In de afgelopen maanden heb ik best wel veel dingen geroepen die ik aan mijn fiets ging modificeren. En dat heb ik ook vaak gedaan, of het staat nog op de planning, of nog erger, op m'n verlanglijst. Daar ga ik nu eens even op terugkijken en vermelden of de aanpassing handig was, of waardeloos etc.
- crankverkorters: niet nodig, dus niet geprobeerd.
- kettingbegrenzer bij het kleine blad van de pignon op de tussenas: ideaal, wil ik niet meer missen.
- idem aan de voorkant ; sinds het aanbrengen geen last meer van aflopende kettingen gehad
- jagwires: okee, niet helemaal waargemaakt wat ik ervan verwachtte, en spijt dat ik ze 'droog', dus zonder enig 'glijmiddel'heb gemonteerd want wat siliconespray had volgens mij de zaak soepeler gehouden.
- regen(race)kap, is er nog niet van gekomen maar een bevredigende oplossing is het zelfgemaakte tamelijk grote vizier van Schermer-lexan 0.75, dat ik aan mijn fietshelm geschroefd heb. Als ik dat op een bepaalde stand op de helm zet hou ik precies regen en desgewenst kou buiten. Beslaan doet het dan wel maar dat bestrijd ik dan door wat ruimte te laten tussen vizier en schuimkap.
- kogelkopjes: ik heb er een paar vervangen maar heb nog altijd de indruk dat het flink rammelt en adviseer ineens dan alle kopjes maar te vervangen. Ik moet er dus nog een paar.
- rubber om de kettingrol: waardeloos, het is een rol van het oude type en daarvoor zijn ook geen standaard o-ringen bij VM leverbaar, ze zijn zo bedoeld. Ik zou daar best wat anders voor willen maar ik heb geen idee waar ik een stil alternatief vandaan haal.
- de standaard armsteunen zaten niet op een plek waar ik er veel nut in zag dus die heb ik verwijderd. Fijn, maar nu moet ik nog wat anders verzinnen want ik heb ze wel nodig bij langere tochten.
- spanzitting, heb ik nog niet in de Quest staan, wordt me afgeraden maar ik ga het toch een keer proberen, want ik verwacht er vooral in de schouders wel veel steun van.
- verstelbare koplamp: werkt voortreffelijk, helaas is de koplamp zelf enigzins achterhaald en zal ik eerstdaags een inmiddels aangeschafte B&M in gaan bouwen.
- ledknippers: in mijn eigenwijsheid heb ik besloten maar 4 ledjes als knippers te installeren. Dat werkt ook best, alleen verbruikt het geheel dan te weinig en gaan ze met de standaard knipperautomaat van VM heel snel. Dat is niet erg maar ik denk er toch over een andere automaat (digitaal van Louis.de) aan te schaffen en die er tussen te zetten. Wellicht begrijpen overige weggebruikers het flitsende licht niet.
- luchthoorn met pomp was geen succes want de slag die ik met de pomp binnen de fiets kon maken was vaak net te klein en dan miste ik het alarmmoment. Dus die is er weer uitgesloopt en nu ga ik daar iets anders waarschijnlijk toch electronisch, voor bedenken.
- Aldi led zaklamp als bijverlichting: voldoet prima, blijft derhalve totdat de B&M op z'n plek zit.
- trechter met slang eraan in het claxongat waardoor een frisse wind de Quest in zou waaien en via de slang doelgericht zou kunnen ontwasemen: theorie, werkte voor geen meter.
- regendrempel en vizierbevestiging werkt prima.
- handvat achterop werkt okee.
- Deuter drinkzak werkt uitstekend.
- Navibe GPS is rotzooi en kan ik afraden. Heb nu een Garmin Oregon 450, belachelijk duur, nog duurder want de kaarten kosten ook een vermogen maar het werkt.
- voetengaten zijn heel de winter open gebleven want ik krijg het gewoon niet zo koud in de Quest dat ik ze dicht wil hebben.
Ik zal best nog wat overgeslagen hebben maar dit was een bijna complete bloemlezing van de 'verbeteringen'. Valt tegen eigenlijk, de fiets is van zichzelf al grotendeels perfect.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten