woensdag 26 november 2014

Groot Oliebollen onderhoud

klussen bij het houtvuur



In de aanloop naar de Nijmeegse Oliebollentocht 2014, ben ik lichtelijk in training gegaan en heb me daarnaast voorgenomen ruim tevoren de fiets helemaal in tip topconditie te brengen.. Deze week heb ik de bestelde bandjes ontvangen van onze vrienden in Dronten. En dezelfde avond heb ik mijn Quest de huiskamer ingehaald, zoals altijd als er buiten gesleuteld zou moeten worden onder al te frisse omstandigheden. En wat is er nou leuker dan bij de knisperende houtkachel aan de fiets te sleutelen? Uiteraard kan ik wel dingen zat opnoemen, maar ik heb hier toch ook wel heel veel plezier in.

De bandjes die ik vaarwel ga zeggen zijn een Big Apple van achter en twee kale Kojaks. Geen dag te vroeg, de BA heeft een aantal scheuren in het  vierkant geworden loopvlak waar doorheen ik het canvas zie liggen, echter deze band heeft me nooit problemen gegeven, nog niet eens 1 keer lek!. De Kojaks werden dun en ik had uit voorzorg al antiplatt aangebracht, maar de ene is echt stuk, bijna gebarsten aan de zijkant van de band, ongetwijfeld door het aanlopen in de Quest bij het ver doorsturen in bochten.

Ik had een wat bredere Marathon plus achter bedacht en twee Durano's plus voor. Dat pakte goed uit, er loopt achter niks aan en de kruissnelheid is al licht omhoog gegaan, te zien aan de pr's die ik de afgelopen dagen op Strava rijdt. Dus daar ben ik heel blij mee. De Marathon is een bekende band die wel wat taai is maar als je de hiel goed in de velg duwt is deze tamelijk gemakkelijk om te leggen en ik heb ook geen last van hoogteslag gehad. De Durano's gaven eerst wat hoofdbrekens. De vouwbandjes komen, zoals de naam al deed vermoeden, plat opgevouwen en dan opgerold en in een doosje verpakt binnen en dat betekent dat je de bandjes eerst zelf wat in model moet knijpen. Dat lukt maar ten dele, het blijven platte brede bandjes die ik met moeite om de wielen heen krijg. Dan doe ik de binnenband erin en daar hou ik een heel stuk van over!. Het lijkt of de binnenbandjes opeens 5 cm meer omtrek hebben gekregen. Eerst nog geprobeerd met wat minder lucht erin maar dat is niet de oplossing. Even met Dronten gebeld en die overtuigen me ervan dat het toch moet passen, gewoon de binnenband erin leggen en zo goed mogelijk in de buitenband verdelen. Dat lukt door de binnenband goed in de buitenband te duwen en dan met een vinger de binnenband heen en weer te blijven "wrijven" totdat alle rimpels eruit zijn en ik er 100% zeker van ben dat de binnenband nergens dubbel komt te zitten. Let daar goed op, een dubbel zittende binnenband geeft onherroepelijk een hoog risico op lekkage op die plek. Daarna de Marathon+ op 5 bar en de Durano's+ op 6 gebracht en dat bevalt uitstekend. De Marathon kan echter wel iets minder hard: het comfort is voor mij goed genoeg zo maar een enkele keer danst deze lichtelijk zij-uit, wat ik hopelijk met 4.5 bar weer kwijt ben. Misschien komt er ooit nog eens een Risse.

Eerder had ik al de (eerste montage) achterschokbreker open gehad omdat deze piepte. Een likje vet over de sponsjes loste dat direct op. Daarnaast heb ik nu nog een probleem met de ketting, die volgens mij inmiddels 50.000 km meegaat en de laatste tijd steeds meer knakkende geluiden ging produceren. Om te beginnen heb ik de cassette vervangen, met als gevolg dat de geluiden alleen maar toenamen, logisch, een oude ketting gaat niet direct samen met een nieuwer pignon. Dus ook een nieuwe ketting mee laten sturen en die ga ik binnenkort omleggen. Eerst nog even wat nieuwe voorbladen opsnorren, want ik weet haast zeker dat de ketting er daar vanaf zal huppelen als ik de oude laat zitten. Misschien een mooie gelegenheid om de overbrengingen wat meer in lijn met mijn eigen voorkeur te brengen of misschien om eens naar de Q-rings optie te kijken. Want alles wat er nu opzit qua voorbladen is nog zoals ik de fiets overnam van de vorige eigenaar.

Wat ik overigens ook zag op de blog van velomobiel.nl is dat Allert als geleidewiel (idler) voor de ketting heel slim een wieltje van een skate (of -board?) heeft genomen en dat heeft uitgedraaid. Stevig slijtvast rubber, goed gelagerd en zeer betaalbaar dus ik ga hem vragen voor mij ook zo'n wieltje te fabriceren ter vervanging van het keiharde witte plastic wieltje wat in mijn oude versie VM onder de  stoel zit, wat volgens mij de ketting geluiden 1 op 1 overbrengt op de hele fiets, waar  deze herrie dan doorheen galmt als een snaartrilling door een contrabas.

3 opmerkingen:

  1. Ha Cor, altijd leuk dat klussen aan je Q, vind ik ook. Tip voor die vouwbandjes: laat ze een nachtje met opgepompte binnenbanden erin liggen en dan de volgende dag erom leggen. Gaat een stuk makkelijker.
    En die Qrings kan ik je zeker aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het beste bij versleten spul is om alles gelijk te vervangen voor nieuw. Anders loopt het op elkaar in, en ben je zo weer aan de beurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Twee zeer waardevolle tips waar ook ik mijn voordeel mee kan doen. Dank, heren.

    BeantwoordenVerwijderen