dinsdag 11 december 2012

Scheve wielen

Vandaag geen last van sneeuw of andere neerslag, zoals ik lees op blogs uit het noorden. Wel koud, dus ideaal om de schoenverwarming eens uit te proberen. Wel wat gedoe om de schoenen aan te trekken met de kabels die eruit hangen maar dat lukt. Vervolgens aan iedere schoen een pakketje batterijen en dan op pad. Balen, na 2 km schoet de kabel al uit de linker pack en ik moet stoppen. Er lijkt niks aan de hand maar gelijk loopt de ketting op een of andere manier niet meer zo lekker. Alleen op het kleinste blad heb ik geen bijgeluiden en ik besluit dan maar rechtsomkeert te maken en thuis even goed na te kijken wat de oorzaak is van het bijgeluid. Wat is dan handiger dan de fiets even binnen op de rollenbank zetten en zo uit vogelen wat er precies mis is? Nou, dat ga ik doen. Ik heb geen rollenbank maar inmiddels had ik wel de spullen in huis om er een te gaan maken. Eerder had ik al bedacht hoe Nou, een uurtje zagen, schroeven en rommelen en dit is het resultaat:
het bestaat uit een plaat multiplex van 18 mm dik, 30 bij 40 ofzo, had ik nog staan, over van een eerdere klus, 6 bokwielen van de Action, kosten nog geen euro per stuk, 2 stukken balk (7x7) 10 cm lang, schuin (45 gr) in 2en gezaagd en wat schroeven. Enig puzzelwerk, wat meten en proberen, de scheve wielen zijn het lastigst, en het werkt. Nou nog een duurtest doen, en daarbij de temperatuur en slijtage van het geheel goed in de gaten houden en dan weet je of het de moeite waard is. Overigens kan ik mijn Quest lekker midden in de woonkamer, pontificaal voor de TV neerzetten en dus al trappend een documentaire over zonnige luie stranden kijken, of opnames van een klimetappe. Je kunt tegenwoordig speciaal voor dit doel vervaardigde route cd's kopen waar je de weg ziet die je aflegt als je daadwerkelijk een bepaalde klassieker zou rijden. Maar er gaat natuurlijk niets boven the real thing. Nu ik dit gereed heb heb ik effe geen puf meer om uit te zoeken waar nou precies het bijgeluid vandaan kwam. Nog even wat meer foto's voor de duidelijkheid.
De 2 bokwielen op de basisplaat heb ik met slotschroeven en moeren vastgezet, de bokwielen op de schuin afgezaagde blokjes met houtschroeven en ringetjes en daarna heb ik de blokjes vanaf de onderkant vastgeschroefd, ook met houtschroeven. Een (beetje handig) kind kan de was doen.

5 opmerkingen:

  1. hoi cor
    als die accu's zo makkelijk los gaan mag je wel uit kijken dat ze niet door je voetengaten naar buiten vallen, s'morgens in het donker even weer opzoeken
    word je ook niet vrolijk van

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie constructie! En goedkoop erbij, ben benieuwd hoe dit zich houd over langere tijd. Nou ja, het word natuurlijk vrij weinig gebruikt, dus zal wel even meegaan.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee Cor, leve de creativiteit!
    Maar toch blij dat ik een neutrale (vrij}-stand gemaakt heb id Limit :)!
    De kont id lucht hangen aan 't handvat van een steekwagen deed ik ook nog wel 's...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Andre, de accus blijven met de beugel wel aan de schoen hangen maar de kabel schiet er snel uit. Daar heb ik vandaag we een opossing voor bedacht, met een binddraadje (boterhamzakjesluiting) blijft dat goed zitten nu.

    @Adri het moet zich nog bewijzen, maar zolang het enigzins fietsbaar weer is ben ik buiten

    @Mick met een doos onder de staart kan ook maar dan heb je zo weinig weerstand..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi cor

      als die rollen het niet houden kun je ook rollen van een boot trailer gebruiken, die kunnen wat meer gewicht hebben
      http://andredronkersalleweder6.blogspot.nl/2012/01/rollenbank.html

      Verwijderen