dinsdag 24 maart 2015

Ovalen

Ik las ergens een stukje over of het nou ovale of ovalen tandwielen zijn. Daar was het idee dat het ovale moest zijn en na wat goochelen lijkt dat te kloppen, vergelijkbaar met ronde of vierkante tandwielen. Niet met metalen, gouden, houten of blikken tandwielen.
In de vaklessen rijwielhersteller in mijn jeugd was het gebruik van het woord tandwielen voor de kettingwielen van de fiets verboden, want dat waren geen tandwielen. Tandwielen grijpen in een ander tandwiel.

Maar ter zake. Ovale kettingwielen van Rotor. De afgelopen maanden heb ik er veel over gelezen en nu was ik toch toe aan nieuwe ketting + bladen + pignon, zodat ik sowieso moest investeren. Links en rechts al eens naar prijzen gekeken maar ze vragen wel de hoofdprijs voor een paar stukjes gefreesd aluminium. Ook P.d'O even benaderd maar daar was ik evenveel,zo niet meer kwijt dan via noem maar op welke internetaanbieders. Daar krijg je dan wel de afstelgeheimen bij. Omdat hij reclame maakte met actietarieven deed ik daar nog even een beroep op, maar als rechtgesnaarde zakenman gaf hij geen krimp, de actieperiode was net voorbij, jammer. Nu heeft 'ie weer een actie, toen ik er een paar weken geleden naar vroeg kon het niet.

Toen maar besloten om op marktplaats in de gaten te houden of mijn maat daar misschien langs zou komen en met een beetje geduld is dat uiteindelijk gelukt. Twee net ingelopen bladen, de ketting en cassette was inmiddels binnen, netjes thuisgestuurd voor een prettig bedrag. Toen ging de zoektocht naar de juiste montage en afstelling van de bladen pas echt beginnen, want de standaard montage aanpak zoals je die overal kunt vinden voor een bukker, schijnt niet te gelden voor een ligfiets. Uiteraard veel blogs en discussies doorgespit, doorspekt met wetenschappelijke onderzoeken en uiteindelijk heb ik de bladen er nu opzitten. Het is niet moeilijk, maar je doet het als gevolg van alle goedbedoelde handleidingen en aanwijzingen redelijk snel fout, en dan is het effect misschien ook al beter, maar niet optimaal. Zo las ik op de blog van Adri Bobslee dat hij in februari 2014 de q-rings had gemonteerd en dat hij er na bijna een jaar door P.d'O op werd geattendeerd dat ze verkeerd gemonteerd zaten. Toch had hij al een beter gevoel bij de aanpassingen, ook al zaten ze verkeerd. Zijn blog bevat alleen foto's van de verkeerd gemonteerde bladen en daar wordt je dus niet duidelijk hoe het dan wel moet.


De aanpak is deze: ga in of op je ligger zitten/liggen en zoek het onderste dode punt met je rechter pedaal, dat is waar het zo ver mogelijk van je af zit. Leg vast hoe je pedaal er dan bijstaat, door een streep op een frame of een stuk karton ofzo, zodat je weet dat je crank precies in deze stand staat als je de volgende stap neemt: Op het kettingwiel staan bij een paar montagegaten 1 tot 5 stipjes. Hou het blad voor je crank en stel de stand vast wanneer je ketting de eerste hele tand van het kettingwiel, waar de ketting als eerste op het kettingwiel komt, aangrijpt en hou daar het gat bij waar het ene stipje bij staat. In deze stand moet nu het blad worden gemonteerd. Bij mij is dat 3 montagegaten eerder dan bij een bukker. zie de foto.
In de onderste cirkel staat 1 stipje, het gat rechts ernaast 3 en ernaast 5. (die met 2 en 4 zitten een half tandwiel verderop); die met 1 stipje moet je hebben, volg de onderste pijl. Volg het volgende pijltje naar boven en vind daar de eerste aangrijpende tand. de andere bladen kun je in de zelfde stand monteren.
Kind kan de was doen. Volgens de handleidingen moet je er gewoon een tijd mee gaan fietsen en als je er aan gewend bent kun je eventueel je blad nog een standje naar voor of naar achter verschuiven, dan zou je eventueel nog verdere verbeteringen kunnen ervaren of juist niet. De eerstvolgende stand is dan wel het blad bijna 180 graden doordraaien, 17 gaten verder is een standje terug, 18 gaten verder is een standje vooruit. Het hele blad is 35 gaten. 

Dan moet de derailleur vaak ook nog lichtjes bijgesteld worden want bij het onronde blad is de straal deels kleiner dan je oude blad, en deels groter, waardoor er een kansje bestaat dat het blad de derailleur raakt. 
Nu heb ik vanmiddag een proefritje gemaakt in de straat met de kap eraf, die moest er er toch af, omdat ik ook een storing in de ledknippers had. En het geeft je zoveel meer ruimte om de ketting te vervangen en goed bij de derailleur te werken dat ik het niet met de kap er op zou willen doen. Maar dat is wel mogelijk. Mijn proefrit verliep voorspoedig, ik vond het al soepel gaan, maar dat kan het placebo effect zijn, omdat ik wil dat het soepeler gaat ofzo. Morgen gaat de kap er weer op en dan zal ik later op de van Brienenoordbrug  zien of ik door hetzelfde placebo effect sneller omhoog fiets. Als dat zo is ben ik tevreden. 

15 opmerkingen:

  1. Lang leve het internet van de beginperiode, toen mensen nog belangeloos informatie met elkaar deelden, om de mensheid vooruit te helpen. Ben benieuwd naar de test op de Van Brienenoordbrug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. duurt nog even, ik wil er nog een kettingbeschermer op fabriceren. Dus de top is er nog even af.

      Verwijderen
  2. Op mijn Crys-bike zit een 65 tands kettingwiel dus Cor, goed om te weten! :-)
    Jij schrijft tenminste eerlijk over je zuinigheid en je hebt gelijk: Wat is er mis met 2dehands?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop heus niet alles 2e hands hoor. Soms koop je andermans ellende, en soms begin ik er echt niet aan om verschillende redenen. Ik verkoop ook veel als ik het niet meer nodig heb maar het nog wel bruikbaar is.

      Verwijderen
  3. Hoi Cor,

    Jammer dat ik je niet kan helpen met goede raad of foto's, ik heb Peter de Rond toegezegd niets te publiceren wat zijn afstelgegevens openbaar kan maken, en daar ga ik me uiteraard aan houden!
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor zover ik weet heten het kettingbladen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Metalen betekent: van metaal. Houten betekent: van hout. Ovale betekent niet: van ovaal. Dus daarom staat er geen n achter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zou het ook een vergete boodschap of een benepe stemmetje zijn?

      Verwijderen
    2. Dat zal komen omdat de bijvoeglijke naamwoorden dan voltooid deelwoorden zijn. Weliswaar staat er geen 'hebben' of 'zijn' bij maar die kun je er wel bij denken...

      Verwijderen
    3. Je hebt allerlei soorten woorden met bepaalde vervoegingen, metaal en hout zijn materialen, vergeten is een werkwoord, ovaal zegt iets over een eigenschap, en daar zijn allerlei regels voor. Ik heb medeleiden met buitenlanders die Nederlands moeten leten.

      Verwijderen
    4. Zelfs medelijden is ons soms al te moeilijk ;-)

      Verwijderen
  6. Hallo Cor,
    Mooi dat het je gelukt is en dat je om bent naar ovaal, dat setje gebruikte ronde tandwielen was niet gaan werken, ben benieuwd naar je ervaringen.
    Succes Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter, ik ben nog niet om, alleen op proef over, en wacht effe het placebo effect af om te beoordelen of ik ze hou. Een van de redenen waarom ik het op een goedkope manier wilde doen, is het uitproberen.Een andere reden is dat ik gewoon een krent ben

      Verwijderen
    2. Oke, nou kijk, dat is gewoon eerlijk wat je schrijft, petje af. Je weet dat ik proberen aanbied, 4 weken proberen, niet goed, geld terug. Simpel als dat. Heb ze nog niet terug gehad van klanten. :-))

      Verwijderen