vrijdag 27 maart 2015

Verhelpen aanlopende achterband

Vergeten te melden in mijn vorige post: het verhelpen van een aanlopende achterband, heb ik zelf vorige week gedaan. Ik had het al eens vaker. Vaak heb je daar alleen last van in snel genomen of scherpe bochten. Toen is in Dronten mijn achterbrug gericht, maar nu is het weer terug, mede door de omvang van de achterband, een 50mm brede Marathon +.

Uiteraard moet je eerst checken of er geen stuk bagage, trui, pomp etc. in je achteronder ligt wat tegen de wielkast drukt en zodoende de kast tegen de band duwt waardoor de zaak aanloopt. Check ook of je vering en verdere ophanging nog in orde is. Ik begrijp dat een Risse demper te lage druk kan hebben, kledingknaapjes die moe worden etc..Verder moet je even checken of er niet te veel speling op je achterwiellagers of op de achterbrug zit, want dan ben je verder van huis en werkt dit trucje niet. Dat check ik zelf simpelweg door de fiets helemaal achteraan vast te pakken en de staart dan lichtjes dwars heen en weer te bewegen. Als er lagers of ophanging stuk zijn merk je dat direct, dan gaat de heen- en weerbeweging gepaard met trillingen en voelt bibberig. Maar als dat soepel gaat en de uitslag van de beweging van de staart met de band aan de vloer is een cm of 5 a 8 dan is dat over het algemeen wel in orde.

Loopt de band desalniettemin aan, dan kun je het volgende doen: kijk aan welke kant de band aanloopt, dat is bij mijn model Quest ongetwijfeld de linkerkant, omdat de band niet in het midden van de wielkast draait maar bij mij links uit het midden zodat je je buitenband rechts kunt wisselen zonder het wiel eruit te halen. Ja ja, over onze fietsen is uit en te na nagedacht. Is dat inderdaad links, dan kun je,  beginnend bij het ventiel de spaken aan de linkerkant allemaal een slag (360 graden) losdraaien (met de klok mee als deze op z'n rug ligt)  en aan de rechterkant allemaal een slag (360 graden) (dus tegen de klok in) aandraaien. Loopt het wiel rechts aan dan moet het wiel juist een fractie naar links, dan draai je dus de spaken rechts losser en links vaster.  De kans is aanzienlijk dat dit het euvel oplost, dankzij een marginale verplaatsing van de velg en dus de band ten opzichte van de naaf. Blijkt na een proefrit over een bochtig cq snel parcours dat het nog niet over is dan kun je dit nog een keer doen. Help dat ook niet dan zou ik niet verder gaan want dan raakt straks je fiets in onbalans als het wiel te ver uit het midden zou gaan lopen. Er rest een bezoek aan een vakman.

Over met de klok mee gesproken: dit weekend gaat de zomertijd weer in. En dan draait de korte wijzer om 2 uur met de klok mee naar 3 uur, hoe die ook ligt.

8 opmerkingen:

  1. Of je haalt een stukje uit de carrosserie: https://kampeerwijzer.wordpress.com/2015/03/26/een-rondje-langs-dronten-om-mijn-aanlopende-band-te-laten-fixen/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn 60 mm Super Moto draait alleen zonder aanlopen met het veerelement wat langer afgestelt, dus iets hoger op het achterwiel.

    Alleen richten werkte idd onvoldoende. En bij fors aanzetten of heel zwaar klimmen loopt ie alsnog aan. Het is dan ook wel een heel brede/hoge band waar de Quest/Strada niet per definitie voor gebouwd zijn.

    Nu heb jij een 50 mm band zeg je maar probeer maar eens het veerelement wat langer te maken. Niet te lang want dat kost je weer aerodynamische efficientie :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ouderwetse Quest geeft een 26" wielkast maar een 20" achterwiel dus daar is volop ruimte.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Dan ben ik hierbij betrapt op alleen plaatjes kijken...het staat nog onder je Blogfoto ook :-)))

      Verwijderen
  3. Of je versterkt de body rond de bevestiging van de achterbrug op de body. Die is standaard soms onvoldoende stijf en dan kan de achterbrug teveel bewegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Wim,
      Mijn quest model heeft nog een achterbrug los van de body dus een constructie als een ouderwetse bromfiets.

      Verwijderen