Richting Delft, ik hoor steeds van collega's dat je die kant op mooie fietspaden en natuur hebt. Dat ga ik zelf maar eens vaststellen. Ik rijd via Rhoon, dan een gebiedje met oerossen en wat industrie en overslag (tja, Rotterdam he) langs Pernis naar de Beneluxtunnel. Daar blijkt de reguliere fietstunnel afgesloten en we worden omgeleid door een andere tunnel. Ach, zo komen we er ook, maar wel zonder behulp van een lift, en dus ben ik kapot als ik de laatste meters van de klim met 8 KM per uur afleg. Maar dat vergeet ik snel als ik eenmaal ten noorden van de A20 ben aangekomen, weliswaar via wat obscuur aandoende doorsteekjes en aftandse verharding.

Wat is het daar mooi, ook al als ik de Schie nog niet bereikt heb. Jammer van de stijle verkeersdrempels, daar kun je met goed fatsoen alleen overheen als je 15 of 17 per uur gaat. Gelukkig zijn er daar maar een paar van, verderop zijn ze vriendelijker. Ik laat een achteropkomende auto voorbij op een passeerplaats want het is erg smal. Ik hoor een kreet die volgens mij een bedankje inhoudt. Na een aantal KM's rij ik recht op een toren af en ga er vanuit dat dat het centrum van Delft is. Klopt, daar neem ik een bakkie op de markt. Heerlijk in het ochtendzonnetje, er zal vandaag markt zijn maar ik ben vroeg en men is nog aan het opbouwen.


Na deze welverdiende rust ga ik zonder navigatie of voorbereiding weer op pad op weg naar huis. Ik zie en bord Rotterdam en volg dat. Na even gewacht te hebben voor een geopende brug vervolg ik mijn weg en tot mijn verbazing rij ik nu weer langs de Schie, maar dan aan de andere kant. Het gaat soepel en ik schakel, ik wil vooraan het grote blad gaan gebruiken. Balen, de ketting loopt er af bij die actie. De meegenomen handschoentjes komen van pas en vol goede moed leg ik de Quest op z'n kant. De kettingspanner is helemaal rondgeslagen en de ketting zit op een prop. Na wat tobben heb ik alles weer op z'n plek en de veer die de spanner help de ketting strak te houden ergens achter gehaakt aan die spanner want ik zie geen nokje waar de veer tegenaan zou moeten liggen. Later maar eens uitzoeken, ik kan nu weer op pad.

Na enige tijd passeer ik het vliegveld Zestienhoven en hou daar wat links aan om ergens in het centrum van Rotterdam uit te komen. Dit deel van de stad ken ik niet zo goed, en volg de borden centrum. Opeens herken ik de Bergweg en weet hoe ik thuis kom. Wel ligt het Hofplein open zodat ik het Weena moet volgen en richting de Maastunnel gestuurd wordt, maar daar voel ik niet veel voor want ik weet niet of een Quest daar wel in de lift past, en voordat je in de lift terecht kunt moet er eerst iemand van de bewaking in de gaten krijgen dat je daar staat te wachten. Dat doe ik nog wel een keertje, maar niet nu. Dus ik ga na Dijkzigt linksaf en over het Vasteland de Erasmusbrug over en dan later via het Zuiderpark op huis aan. Na thuiskomst blijk ik vandaag 65 KM te hebben afgelegd en staat het totaal nu op 42108, dus deze week 80 met de ATB en totaal ook 80 met de Quest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten