zondag 10 november 2013

Regelbare afsluiting oorgaten racekap

Omdat het steeds kouder wordt heb ik, ook geïnspireerd door de post van Marcel, de schaar en wat restjes Lexan, wat over was van het maken van een minivizier, geleverd door VMO, ter hand genomen om de oorgaten tochtvrij te maken. Het is best lekker fris en voorkomt beslagen ramen, maar af en toe, wanneer er een kouwe zijwind staat bijvoorbeeld, is het prettig een mogelijkheid te hebben om te kiezen tussen wel of niet open, en nog beter, om dat eventueel al rijdende te kunnen regelen. Dus een vaste oplossing viel daarmee af en ik heb wat verzonnen om de ramen open te kunnen schuiven en ze desgewenst dicht vast te kunnen zetten met klittenband. Ik heb boven en onder ieder gat een glijconstructie gemaakt van twee smalle strookjes Lexan, een van 1 cm en 1 van 2 cm breed en die met secondelijm op elkaar en aan de kap geplakt,  als in bijgaande schematische weergave. Gearceerd een doorsnede van de kap, rood zijn de smalle strips, oranje de bredere, blauw de ruit zelf. De ruit kan dus in deze geleiders naar achter en naar voor bewegen. Aan de ruitjes heb ik een stukje klittenband gemaakt door een gleufje in de ruit te maken met een perforator en daar een strookje zelfklevend klittenband half doorheen te halen en dan dubbel te vouwen zodat het aan mekaar plakt. Zie de foto's. De keuze voor de secondelijm is niet de meest gelukkige, want dit heeft niet heel erg goed geplakt, maar het zit voorlopig. Ik ga daar nog wat anders voor kopen. Ik ben benieuwd, voor morgen geven ze regen en wind op dus kan ik de ramen mooi uitproberen, en als het blijkt niks te zijn kan ik ze er altijd nog uithalen en rij ik net zo open als vanmorgen. Overigens wil ik ook nog een deflector fabrieken maar dat komt een volgende keer.

8 opmerkingen:

  1. Helemaal top precies een praktische uitvoering van mijn bedenksel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n soort constructie zat ik ook al aan te denken. Dat je in ieder geval de gaten op verschillende standen open/dicht kunt zetten. Bij een draaiconstructie zal dit minder goed gaan denk want ik zou niet weten hoe je het ruitje dan in verschillende standen moet vastzetten. Een schuifconstructie met geleiders lijkt mij dan handiger.
    De kunst is nu om een constructie te bedenken met een strakke geleiding dat het ook goed afsluit bij regen maar ook weer niet té strak zit zodat het ruitje nog wel soepel kan bewegen in de geleiders. En ik vraag me ook af welke richting beter zal gaan: horizontale of verticale geleiding? Ben benieuwd naar je praktijkervaringen.
    Trouwens, welke dikte Lexan heb jij hiervoor gebruikt? De 1mm of de 0,75 mm versie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marcus,

      Ik had nog wat 0.75 over en aangezien het maar een klein oppervlakje is heb ik dat gebruikt. Je duwt het er niet zomaar uit, maar het kan wel natuurlijk. De constructie is zo denk ik niet waterdicht, maar dat zou wel kunnen als je op de randen van de gaten een rubbertje aan zou brengen. Of aan de buitenkant ervoor en erboven, zo'n soort stormstrip, dat zou ook al helpen schat ik. Maar de keren dat het echt zo hard regent dat het erdoor begint te sijpelen hou je het op ander manieren toch ook niet droog.

      groeten Cor

      Verwijderen
  3. I have covers for my Tour cap but I still need to keep one open in a cross wind of else I fog up. I just Velcro them in place. Your ideal looks better. Thanks for posting it. The real test is always at -25C.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gents,
    Thanks for the reactions, nice, all those messages even from abroad
    Sorry Kevin, we have no -25 here, thank G. If you care to implement this solution we can hear from you if its the right solution for that kind of weather.

    cu Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen