dinsdag 28 februari 2012

Fietshelm

Ik lees links en rechts weer allerlei verhalen over fietshelmen. Mensen die zeggen niet meer te gaan fietsen als een helm verplicht zou zijn. Ik draag dagelijks mijn fietshelm op en neer naar Rotterdam, maar vooral omdat ik zo lekker achter het grote zelfgeknipte vizier kan schuilen voor de ijskoude zuidooster of de druppels uit die donkergrijze regenwolken. Als bijkomend voordeel heb ik dan ook nog iets op m'n hoofd dat schokabsorberend zou zijn. In mijn velonistentijd heb ik slechts 1 keer een koprol gemaakt terwijl ik in de Quest zat, en toen droeg ik mijn helm ook. Door de schuiver was de helm heel ver achterovergeschoven en kwam mijn gezicht zover bloot dat ik een snee in m'n neus opliep terwijl ik de snelheid eruit aan't halen was door met mijn aangezicht als remschoen de vers gespitte grond als remtrommel te gebruiken. Sindsdien betwijfel ik het nut van de fietshelm. Voor een Questeur dan, want met de bukker heb ik wel eens een klapper gemaakt waarbij mijn helm het bevroren asfalt gemeen hard raakte en me zo voor een -schudding behoedde. Maar eens, het is geen smoel. Vooral het oudere model racefietshelm, dat ik nog heb, staat eigenlijk tamelijk dom bovenop je hoofd, en biedt mijns inziens nauwelijks bescherming behalve als je met je hoofd vooruit ergens tegenaan zou komen, dus als je al bukkend en naar beneden kijkend tegen een obstakel zou rijden. Dat gebeurt lijkt me zelden, eerder knalt je hoofd zijdelings ergens tegenaan en dan heeft dat hulpstuk bovenop ook weinig nut. Echt nuttig zou een integraalhelm zijn maar daar zie ik niet direct hele hordes enthousiaste fietsers mee de weg op gaan. Ik heb zelf gekozen voor een ski/snowboardhelm die niet alleen aan de zijkanten wat extra bescherming biedt maar oook in de winter nog wat warmte geeft en waaraan een immens vizier hangt.
Ik denk dat je het gewoon aan de fietsers zelf moet overlaten. Ik ga 's zomers ook niet met een helm op fietsen, tenzij ik in een groepje met de racefiets op pad ga waarbij de snelheid en dus het risico soms best kan oplopen. Dat doet het trouwens ook als ik met 75 door een tunnel bler, en dan soms stilsta bij het feit dat ik geen gordel draag in de Quest, die je op je relatief veilige plek binnen de Quest zou houden als het misgaat en de mobiel om je heen houdt totdat je stilstaat.
Maar ik ben vooral blij dat ik zelf kan uitmaken of ik een helm op wil, afwegend of de voordelen opwegen tegen de nadelen, iedere rit opnieuw. Maar stoppen met fietsen als de helm verplicht wordt? Dat nooit..

6 opmerkingen:

  1. Op ligfiets.net las ik ook weer een onderzoek dat de helm je niet zou beschermen , ik denk dan maar zo , baat het niet dan schaadt het ook niet .
    Ik hou m ook op , ook al heb ik m nog maar pas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Gerrit,

      Fijn he Gerrit, dat je zelf mag kiezen! Dat het niet schaadt, daar ben ik het niet helemaal mee eens, hij kost geld, en weegt een paar ons en je haar gaat in de war..
      Die Ekoi heb ik ook lang naar gekeken, maar de verhalen over het fragiele vizier hebben me enigzins weerhouden. Maar mooi is 'ie, en als 'ie je, al is het maar 1 tik tegen je koppie bespaart heb je 'm toch niet voor niks opgezet.
      cu Cor

      Verwijderen
  2. Heel goed verwoord.
    Volledig met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit in de mango zo klem dat ik er echt niet zomaar uitgeslingerd zal worden dus een gordel lijkt me wat overbodig in die zin. Een helm kan zin hebben op een open ligfiets of rechtopfiets maar in een velomobiel? Het vervelendste dat kan gebeuren is dat je een schuiver maakt en onderweg een paal kopt maar dan helpt een helm ook niet meer. Of een verplichte fietshelm invloed heeft op het aantal fietsers is lang en breed bewezen: kijk alleen maar naar australie waar het aantal fietsers gehalveerd is na de invoering van de helmplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Mark,

      Ik zit ook zo goed als klem in de Quest maar toen ik ermee omgegaan was, lag ik er toch grotendeels naast, mijn benen nog deels in de Quest. Ik denk nog steeds dat een 4-puntsgordel aanzienlijke voordelen biedt. Als ik dan omga houdt deze me strak op de zitting en mijn hoofd binnen de als rolbeugel werkende bult achter je hoofd.
      En inderdaad, het aantal fietsers is van groot belang want hoe minder er zijn hoe minder het overige verkeer er rekening mee gaat houden.
      groeten Cor

      Verwijderen