Vandaag heb ik 't er maar weer es op gewaagd, en flink, voor mijn doen, totaal 82 KM vandaag en 190 voor deze hele week totaal.
Ik heb Brouwerij de Molen in Bodegraven, een kleine brouwer maar met grote bieren (ratebeer.com) met een bezoek vereerd. Want bier proeven en soms meer dan dat;) is 1 van mijn andere hobbies. Leuk om een paar ervan zo te combineren. Vanmorgen dus vroeg uit de veren, kwart over negen al, en om kwart voor tien in de fiets, met de GPS om mij te helpen de vooraf via de onvolprezen planner van de Fietsersbond geprepareerde track te volgen. Wat ik bij het volgen van tracks jammer vind is dat de GPS niet te werk gaat met piepjes en inzoomen, zoals bij routeren zo handig is. Nu moet je het echt zelf in de gaten houden dat je de afslag neemt anders kun je terug. Dat is me vandaag een enkele keer overkomen, want omdat je zelf inzoomt bij ingewikkelde knooppunten en soms ook weer uitzoomt om wat verder vooruit te kijken heb je niet altijd dezelfde inzoomgraad en dan ben je soms al voorbij je afslag voordat je het verwacht. Ach ja, ik moet er nog beter mee leren omgaan. Misschien moet ik wel een andere instelling gebruiken. Ik ben er toch heel blij mee, dat wel, want voorheen was ik soms toch een hoop tijd kwijt met op de route blijven, met kaarten of routepunten of gewoon de anwb borden volgen en dat is nu een stuk minder, en kun je je beter op het fietsen concentreren: dat waar het allemaal om gaat natuurlijk.
Je hebt wel eens (vaak zelfs) dat je linker wiel precies over de stippellijn op het midden van het fietspad rijd en dan krijg je zo'n kedeng kedeng hobbelgevoel en -geluid. Even bijsturen dan is het weer over. Vanmiddag op de terugweg, parallel aan de A20 bij Nieuwerkerk AD IJssel, hielp dat bijsturen niet en het hobbelen hield aan. Ik ben snel gestopt en heb de banden gecheckt en wat zag ik: rechts reed ik op de antiplatt, die door een paar gaten in het canvas naar buiten stulpte. Crap, altijd op een plek waar je in de verste verte geen beschutting hebt tegen de vandaag behoorlijk kille elementen, en het begon ook nog te regenen. Hup, de jas aan en koortsachtig aan het werk, Quest op zijn kant, om de reserveset er snel omheen te gooien, iets dat in een paar minuten al voor mekaar was. Ik heb nog snel gecheckt of ik geen hoogteslag had maar dat viel mee en toen snel alle spullen de Quest in en lekker weer het warme compartiment in, kap erop en effe rustig aan, beetje bijkomen.
Ik mag niet klagen over de Kojaks in combi met extra antiplatt. Ik kan er alleen maar over roepen, alhoewel ik weet dat de rolweerstand inmiddels bij andere banden als Gocycles stukken beter is en dat ik met die antiplatt ook nog weer extra rolweerstand creƫer. Ik zie het als een verzekering, ik heb vandaag weer gemerkt hoe onhandig het is als je op onmogelijke plekken met bar weer je fiets moet gaan staan repareren, en dat wil ik zoveel mogelijk beperken en dan heb ik de wat lagere topsnelheid er graag voor over. Ik heb nu twee keer een reservesetje omgelegd en allebei de keren niet omdat er iets lek was. De eerste keer stond (gelukkig thuis) een voorband leeg maar was er geen lek te vinden in de binnenband, misschien een los ventiel. Nu dan het hobbeleffect doordat de Kojak tot op de draad, nee zelfs erdoorheen, versleten was. Nou, voor bandjes die er bij de overname in april 2010 al (ik weet niet hoe lang) omlagen en sindsdien nog 3600 km hebben gemaakt voorwaar geen slechte prestatie. Gelukkig maar want een paar maanden geleden zag ik ze in de aanbieding bij fietsonline.com voor maar 13 euro per stuk en toen heb ik er gelijk 3 aan laten rukken. En omdat ik achter nu een PM heb voor de winterdag, slijten er nu maar 2 en zal ik er nog een tijd mee moeten/kunnen doen.
Ik vind het overigens best moeilijk om te beoordelen hoever een Kojak henen is want zelfs bij deze kuisversleten band lijkt het of het loopvlak incl. het antilek weefsel nog 3 mm dik is, afgezien van de plekken waar de gaten zijn gevallen dan...
Hi Cor,
BeantwoordenVerwijderenGebruik je de Oregon wel in 'Automotive' view? Je ziet dan een heel breed trackspoor voor in beeld dat achterin steeds smaller wordt. Dat rijdt bijzonder veel comfortabeler dan een verticale kaartprojectie met bijgevolg een dun trackspoor.
Groeten,
Wim
Ha Wim,
BeantwoordenVerwijderenIn die richting had ik al wat geprobeerd maar nog niet genoeg. Ik ga daar eens goed naar kijken, misschien is dat de oplossing wel.
Dank voor de tip!
groeten, Cor
Bij een track is het niet zo erg als je van het spoor afdwaalt , als je de juiste richting maar aanhoudt kun je meestal weer naar je track toe rijden , is mijn ervaring.
BeantwoordenVerwijderenProost!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes,
Erwin (Ik hou het wel bij Wijn...)
@Gerrit, ik vind het soms jammer dat ik een bepaald stuk route misrij dus dat wil ik graag voorkomen, maar je hebt gelijk, gps helpt juist dan, als je een afslag mist.
BeantwoordenVerwijderen@Erwin, ken je dat Gamma t-shirt: Goede wijn, das nog geen bier ;)
groetjes Cor