Ik heb het plan opgevat mijn eigen Velomobielkap te gaan maken, via het vacuum vormen van een verwarmde plaat doorzichtig kunststof. Ik ben nu de mal aan het maken.
Vandaag getracht een mooi rond lopend model van een deksel voor op het instapgat van de Quest te maken, door twee mdf dragers met de juiste ronding erin, te bedekken met hardboard, waarvan ik gelezen had dat dit na natmaken en een tijdje weken soepel genoeg zou zijn om deze ronding te kunnen maken. Nou, mooi niet, door de spanning samen met de verweking werden de nietjes om het board op de draagconstructie te fixeren, er doorheen getrokken en viel mijn mooie plan in duigen. Geen probleem, ik heb nog wat volgende mogelijkheden: een oude luxaflex met platte houten lammellen die ik na aanbrengen van plamuur in de juiste vorm boetseer, en er is ook nog zoiets als buigbaar mdf, dat aan 1 kant om de paar millimeter is ingezaagd en zodoende op de dragers geplooid kan worden. Of speciaal buigbaar Fuma triplex. Opties genoeg.
Spannend project Cor! Een soort "open source vm-kap". Ik volg je op de voet!
BeantwoordenVerwijderenhoi cor
BeantwoordenVerwijderenkun je de mal niet van gips maken, dat kun je met schuurpapier makkelijk bewerken
en misschien zijn de scharnieren die ik op mijn klep heb wel bruikbaar
Een rieten (Xenos) rolgordijntje impregneren misschien voor het deksel (heb ik eerder n's 'n staartstroomlijndeksel van gemaakt).
BeantwoordenVerwijderenAcrylglas is op zeker een thermoplast. Heb ik eerder glaspannen mee gevormd ipv de dakpannen. Jammer genoeg niet erg slagvast, maar als je 't vizier gewoon van Lexan houdt?
Hallo reageerders,
BeantwoordenVerwijderen@Andre: pur is licht, snel en voor het grove werk, daarna afwerken met misschien wel gips of plamuur, ik ga gewoon dingen proberen. Die scharnieren zoals ik ze zie op je blog op 12 december 2012 vink ik tamelijk groot uitgevallen of vergis ik me?
@Mick: rolgordijntje kan ook nog. Acrylglas zou ook kunnen. Ik ga gewoon uitproberen en sluit vooraf niks uit, zie dan wel wat makkelijk werkt en of optische zuiverheid, slag- en krasvastheid bevalt. Als ik de fiets er ook mee op slot wil zetten is slagvastheid ook belangrijk.
Groetjes
de scharnieren zijn vrij groot maar als ze kleiner zouden zijn geeft dat bij epoxy waarschijnlijk scheuren, dat spul is niet zo sterk he (het is geen staalplaat ;-))
Verwijderen@Andre, ik zoek het liever 'onderhuids', ivm stroomlijn en de onderbreking ervan door uitsteeksels.
BeantwoordenVerwijderenen hoe gaat het met de bouw van je kappie?
BeantwoordenVerwijderenHa Marcel,
BeantwoordenVerwijderenSinds een paar dagen ben ik weer met de plug bezig. Die wordt grotendeels van PUR schuim en dat gebruik ik niet binnenshuis dus heb ik de afgelopen 6 weken stilgelegen met deze klus. maar nu zit er weer beweging in.
groetjes Cor