donderdag 19 augustus 2010

Groot onderhoud

Met het oog op de komende winter heb ik besloten nu de Quest een (hele) grote beurt te geven. De winter, dan moet íe klaar wezen en opgewassen tegen de elementen en technisch okee. Nu is het nog aardig weer en kan ik best nog een paar weken met de Atb.

Ik begin maar es met de hele binnenboel flink te ontvetten, vooral daar waar de ketting vlak langs de body loopt en bij het achterwiel waar er toch wel troep binnenkomt door de sparing voor de veerweg van de achterbrug en rond de secundaire aandrijving.

Voor de schokbrekers heb ik nieuwe, zwaardere (zie bovenaan;-)) veren en nieuwe glijbussen in huis, ik ga wat kogelkopjes vervangen en jagwire kabels voor de trommelremmen monteren, de remtrommels eens goed doorblazen en de voeringen eventueel vervangen, het hevelasje smeren en lagers en speling controleren. En omdat ik de afgelopen tijd vaak kettingproblemen had, ga ik daar ook eens goed induiken : schoonmaken, smeren (drylube), afstellen, inkorten (secundair) en zo nodig onderdelen vervangen. Ik zag al dat de spanner voor de primaire aandrijving lichtelijk misvormd is geraakt door het aflopen de laatste tijd en die zal ik eens reviseren. De veer erin is ook wat slapjes dus die kan wel een extra winding hebben. En de tip van Ymte: draai de kettingbladen een kwartslag, dan geef je tandjes die het de afgelopen tijd zwaar hadden wat rust en je maakt dan meer gebruik van de voorheen lager belaste tandjes. Zo gun je je bladen een tweede ronde.

Er is door voorgaande eigenaren ook geknutseld: de koplamp zit in een stuk PVC afvoerpijp en daar wil ik ook eens beter naar kijken, misschien dat ik dat gat helemaal dichtmaak en een nieuw gat boor voor een nettere koplampophanging. De lamp zelf moet ik nog eens goed bekijken, misschien voldoet 'ie nog. Rechtsboven zie je de 'af-fabriek' bel nog zitten, reeds lang in onbruik.

Maar het belangrijkste is toch wel het werk aan de body: gaten op de bult, in de vloer en de staarttip, die in het verleden menige dreun heeft moeten doorstaan. En de kleur: Questgeel (ral 1023). Prachtig, maar niet meer als je Quest jaren in weer en wind buiten heeft gestaan, rondom bestickerd is (geweest), flets is geworden (zie de bovenste foto) en vol butsen, gaten en krassen zit.

Verder zitten er veel barsten in de gelcoat, waarachter ik versteviging aanbreng met carbon, en die barsten ga ik (op advies van de VM) uitslijpen met de Dremel, dan vullen met polyesterplamuur, en dan de gelcoat eerst schuren met 280 en dan rondom in een nieuw kleurtje zetten. Op advies van Velomobiel doe ik dat met DD lak van de IJssel coatings met een roller, dat vloeit vanzelf zo goed als strak en dan poets ik dat nog uit. De kleur, daar ben ik nog niet helemaal uit. De kans is groot dat de basiskleur geel blijft maar enige decoratie zal er wel opkomen.

Dus vanmiddag na m'n werk direct aangevangen met de ontmanteling. De tape over de naad tussen boven - en onderkant verwijderd, waarbij direct een deel van de striping meekwam. Geen nood, daar wilde ik toch vanaf. Daarna de imbusjes die rondom de 2 delen op hun plek houden verwijderd, de voorste vier door de trapgaten, en met behulp van een imbusbitje in de accutol. Het achterste schroefje houdt bij mijn Quest niet de bovenkant vast, maar was er alleen om de top bij het plaatsten op de juiste plek te krijgen, die valt daar omheen. Gelukkig maar, ik vroeg me al een tijdje af hoe ik dat boutje eruit had moeten krijgen. Daarna de kit die ook nog tussen de twee delen is aangebracht, doorgestoken met een plamuurmes: Voorzichtig!, omdat op deze hoogte ook hier en daar wat electra aanwezig is. Nou, toen was het dak eraf ! Snel de dakloze op een paar schragen gezet, wel met schuimrubber ertussen.. En dat sleutelt veel handiger dan altijd maar door een gat. Dus direct de voorderailleur maar eens goed afgesteld, met de twee aanslagschroefjes voor de maximale uitslag, de stelschroef aan het stuur weer helemaal in, en de kabel op spanning. Wat een verrassing!: ik heb voor 3 bladen, en de kleinste, daar wist ik het bestaan niet eens van want daar heb ik ook nooit op kunnen schakelen. Nus dus wel.

Verder de secundaire aandrijving eens goed bekeken, dat was ook voor het eerst. Ik zag al dat ik een flinke maat imbussleutel moet hebben om het achterwiel eruit te halen dus daar moet ik nog op uit. En verder hangt die ketting, ondanks de flinke veerweg van de spanrol toch te slap dus die ga ik maar eens inkorten. Maar het wordt al weer dat eerder donker dus om een uur of 9 heb ik de mobiel weer in de garage gestald en de pijp aan Maarten gegeven voor vandaag. Dit weekend wordt 't mooi weer, dus ik ga lekker veel sleutelen aan de Quest, er is zat te doen! Maar ik sluit niet uit dat ik ook nog ga fietsen met m'n Atb.
Dat sleutelen aan die vette onderdelen levert wel flinke zwarte fikken op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten