dinsdag 6 maart 2012

Meten is weten

Vandaag is mijn nieuwe draadloze fietscomputer gearriveerd. Ik tob al tijden met de eerste montage Cateye die tegenwoordig vaak op nul blijft staan, ook als ik voor mijn gevoel wel fiets.. Hij is gewoon stuk. In het begin sprong 'ie nog wat heen en weer tussen bijvoorbeeld 30 en 15, en dan begreep ik wel wat het moest zijn. Maar alleen maar nul aangeven, of helemaal niks, zoals 'ie in ruststand staat in de garage. Dat werd ik zat dus vorige week maar weer 'ns het linker wiel eruitgehaald en inderdaad, het draadje was weer 's door, het plastic omhulsel nog niet maar de kern blijkbaar wel, zat heel klem onder de tiewrap, misschien was dat wel de oorzaak. Ik dus geprobeerd door de draadjes aan het deel dat nog aan de teller zat bloot te maken en tegen elkaar aan te bewegen en ja, toen zat er weer leven in. Daarna de eindjes aan de sensor ook blootgemaakt en verbonden met de computer en jammer maar helaas, de sensor had ook de geest gegeven. Dat was er een van een goedkoop Actiontellertje dus die zijn niet direct jottum. Deze had ik er een half jaar geleden ofzo aangesoldeerd en dus heb ik er vorige week maar weer een andere oude sensor aangemaakt, nu van een Sigma, waar ik de computer zelf van verloren was. Dat werkt nu weer een weekje maar ik heb, om er voor altijd vanaf te wezen een draadloos setje aangeschaft, gelijk maar met een cadansmeter. Je leest over draadloze fietscomputers dat er veel storing op kan treden, veroorzaakt door allerlei ander gadgets die wij en onze medemens tegenwoordig nodig hebben om onze dagelijkse dingen te kunnen doen. Maar deze heeft een gecodeerd digitaal signaal zodat storingen tot het verleden behoren, als ik de marketeers van dit gadget mag geloven. Het is de Sigma STS 1609 Cadence, op dit moment voor rond 50 euro te koop. Hij heeft alle gewone functies maar ook temperatuur en, nog handiger, achtergrondverlichting, ook al had ik 'm daar niet speciaal voor gekozen. Er zijn nog uitgebreidere apparaten tegenwoordig, met gps, maar dat heb ik al, en met hartslagmeting etc maar ik heb al zo'n sporthorloge waar ik de hartslag mee kan meten. En deze kun je ook op de PC aansluiten, optioneel, om daar je prestaties op te slaan en in grafiekjes te zetten etc. Ik ga 'm morgen inbouwen in de Quest. Ik heb 'm vanavond al uitgepakt en een beetje uitgeprobeerd, de handleiding en montagetips doorgenomen, videos bekeken en nu kan ik aan de slag. Ik ben benieuwd..

1 opmerking: