donderdag 16 december 2010

KMs vreten

Voor sommigen in de velomobielwereld is het heel gewoon, maar voor mij is het dat niet: tweehonderd kilometer in 1 weekend fietsen. Zaterdag eerst een paar velonauten op de koffie gehad om af te spreken voor de Oliebollentocht, een jaarlijks op steeds een andere locatie (dit keer Tilburg) terugkerend velomobieltreffen waar soms meer dan 100 van die apparaten gezamenlijk een toertocht rijden, en de fietsers elkaar kunnen ontmoeten om erna van oliebollen (en dit jaar erwtensoep) te genieten. Bram en Jan gaan de dag van de tocht, dinsdagochtend, in alle vroegte richting Tilburg en rijden daar de tocht, en gaan erna ook weer door naar huis, echte bikkels die niet terugdeinzen voor 200 km op 1 dag! Ik heb erover gedacht met ze mee te rijden maar die afstand heb ik nog nooit in 1 dag gereden en bijkomende factoren zijn: beperkt daglicht en de kans op winterweer. Zo'n afstand, daar wil ik eerst op trainen en als dat dan lukt bij daglicht en lekker weer heb ik er wat meer vertrouwen in dat het onder minder gunstige omstandigheden ook gaat lukken. Dus ik ga 3e Kerstdag al die kant op, pik een nachtje hotel en rij de volgende dag DE tocht en aansluitend met Jan en Bram in een groepje mee terug naar Barendrecht.
Na de koffie gingen ze er weer vandoor in hun Quests en ik ben in de mijne gestapt om wat voor de OBT te trainen. De maandag voor de OBT is een km of 60, en dinsdag de OBT zelf plus weer naar huis is zo'n 135 a 140 km, samen rond de 200 KM. Dat ging ik dit weekend ook maar doen, ter voorbereiding, dus zaterdag een KM of 70 en zondag een KM of 130. Eigenlijk is dat heel goed gelukt, weliswaar was ik zondag einde van de dag best moe maar wel trots op mezelf. Op zondag had ik geluk dat de ligfietsclub Hartje Rotterdam toevallig een toertocht had uitgeschreven, ook nog bij ons in de omgeving dus daar ben ik mee meegegaan. Geen race, maar toeren, rondje Hoeksewaard, pauze in Oud Beijerland, dan met het pontje naar Voorne-Putten, rondje naar Hellevoetsluis, heel mooi natuurgebied waar je daar doorheen fietst, en over de oude trambaan weer noordoostwaarts, terug naar Rotterdam. Het laatstse deel van de tocht ben ik vooruit gegaan, want we vielen met 3 open liggers, Rene, Bjorn en Rogier en ik in m'n Quest een beetje stil en ik kreeg het steeds kouder. Er stond de hele dag een gemeen koud windje, zodat ik al vroeg besloot onder de schuimkap dekking te zoeken. Maar door het afzakkende tempo in het laatste stuk kreeg ik het zo koud dat ik behoefte had om me flink warm te trappen en heb de laatste 20 a 25 KM met een kruissnelheid van rond de 33 afgelegd. Als laatste kms van de 200 van dit weekend viel me dat reuze mee. In tegenstelling tot mijn vorige lange tocht had ik nu wel genoeg eten, drinken en ook geld meegenomen. Ik heb enkele weken geleden een drinkzak gekocht van 3 liter van Deuter, een degelijk Duits kwaliteitsproduct en dat bevalt me bovenmatig. Met de bidon is het tobben, snel leeg en onmogelijk te gebruiken met de kap erop. Dan is drinken door een slangetje een uitkomst. In een vorige post heb ik melding gemaakt van de aankoop van een B&M Ixon speed, bij een Duitse fietsdiscounter. Alles zag er okee uit, tot ik de spullen thuis kreeg. De lamp was okee en ten opzichte van de concurrentie zeker niet duur. Die moet ik nog inbouwen maar niet nu. Het camelback achtige drinksysteem kwam er ook vandaan, ook okee. Maar ik had mijn oog laten vallen op een navigatiehulpmiddeltje van Navibe, de Mercury 100. Simpel, goedkoop, leuk beginners-gps-je, maar wat bleek: de doos was al open. Het apparaat zelf werkte okee maar zag eruit of het al gebruikt was, en dat het zelfs al een paar keer van de fiets was gevallen, aan de slijtage en beschadigingen te zien. Aha, zo kunnen we dus zo goedkoop doen, maar die vlieger gaat niet op. Ik heb direct gemaild en het apparaat werd correct omgeruild. Alles klar, herr Kommissar, maar het terugsturen kostte me 12 Euro en dat was niet mijn idee. Zij hadden me een 2e hands apparaat gestuurd. Dus ik nog eens gemaild of ze daarin ook willen bijdragen, want het was hun fout. Maar jammer, ze willen daar (tot dusver) niet op antwoorden. Helaas, geen beste beurt, en dan gaat het om een paar euro. Voor mij ook maar mij gaat het om het principe. Hadden ze wel het terugsturen vergoed dan had ik hier de loftrompet over deze toko gestoken, maar nu is het maar zo zo. Niet duur, wel wat risico. De GPS werkt best grappig, er zit software bij waarmee je op een PC of Mac op een Google maps basis een route kunt uitzetten van 50 punten. Die kun je opslaan op je PC en op de GPS. Het werkt zo dat je naar het eerste routepunt gewezen wordt door een pijl, waarna je na het passeren van dat routepunt door die aanwijzer naar het volgende punt wordt gestuurd. Enzovoorts. Terwijl kan de gevolgde route worden opgeslagen en later op de PC zichtbaar gemaakt worden en ook daar opgeslagen. Een route volgen heb ik nog niet geprobeerd, de route opslaan wel en dat gaat heel accuraat, vergezeld van de snelheid tijdens de route, die dan op de pc in een grafiekje getoond wordt. Terwijl is het apparaat ook nog een tamelijk uitgebreide fietscomputer die op het verlichte monochrome beeld snelheid, odo, dagafstand, totaal, tijd, top-, avg- en huidige snelheid toont, maar ook thermometer en kompas vormt. Leuk herlaadbaar compleet apparaatje met bevestiging voor op een stuur, usb kabel, cd met software en lader, gaat een etmaal mee op een volle lading, misschien wel goed genoeg om de gebruikelijke vertragingen onderweg door het missen van een afslag voortaan wat te verminderen of zelfs te voorkomen. En je hoeft er verder geen kaarten bij te kopen, voor 7 tientjes weet je alles. Bij die zozo toko dan he.

2 opmerkingen:

  1. 200 is best veel hoor! maar als vaker langer afstanden rijd, ga je het begrip 200= veel/ver wel in een ander perspectief zien, maar je bent iig goed bezig!

    gr marcel beekmans q389

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Marcel, ik doe m'n best, maar o.a. door de VM en ligfietsblogs raak je wel gewaarschuwd voor lichamelijke ongemakken als pijnlijke knieen e.d., dus ik bouw het rustig op. De volgende OBT, dan wil ik een dagmax van 250 KM ofzo hebben gereden.

    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen