woensdag 16 oktober 2013

Quest kap

In het voorjaar heb ik hier gemeld te gaan werken aan een mal voor een zelf te fabriceren vacuumkap van bijvoorbeeld 2mm Lexan, acryl of ander doorzichtig en helder kunststofspul. Daar ben ik nog niet uit, welk materiaal nou het beste is voor mijn doeleinden, regen, kou en grijpgrage handen buiten de fiets houden. Die mal is nog lang niet zover, maar het weer wel. Ik heb besloten dat project maar even uit te stellen omdat er nu toch wel wat minder dure kappen op de markt zijn en of komen. Morgen wordt er een kap op mijn adres afgeleverd en dan kan ik een beetje uitproberen of het wat voor mij zou zijn. Het is niet echt het lichtste en meest luxe model dat er te koop is maar daar is de prijs dan ook naar. Ben je geïnteresseerd dan kun je op Marktplaats deze kap tegenkomen, die helaas alleen past op een Quest.
plaatje geleend van Internet
Ik lees wel, naast enthousiaste berichten, dat er mensen zijn die last hebben van wasem en slecht zicht, zeker met regen, donker en tegenlicht en dan ook nog een extra stijl van de kap in beeld, dus ik ga mij terdege afvragen of dit wel een optie voor mij is. Er is geen ruitenwisser, misschien wel zelf te fabriceren, en de zaak op slot zetten is ook niet in voorzien, kan ik misschien zelf ook wat op bedenken. Theo heeft een diffuser bedacht tegen de wasem. Maar ik ga eerst kijken of ik er blij van wordt, van zo'n kap. 

En ik durf het haast niet te verklappen maar ik heb ook geen remlicht (heeft vorig jaar de geest gegeven en ik heb het nog steeds niet gerepareerd) en bij het herfst-treffen moest ik ook vol in de ankers toen voor mij de optocht opeens stilviel, en voor me een open ligger met kinderkar erachter, waarvan ik helaas ook de beenbewegingen niet kon zien en dus volkomen verrast werd. Maar als extra veiligheid kon ik de berm in sturen zodat ik ook niet met angst en beven op een klap hoefde te wachten van iemand achter mij. Soms zit het mee, soms tegen. Ik geef toe, met remlicht voel ik me iets beter beschermd tegen een botsing van achteren dus ik ga er toch maar eens aan werken.     

8 opmerkingen:

  1. Heb ik een Deja-Vu? Ik dacht dat ik al gereageerd had op je kap. Zie geen commentaar van mij. Dus alsnog dan.
    Ik ga je niet vertellen dat het een goeie kap is. Alleen jij kan dat beoordelen.
    Ik ben er al een jaar zeer tevreden mee. Het vizier probleem van niet blijven openstaan of juist niet willen sluiten is bij de nieuwe kappen opgelost. Kwestie van het juiste rubbertje ertussen bij het scharnier. Ook de boutjes kunnen korter en met niet met een kontramoer maar zelfborgend boutje worden vastgezet. Evt. met Locktide extra borgen als de juiste weerstand is gevonden.

    Je hebt een Geert-Sinnerkap. Ik gun de man zijn handel. Bedenk dat het een handelaar is en geen partikulier. Wat voor een verhaal hij ophangt, ga er vanuit dat het niet waar is. Laat het niet van invloed zijn op de prijs voor jou of weiger de kap gewoon. Hij speelt op je emotie. Maar soms kan je gewoon voor een goede prijs een goede fiets of kap kopen bij hem. Wees gewaarschuwd.

    Ik weet niet welke vizier jou kap heeft. De eerste waren nogal dik en zwaar. Ik vond hem te veel vervormen. Maar dat is puur persoonlijk. Ik kijk er anders doorheen dan jij. Hij was ook enigszins minder licht doorlatend. Niet dramatisch, maar wel een feit.
    Nieuwere kappen hebben dunnere vizieren die goed functioneren samen met de nieuwe ophanging. Dat kan je eenvoudig zelf aanpassen. Een nieuw vizier is vrij kostbaar. Warom? Ze worden warm gebogen en gesneden. Het materiaal is duurder maar ook sterker. Daarom.
    Een diffusor heb je niet nodig (ook geen plek voor) bij het originele vizier. Je moet een kleine kier open laten. Bij de nieuwste kappen zitten daar dunnen stootblokjes voor. Gaat het rammelen ook tegen.

    Ik heb mijn vizier aangepast omdat ik hinderlijk tegen de bedieningsopening van het vizier zat te kijken. Die vervormde mijn beeld. Nu zou ik kiezen voor het originele vizier maar dan met het gat weg of ergens anders.
    Een nieuw vizier maken voor de eerste keer is nog een behoorlijk tijdrovend (2 dagen) en precies klusje. Nu ik eenmaal de mal heb is het een fluitje van een cent. (uurtje)

    Ruitenwisser? Vergeet dat maar. Je maakt er matglas van. Alleen met een glazen (platte) voorruit is een handbediende voorruitwisser mogelijk (Leitra)
    Binnenkant vizier spatje afwasmiddel, buitenkant Quickwax. Maar letop!
    Het kan allemaal heel snel krassen. Ik raak het vizier nauwelijks meer aan. Maak hem ook zelden meer schoon. Hooguit in de winter met pekel zooi.
    Voordeel van mijn click systeem is dat ik hem simpel eraf haal en binnen uiterst voorzichtig en omslachtig met veel water kan afspoelen. Nooit poetsen!
    Daarna dep ik hem schoon tussen twee hand-of theedoeken. Nooit Wrijven!
    Dan pas secuur de middelen aanbrengen en poetsen met zachte doeken.

    Condens?
    Ja, daar moet ik eerlijk in zijn. Maar net zoals www.hetregensbijnanooit.nl heb ik naar verhouding van het aantal gemaakte ritten het jaar rond misschien 5% last gehad van condens. Vaak is die ook nog tijdelijk en simpel op te heffen. Meestal trekt het weer weg als je begint te rijden.
    De lastigste condens is met lange tochten en het regent de hele dag. Of je bent een keer uitgestapt in de regen en stapt daarna weer onder de kap. Daar is niks tegen te beginnen.
    Het ergste is mist of fijne motregen. Die hecht zich aan de buitenkant, precies in je gezichtveld. Niks tegen te doen. Vizier op een kier en je natuurlijke ruitenwissers gebruiken (knipperen met je ogen) Beslist niet gaan wissen en poetsen!
    Een kap is een hulpmiddel, geen zaligmakende oplossing onder alle omstandigheden.

    Veel plezier ermee, en hopelijk heb je wat aan deze tips.

    (PS.om je te helpen met kiezen. Onder deze kap heb je ruimte genoeg om een glas te kantelen....als je misselijk wordt beschik je over spuug gaten.....;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Spuitgast,
      Sinner, Velomobiel en VO zijn ook handelaren. Ik hou gewoon in de gaten of ik waard vind wat ik geleverd krijg en dat gaat goed tot nu toe. Ik ga een volgende post maken en dan kom ik hier nog op terug, gezellig dat je zoveel te melden hebt, in ieder geval heel erg bedankt voor de tips. Dat vizier wat jij hebt is ander dan deze, die is van lexan en uit een vlak stuk, deze is van weetikveel en er zit al een bocht in gebogen. Maar ik zal er reuze voorzichtig mee zijn. Buitenkant Quickwax? Waar haal ik dat?

      groeten

      Verwijderen
  2. Oh, was jij dat met die kinderkar. Daar was de eigenaar duidelijk niet gecharmeerd van begreep ik.
    Over die remlichten heb ik inmiddels uitgebreid geschreven. Neem ze als je kan. Laat ze werken als je ze hebt. Baad het niet dan schaad het niet. Ik waarschuw slechts voor de mogelijkheid van een schijnveiligheid die je het kan geen. Je gaat er vanuit dat medeweggebruikers zullen reageren op je remlicht, maar daar kan je niet vanuit gaan. Je bent een fiets en daar verwacht men geen remlicht op. Mochten ze hem wel opmerken en op reageren is dat mooi meegenomen.
    En ja in een sliert velomobielen rijden kan het wel degelijk zijn nut bewijzen. Velomobilisten zijn op de hoogte van de aanwezigheid van een remlichtinstallatie bij andere velomobielen. Zeker als ze er zelf over beschikken verwachten ze die ook bij ander velomobielen. Maar dat is een onjuiste verwachting. De meeste velomobielen op dit moment beschikken niet over een remlicht. Het zijn slechts de recentere fietsen waar het standaard in zit.
    Ik ben een uitzondering (altijd al geweest;-)) Er is op mijn verzoek geen remlicht gemonteerd, ook geen knipperlichten....zelfs geen voor en achterlicht. Geen accu en geen toeter. Ik heb een bel en werk met losse lichten naar behoefte. Volledig legaal en werkt prima. Wat een ander doet moet hij zelf weten. Ik keur het zeker niet af. Zoals men mijn keuze wel doet. Ik wordt zelfs beschuldigd van gevaarlijk te zijn. Ik ben opgetuigd met verlichting zoals miljoenen andere fietsers over de hele wereld en een handje vol velomobilisten met een remlicht vinden mij gevaarlijk.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Theo, er wordt flink geroddeld in dat ligfietsenkringetje dus. Hoezo was jij dat, er is niks gebeurd, dus ik weet niet waarvan de eigenaar niet gecharmeerd was. Volgens mij zijn er heel veel minder actieve VM rijders (qua bloggen en treffens bezoeken) die ook nog met oude knipperlichten en zonder remlicht op pad zijn maar die hoor of zie je niet. Ik heb knippers maar bij het herfsttreffen kwamen ze ook klagen dat ze dat zo slecht zagen. Ik denk altijd : Die klagers die het niet zien, het ligt altijd aan datgene wat zij niet zien en niet aan hun eigen stuiters... de knippers zijn gewoon de originele velomobiel.nl-leds dus ik vraag me af waar ze het dan vandaan halen, wees blij dat ik richting aangeef, miljoenen andere fietsers op deze wereld doen dat ook al niet.

      groetjes

      Verwijderen
  3. ja het zicht woord wel minder ja... maar bij stortbuien zoals afgelopen zaterdag en zondag... neem ik dat voor lief... je schijnt het vizier in te kunnen spuiten met anti frog ofzo waardoor het water woord afgevoerd... nog zelf niet uit geprobeerd trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga ook wat experimenteren met een pinlock oplossing die goed werkt in een integraalhelm op de motor, waar je echt met je snufferd tegen de ruit aanzit, dus. Groeten, Cor

      Verwijderen
  4. De racekappen van Velomobiel.nl hebben een motorvizier vertelde Theo vorige week woensdag.
    Vind ik erg slim. Die vizieren hebben zich al lang bewezen en zijn gewoon goed. Geen vertekening en vaak zeer krasbestendig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is zo. En 'pinlock' is ook te koop als anti wasem oplossing als je helm dat nog niet heeft. Vroeger heb ik het wel eens gekocht, en in een bestaand vizier geplakt en dat werkt simpel en heel doeltreffend. Toch eens informeren wat een kap bij VM kost.
    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen