... dat was het vandaag, en daarbij ook mistig. 'r Zal wel weer lekker veel file gestaan hebben, dit is daar het beste seizoen voor. Sneu voor ze, zeker als ik er langszoef en er misschien wel korter over doe dan deze auto-zitters. Mobiel, dat zijn ze niet als ze stil staan. Ik sta zelden stil, en zeker niet in een file maar dat gaat er misschien wel van komen, binnenkort met de oliebollentocht, nu nog een week of 6, met honderd velonauten op pad. Dit wordt mijn eerste en ik verheug me daar eigenlijk al op zolang ik weet dat het fenomeen bestaat. Om beslagen ten ijs te komen na de Kerst heb ik een extra vizier geknipt, wat lager dan de eerste, die gaat beslaan als ik een tijdje op pad ben, en omdat ik er niet overheen kan kijken is dat lastig en leg ik het maar naast de stoel, waardoor er opeens veel koele wind komt waar het daarvoor niet kwam en dat is dan weer even minder. Dus een extra vizier, wat hopelijk nog wel wat rijwind zal beteugelen maar waar ik wel overheen kan kijken. Niet alleen een beslagen vizier is lastig. Want man, man, wat een asociale verlichting hebben sommige tegenliggers! Ik fiets soms een heel stuk "ins Blaue hinein" omdat ik geen ruk voor ogen zie als dat in je vizier schijnt, en ik hoop dat dat wat minder wordt als ik niet door maar over het vizier kijk. Verdere tegenmaatregelen zijn een 100 lumen zaklamp die ik vanavond aan een spiegel van de Quest heb geknutseld. Het is een zaklampje dat bij de Aldi vandaan komt en 14 euro kost. Daaromheen past met enige moeite precies een klem waarmee je normaal 15 (of 22?) mm cv-buis aan de wand vastklikt. Dit klikken kost enige kracht (met een tang gaat het net) en die extra moeite is mooi want zo zal ik 'm niet snel verliezen en grijpgrage vingertjes zullen daar ook moeite mee hebben. En dat ziet er dan zo uit als op foto 3. In een vorige post meldde ik dat ik de Cateye koplamp die er al in zat voor ik de renovatie van de Quest begon, gewoon weer zou gaan gebruiken. Toen gaf Edwin Gijzen in een comment aan dat hij veel licht wel belangrijk vond. Ik verwachtte er wel mee toe te kunnen, alleen maar verlichte wegen hier in de randstad maar daar kom ik nu, in de donkerste dagen voor Kerst op terug. Veel onverlicht, en veel uitgevallen, wat soms maanden duurt. Inderdaad, Erwin heeft volkomen gelijk, meer licht is aan te raden. Zien en gezien worden. Nu dus een (misschien tijdelijke) oplossing met een extra lamp. Als dit batterijen vreet of alsnog niet toereikend blijkt zal ik wat anders bedenken, misschien ga ik dan toch de blijkbaar wat bleke Cateye vervangen door een lumenkanon, wie weet..
Overigens werkte de luchtinlaat die ik beschreef in mijn vorige post voor geen meter, vandaar eigenlijk ook de titel van dit epistel. Het moet echter mogelijk zijn op een manier ergens rijwind "naar binnen te scheppen" en het dan via een (wellicht veel dikkere) slang ergens heen te leiden maar zoals ik het nu gedaan heb werkt het voor geen meter. Jammer, dan toch de claxon straks maar weer terug in dat gat. Ach, sommige dingen aan de Quest zijn te verbeteren, andere zijn al op z'n best.
Mooi lampje hoor, die van de Aldi. Was zelf nét te laat om die te kopen - het schap was al leeg :(
BeantwoordenVerwijderenWeet niet of je deze discussie over VM verlichting kent: http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=6657
Groetjes,
Erwin
Hee Erwin,
BeantwoordenVerwijderenheb vanmorgen de vruchten geplukt. Prima lamp, en die mag blijven als het verbruik acceptabel blijkt. Ik ga die discussie nog maar es doornemen, voor als ik de Cateye op rust ga stellen.
Overigens maak jij leuke filmpjes met die camera van nog geen 7 dollar.
Groeten Cor
Hahaha. Ja, die camera doet het prima voor dat geld :) Je kunt je Aldi-lamp natuurlijk ook ombouwen voor voeding uit je boord-accu.
BeantwoordenVerwijderen