maandag 7 november 2011
Knallend canvas
Gisteren voor m'n zondagse rondje maar eerst even de bandjes vertroeteld met 7 bar voor en 5,5 achter. 't Zijn allen Kojaks, zolang het nog niet te glad wordt. De grip bij nat weer is okee, zeker voor zulke smalle slicks. Dus ik lekker op pad. Na een km of 15 over bebladerde fietspaden tussen de bomen door, mooi maar glad en door de boomwortels vaak ook met akelige hobbels die je niet ziet door al die bladeren, eindelijk een stukje zonder troep op het asfalt. Kedeng kedeng gaat de Quest daar opeens. Ik stop direct en ga even de banden checken. Jammer, rechts heeft het helemaal gehad en vertoont een flinke barst onderhuids, in het canvas. Geen lek, alleen een scheve bobbel op de Kojak. Nog boffen dat ik geen lek gereden heb want ik moet er niet aan denken op dit winderige dijkje een band te moeten wisselen. Ik duik weer snel het mangat in en besluit naar een wat minder koude plek op zoek te gaan om daar de bandenwissel uit te voeren. Ik rijd voorzichtig, niet boven de 25 en heb steeds de rem in de aanslag voor als er toch een knal komt. Die blijft uit en ik krijg er wat vertrouwen in. Op een fietspad met aan beide kanten een sloot heb ik het toch niet zo heel breed en val terug naar een paar km per uur. Maar als ik weer wat meer ruimte heb doe ik er weer een schepje bovenop en ik voel me nu zo zeker dat ik via de kortste weg koers zet naar huis, de verwarmde garage lijkt me opeens heel aantrekkelijk.
Het ligt aan mezelf. Ik heb vorige week toen ik de rechter shock wegens piepen en steunen maar weer eens van vers vet had voorzien, opgemerkt dat de Kojak ook veel te lijden had van het aanlopen van de zijkanten bij het sturen in een scherpe bocht. Op sommige plaatsen kwam het kale canvas van het toch al fragiele wangetje erdoor. Om te voorkomen dat deze bij de eerste de beste bocht echt door zou zijn, heb ik de band omgedraaid. En vervolgens krijg ik het gistermorgen in m'n zotte kop er voor de verandering eens wat extra druk op te zetten. Tot nu toe kwam ik niet boven de 6.5 bar, maar nu moest ik er om welke reden dan ook 7 in persen. Eigen schuld dikke bult. Letterlijk.
Enfin, na een enerverend aantal kilometers ben ik heelhuids thuis gearriveerd en heb ik in de beschutting en de weldadige warmte van de kachel gelijk maar wat extra onderhoud gepleegd. M'n tochtje was toch al om zeep, en de Quest moest op z'n kant. De Kojak van achter is naar rechts verhuisd, de winter Perfect Moiree ligt weer achterom, en ik heb gelijk maar een kogelkopje vervangen aan de rechterkant, dat was laatst door een onzachte aanrijding met een ervoorspringende stoeprand zodanig opgerekt dat het rammelde als een oordeel. En vanmorgen heerste er een oorverdovende rust in de Quest, ware het niet dat ik een ouderwetse tandeloze kunstof idler heb onder m'n zitje en die maakt enig kabaal, wat er ook gebeurt. Rubber wat daar standaard omheen zou kunnen heb ik nog nooit gezien en wat ik zelf kon verzinnen is binnen een paar kilometer stuk.
Vandaag Ymte ook nog even lastig gevallen, want mijn knipperinstallatie doet gek. Als ik rechts knipper is alles okee, als ik links knipper gaat íe als een gek op hol en geeft de zoemer ook geen geluid. ik het de leds en alle andere toestanden allemaal bij VM gekocht en naar eer en geweten aangesloten. Ymte ging me een ander relais sturen om snel te kunnen uitsluiten of het daaraan ligt. En tegelijk een paar setjes nieuwe banden, de voorraad wordt wat dun. Gelijk maar 2 Schwalbe Marathons plus, ondanks de wat hogere rolweerstand waarover ik her en der lees. Beter iets meer rolweerstand dan onderweg repareren. Brrrrrrrrrrrr. Ik las trouwens pas ergens dat het Antiplatt wat ik tot nu toe naar volle tevredenheid gebruik de rolweerstand exceptioneel verhoogt, maar ik heb nog nooit met iets anders gereden dus dat weet je dan niet. Nu ben ik toch wel benieuwd. Ik heb ook 2 Kojaks besteld en heb uit de verslagen over de rit naar de bronnen van de Maas van de "Bende" begrepen dat nieuwe Kojaks best goed lekbestendig zijn dus daar ga ik dan maar 's een proefje mee doen. Van het voorjaar wordt dat denk ik. Fietsen door de kou doet me niks maar ik ga niet vrijwillig kouwe wind staan vangen. Moet er niet aan denken. En ik moet het toch van de smalle bandjes hebben want dikke F-lites of Gocycles kan ik in mijn Quest niet kwijt, als je ziet dat het aanlopen de Kojaks al naar de Filistijnen helpt kan ik bredere bandjes aan de voorzijde maar beter snel vergeten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Knipperlicht op hol?! De stroom is dan te laag geworden voor het relais (als hij niet stuk is). Dus, stomme vraag, doen alle (!) linker knipperlichten het wel?
BeantwoordenVerwijderenOf, is het gebeurd nadat je nieuwe LEDS hebt geplaatst (tenminste dat begrijp ik uit het verhaal). Als je een LED verkeerd om aansluit (de twee pennetjes van de LED verwisseld), zal de LED het nooit doen. Is dat zo? Dan omdraaien (een LED gaat niet zo gauw stuk)!
Relais: ik (!) dacht dat er maar één in de Quest zit. Dus als hij het rechts wel doet, is het relais goed. Zijn weer bovenaan mijn verhaal gekomen.
Ha Theo,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor het meedenken!
Als ik rechts knipper doet'ie het op de juiste snelheid maar ik heb inderdaad even gecheckt of de leds het allemaal goed doen en wat blijkt: een van de 4 doet het wel, maar heel flauw, zodat je het bijna niet ziet. Links gaat heel snel en die leds doen het allemaal goed. Ik heb nu een ander relais van VM gekregen om te proberen, en daarmee doet rechts het langzaam met ook die ene flauwe led en links normaal. Rara politiepet. Ik ga binnenkort even zonder relais ertussen de zaak doormeten en kijken wat ieder afzonderlijk ledje aan spanning en verbruik heeft, misschien wordt ik daar wijzer van. Groeten Cor.
Conclusie 1: het oude relais heeft een probleem. En dar uit volgt:
BeantwoordenVerwijderenConclusie 2: rechts is nu op hol geslagen. Daar loopt dus te weinig stroom: dat ene zwak oplichtende LED.
Eigenlijk moet ik voor elke conclusie 'voorlopige conclusie' zetten. In de praktijk kan altijd een andere conclusie beter zijn (achteraf!).
Mmm, spanning meten? LEDS zijn stroomgevoelig (niet spanningsgevoelig). Zij geven maximum licht als ze een bepaalde stroom (Imax) krijgen. Hogere of lagere stroom helpt niet.
Verdenking: dat zwak stralende LED!
Ik lees de eindconclusie wel! Of grijp weer in! :-)
Uw Theo - Sherlock - Z
Ha Sherlock
BeantwoordenVerwijderenIk lees toch altijd dat teveel spanning of verkeerd-om aansluiten funest is voor leds? Of ben ik er overdreven voorzichtig mee?
Ik denk inderdaad dat een combinatie van een nieuw ledje en het nieuwe relais wel zal helpen duis ik ga VM maar weer 's lastig vallen.
Watson
"Watson!" (met en zucht)
BeantwoordenVerwijderenEen LED is een een (bijzondere) diode. Doet het op één manier, andersom gewoonweg niet! Verkeerd om aansluiten maakt in principe niets uit: hij doet het niet.
Even wat 'geleend' van Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Led):
Een led mag daarom nooit zonder meer op een spanningsbron worden aangesloten. Er dient altijd een stroombegrenzer aanwezig te zijn, zoals een transistor of een eenvoudige weerstand, omdat een led in feite een diode is.
Dus nooit zonder meer op een accu (spanningsbron, of wat dan ook aansluiten), altijd met een weerstand er tussen (de stroombegrenzer).
(Even een verduidelijking van mijn vorige antwoord: met Imax wordt de maximale stroom (I) bedoeld. Ik vergeet dat er ook mensen zijn die dat Imax op zijn minst cryptisch vinden)
Succes!
Uw Sherlock ;-)
Ja, daar zeg je wat: de leds in mijn fiets zijn de standaard 3 volt oranje Leds van VM die ik in serie en via het relais rechtstreeks op de accu heb aangesloten... Is dat erreg?
BeantwoordenVerwijderenNee, maar (nuancering!):
BeantwoordenVerwijderenik (!) zou nooit 2 x 3 Volt LEDS in serie op een 6 Volt accu aansluiten zonder weerstand. En met een weerstand krijgen de LEDS niet hun juiste spanning (3 Volt).
Parallel schakelen van de LEDS met ieder hun eigen weerstand kan weer wel.
De twee LEDS in serie kunnen wel op een 12 Volt accu MET weerstand (berekende weerstand, zodat de stroom juist is).
Ik vermoed maximaal drie maal 3 Volt LEDS in serie (dezelfde reden dat er in principe maar 1 LED op een 6 Volt accu past: die voorschakelweerstand).
Echter, als velomobiel.nl dit zo doet, is er op een of andere manier over nagedacht (bij die 6 Volt accu).
Nou jij weer, mijn beste Watson.
Hee Theo,
BeantwoordenVerwijderenIk heb het zelf in elkaar geknutseld, maar ik wist toen al dat er een stroombron tussen zou moeten die er voor zorgt dat de zaak niet doorbrand. Het is nu 2 maal 2 leds op die 6 v accu. Ik ga dit weekend meten en knutselen, ik hoop dat de nieuwe leds al binnen zijn.
mvg Cor
Laatste stand: nieuw ledje op de plek van de flauw brandende in combinatie met het nieuwe relais heeft alle ellende verholpen. Ik kreeg het nieuwe relais van onze Velomobiel.nl vrienden gratis als garantie op de vorige. Klasse!
BeantwoordenVerwijderen