maandag 11 november 2013

Oren open deel II

Ik heb er vandaag direct maar een testdag van gemaakt. Tests geslaagd, oplossing kan nog veel beter.
Er stond vanmorgen weinig wind en toen heb ik met beide oren open gereden. Vanmiddag was er meer wind en toen heb ik er 1 dicht gehouden, die slechts in zeer geringe mate besloeg en goed doorzichtig bleef. En minder tocht, heerlijk. Vanmorgen was er ook wat mist en toen was op een gegeven moment de hele voorruit beslagen dus toen heb ik wel alles open gehad. Maar de voordelen zijn evident, de koude tocht is te regelen en de beluchting tegen de condens ook. Helaas heb ik (gelukkig) geen regen gehad maar ik miet zeggen dat ik vorige week met open oren een stortbui heb getrotseerd, en er kwam door de oorgaten nauwelijks iets binnen, voornamelijk onder het vizier door. Wat fijn is is dat je als je behoefte hebt aan frisse lucht, of juist niet, het grotendeels regelbaar is. Ik ben content. (bijna) want:

 4 punten ter verbetering:

1 ik heb de geleidingen te kort gehouden en nu kan de ruit maar een stukje open
2 de sluitvelcro zit precies op mijn ooghoogte en neemt in bepaalde geopende stand wat zicht weg dus als je zelf deze constructie zou maken raad ik aan even in de VM te stappen, kap erop en dan kijken of je de sluiting boven of onder gaat doen
3 de lijm is inderdaad but, de ene kant lag er na 33 km af, de ander na 55.
4 ik had de ruitjes wat afgerond en dat is goed, dan glijden ze wat makkelijker maar als je ze te mooi rond wil maken zodat de vorm parallel aan het gat loopt dan zit er maar een klein stukje van het ruitje in de geleider en als je 'm dan iets verder opendoet dan de helft is er een kans dat íe al uit de geleiders valt (weliswaar naar binnen maar het is wel lastig). Dus ik ga langere geleiders maken en betere lijm gebruiken en omdat ik nu door mijn Lexan heen ben ga ik denk ik toch 1 mm kopen, dat is wat robuuster. Dan worden de ruitjes wat minder rond en de sluiting zet ik bovenin, want ik zit redelijk laag in de fiets.

Duurt even want ik moet eerst Lexan of iets anders doorzichtigs scoren.

Ik houd U op de hoogte

5 opmerkingen:

  1. Hoi Cor, vaak kan je gratis restanten lexan bij een kunststofhandelaar krijgen. En met zo'n stukje kan je heel lang voort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Wilko,
      Ik zal es uitzoeken of zoiemand hier in de buurt te vinde nis, bedankt voor de tip

      Verwijderen
  2. Hoi, kun je ipv de lexan strip/ geleiderail niet zo'n poster ophangstrip gebruiken?
    Deze is volgens mij makkelijker te bevestigen en steviger dan 2 strips lexan op elkaar gelijmd.
    Groet Henri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Henri,
      Ik heb nog zo'n strip liggen, ik hoop dat dat van een kunststof is die je kunt plakken maar in ieder geval een handige tip. Ik ga dat proberen, die zelfgeplakte geleidertjes is ook niet alles en een hoop gedoe.

      Verwijderen
  3. Naschrift: Nu een jaar later ben ik geheel van de geleiderailtjes afgestapt en heb aan de voor en achterkant van ieder ruitje een flapje velcro, zodanig lang dat ik het ook op een kier kan zetten. Dit voldoet met mate. Rijdend is het okee maar als ik de Quest ergens parkeer kan ik de ruitjes tocht niet zo zeker afsluiten als ik zou willen. Daarom, en om de Quest droog te houden tijdens een stortbui, ga ik ruitjes maken die aan de bovenkant binnen de kap vallen en aan de onderkant erbuiten, die naar buiten scharnieren en die ik zo nodig onder op een kiertje kan zetten.

    BeantwoordenVerwijderen