zondag 17 februari 2013

Comfortkap

Al een tijdje heb ik de wens een kap op de VM te kunnen zetten als de omstandigheden daarom vragen. Ik vind de VMO kappen heel mooi. En ik zie de voordelen. Zo'n kap is warmer, gewichtsarm, beschermt tegen elementen, biedt lagere luchtweerstand en meer veiligheid. Maar ik lees ook veel over de nadelen, zoals de kostbaarheid, het beslaan, de regen die het uitzicht verpest, gerammel, duur en de beperkte ruimte, het claustrofobisch effect. Verder vind ik dat het wel erg donker is onder de racekap, reden waarom er kappen met extra lichtgaten bestaan.Dan is er nog de Sinner kap, ook mooi, die vergelijkbaar is met de VMO kap, wel ruimer, maar ook nog kijkgaten heeft waar het soms inregent en doortocht. Van die dingen ja, waarbij de prijs 'm bij mij de das om doet. Dat kan misschien wel beter, zou ik zeggen, niet gehinderd door enige kennis omtrent, of ervaring met het produceren van een VM-kap. Tuurlijk, carbon is mooi, sterk en licht en de laatste twee eigenschappen zijn onmisbaar voor een racekap. Ik ben echter geen snelheidsduivel maar ga meer voor het comfort, dus mag het wel een paar ons meer wegen. De genoemde problemen zijn minder goede eigenschappen die ik wil proberen definitief te tackelen.

Daarom mijn verlanglijstje met eigenschappen waaraan een ideale VM-kap zou moeten voldoen:
- betaalbaar
- Goed uitzicht rondom, ook met regen of mist
- goede wasembestrijding, zonder ventilators oid, met vizier dat opengezet kan worden
- veilig
- afsluitbaar, met andere woorden als je de VM parkeert zou je de kap 'op slot' moeten kunnen doen, zodat niemand er voor de gein even in kruipt of iets wegneemt
- in z'n geheel openklapbaar zodat je niet hoeft te vrezen voor beschadigingen als de kap van je motorkap afglijdt
- pasvorm waardoor gebruik van een fietshelm ook mogelijk blijft
- stevige, handig bedienbare sluiting zodat de kap dichtblijft als je onverhoopt om gaat en/of gaat schuiven
- niet veel zwaarder dan de originele schuimkap + minivizier plus fietshelm
- strakke aansluiting op de Questbody maar wel achter een ventilatiemogelijkheid
- spat- en regen waterdicht, winddichtheid regelbaar
- UV- en krasbestendig
- duurzaam en stevig
- mooi
- lagere luchtweerstand ten opzichte van minivizier + schuimkap + fietshelm

Ik ga proberen voor mezelf zo'n kap te maken. Het wordt er 1 met een deels vlakke maar wel beweegbare voorruit met een handbediende ruitenwisser en een nacaduct voor de ontwaseming en beluchting. Ik ga proberen deze kap uit 1 stuk te vacuformen, m.u.v de voorruit. Uiteraard is dat niet mijn dagelijks werk dus dat gaat met vallen en opstaan. Ik ga zelf een mal maken met purschuim en dan afwerken met polyesterplamuur, en wil zelf een vacuform 'machine' bouwen. Ik hoop tegen het volgende herfstseizoen over een kap te kunnen beschikken die aan zoveel mogelijk wensen van het bovenstaande lijstje voldoet. En als die kap goed bevalt zijn er misschien meer liefhebbers. Ik zal hier regelmatig de ontwikkelingen bespreken.

9 opmerkingen:

  1. Dit word zeker een project dat ik met belangstelling ga meevolgen, ik zal je daarom in mijn bloglijst opnemen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een interessant project. De bestaande kappen zijn niet alleen duur maar bovendien ook niet echt ideaal voor weersbescherming omdat regen, mist en sneeuw het uitzicht belemmert. Het vizier openen lost dat op, maar dan krijg je het weer in je gezicht...

    De platte ruit met ruitenwisser van de WAW rijder was wel een mooi voorbeeld hoe het ook kan. Wel een kanttekening daarbij dat het beter een plaatke veiligheidsglas kan zijn voor je ogen/gezicht, en beter niet te dun.



    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijk! Na je pedaalemmer-grap had ik de hoop al opgegeven...
    Met jouw geduld (als het op composietreparaties aan komt) acht ik je daar zeker toe in staat.
    Suc6!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben altijd onder de indruk als mensen dit soort initiatieven ontplooien.
    Het ziet er in ieder geval uit of je er al goed over hebt nagedacht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De ideale kap maken zal een aardige klus worden Cor , maar je hebt nog even de tijd dus wil ik je succes wensen.
    Ik rij nu een week of 4 met de sinnerkap en deze bevalt prima , af en toe beslaat het vizier maar dan gaat ie op een kiertje en dan is het zo weg , nu nog even wat lexan voor de achterste gaten want daar komt toch nog wat kou binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Cor,
    Wat een interresant plan! Vacuumvormen lijkt me idd ook een veel betere manier om een kap te maken! Ik denk ook dat het een vriendelijker en transparanter uiterlijk geeft. Voor een ruitenwisser hoeft de ruit niet vlak te zijn overigens (zie Lotus Elise), ik zou het dus gewoon uit 1 stuk maken. Volgens mij zijn PETG en PC goede materialen om te vacuumvormen (wordt ook gebruikt voor de canopy's van zweefvliegtuigen). Zou het mogelijk zijn om de kap dan open te scharnieren met een filmscharnier? Wordt wel gedaan met PETG.
    Succes met het project, ben benieuwd! Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Allen : Dank voor je aandacht, meedenken en reacties. Pieter, op jouw opmerkingen:
    Een krachtig op de voorruit drukkende Lotus wisser wordt aangedreven door een krachtige electromotor die het nodige aankan. Een dagje door de regen fietsen met een handbediende wisser die het nodige aan kracht vraagt kost dan wel heel veel energie, denk ik. En ik ben zeker heen kunststoffenexpert dus jargon zegt mij (nog) weinig. Met filmscharnieren heb ik eigenlijk alleen slechte ervaringen, vooral met gereedschapkoffers ed. De scharnier is vaak al kaduuk lang voor het einde van de levensduur van de rest van de koffer en meestal niet of slecht vervangbaar dus dat lijkt me een riskante optie. Pet-G, daar was ik ook al op gekomen. PC(oa Lexan) kende ik niet als thermo/vacuformbare kunststof, is wel bruikbaar als voorruit. (Nauwelijks breekbaar). Ik hou me aanbevolen voor tips over te gebruiken kunststoffen, leveranciers etc.
    Tot de volgende post.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Cor,
    Qua leverancier is Vink een goede, zij hebben heel veel. In Berkel kun je bij vogel ook PC halen, maar vanaf 2 mm dik. Eigenlijk moet je PC met een coating hebben, zodat je ruitenwisser geen krassen maakt. De Voorruit van de Drymer is volgens mij ook gevacuumvormd PC met een coating. Als je wilt heb ik nog een PUR schuimblok staan van 100x50x25 cm waar je de mal van kunt maken, je mag die van mij gratis gebruiken, als ik de mal later ook eens een x mag gebruiken.
    Groet,
    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Pieter,

    Bedankt voor de tips het aanbod, ik hou het in m'n achterhoofd.

    BeantwoordenVerwijderen