vrijdag 16 maart 2012

Gecrashed

't Is weer zover. Vanmorgen lag ik weer op het asfalt. Een dame van een jaar of 15 ging per fiets zonder omkijken of aangeven linksaf terwijl ik ze inhaalde en ik kon niet meer remmen, alleen sturen. Helaas zo scherp dat de Quest omrolde en op de linkerkant doorgleed. Geen gewonden, alleen leed... Ik mis wat vel van m'n elleboog, een schaafplek op m'n fietshelm (jawel!) en veel te weinig vrije tijd de komende weken want de schade is: veel krassen en gebarsten polyester waar de spiegel vastzit, en het steeltje van de linkerspielgel is half doorgesleten. Ik was @#$& net klaar...

10 opmerkingen:

  1. Echt balen.

    Ik ben ook helemaal klaar met die mensen die zomaar linksaf slaan. Vaak draait het hoofd nog geen millimeter naar achteren. Ze gaan er gewoon vanuit dat niemand hen inhaalt.

    Als ik het zou willen, dan zou ik bijna elke dag een aanrijding kunnen hebben. Ik fiets altijd zeer ruim (gelukkig kan dat op die plek) om deze mensen heen en bel/roep meteen als ze ook maar iets mijn kant op dreigen te komen.

    Ik fiets daar heel bewust wel veel langzamer...:(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klote! Ik heb ook eenzelfde schade op mijn Quest. Gelukkig heb ik een collega die capabel is om deze schade te herstellen. Jij doet het zelf, en het vervelende is dat je inderdaad net klaar was. Sterkte maar weer met de werkzaamheden.

    En over het voorval, ik zou bijna geneigd zijn om te zeggen: Dan maar vol erin. Tegenpartij aansprakelijk stellen en cashen! Dat zal ze leren. Alleen die bewijslast...

    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beter een schaafplek op je helm dan op je hoofd...en daar is al wat over geschreven ;) Hoop dat je die "Muts" van 15 nog aansprakelijk kan stellen. Sterkte Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik haal eigenlijk per definitie niet in op plaatsen waar mensen 'eventueel misschien' zouden kunnen afslaan en als ik dat wel wil dan bel ik altijd van te voren maar ik probeer maar gewoon dan niet in te halen, dan maar even wachten. Heel vaak slaan die mensen inderdaad toch af, zonder om te kijken, zonder richting aan te geven... ik vind het niet vreemd dat fietsers zo'n slechte naam hebben. Ik vind ze als fietser al irritant!

    Wordt de schade nog vergoed door de afslaande meid?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo mede VM-ers,

    Dank voor jullie reacties. ik ga het wel proberen, deze dame aansprakelijk te stellen maar ik heb er weinig hoop op, het gebeurde in een 'kansarme' wijk en daar is vaak in dit soort situaties weinig te halen. En niet inhalen en vooruit waarschuwen doe ik al vaker, maar het grootste deel van mijn rit is door de stad, met veel mensen en veel afslagmogelijkheden dus onbegonnen werk. Op den Bucker, dat is een oplossing. Voor de zomer sowieso. En toch maar weer wat andere routes exploreren, wie weet wat er nog (of weer) minder druk is...
    Groeten, 'gelukkig zelf nog heel' Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kl.te Cor , dat gaat weer tijd kosten , goed he , een helm.
    Laat ze maar kletsen en blijf m dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe dan ook je wordt er nooit wijzer van, ik had er al over geschreven dat het weer drukker werd op de fietspaden.
    Dan wens je soms dat het koud weer is en je door kan fietsen.


    Succes met het opknappen
    Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb tot nu toe nog altijd, gelukkig, oo tijd kunnen remmen. Vervelend is als ze ook nog eens van die oordoppen in hebben of met hun mobiel spelen tijdens het fietsen.

    Maar, balen dit. je had net de boel op orde, kan je weer beginnen. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed te horen dat de helm deze keer geholpen heeft. Had je hem deze keer niet voor niks op. Met bloed op de kop is toch echt vervelender dan schrammen in het polyester. De tijd heelt ook die frustratie zullen we maar zeggen. Al heb je daar nu niks aan.

    De totale afwezigheid van mede fietsers is echt een ramp, maar niets aan te doen.
    Ik heb een grote ding-dongbel. Ik bel voor elke inhaal actie. Soms alleen Dingggg. Soms duidelijk en indringend. Soms zenuwachtig aan een stuk door. Alsof de brandweer erlangs moet (!) Verder goed observeren wat de reactie is. Meestal nul. Dan schuif ik de neus naast de fietser en bel ik nogmaals indringend. Dat ze dan van hun fiets springen van schrik deert me dan niks meer. Eigen schuld. Inhalen is niet tegen de wet, maar anderen beletten dit veilig te doen wel.
    Ze moeten beseffen dat ze aan het openbare verkeer deelnemen en daar gelden gezamenlijke afspraken om chaos te voorkomen. Voor iedereen. Ze moeten hun verantwoording nemen en dragen.
    Ik ben niet te beroerd om ze bij de les te krijgen....;-)
    Krassen of bloed op de lak heb ik ook hekel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel herkenbaar Cor, maak dit soort dingen dagelijks mee, het dwingt je tot zeer alert rijden, gelukkig tot nu toe goed gegaan in 020 al scheelt het vaak maar een haartje....

    succes met he herstellen van de schade,

    marcel

    BeantwoordenVerwijderen