donderdag 18 oktober 2012

Staande gehouden

Op mijn dagelijkse woonwerkroute door Rotterdam zuid in mijn Quest heb ik vaak te maken met mensen die op een of andere manier laten merken dat er iets voorbij komt dat ze niet vaak zien en dan zwaaien, roepen of je zelfs willen laten stoppen. Soms om een praatje te maken (waar zit de motor) of te voelen aan dit opzienbarende vervoermiddel. Soms, als mijn pet goed staat, meestal niet, ga ik er op in, maar men heeft niet in de gaten hoe fragiel zo'n fiets is en daarom rijdt ik meestal voorbij en lach eens vriendelijk. Ooit kneep iemand een barst in mijn roll-bult en sindsdien hou ik niet van dit soort voel- en babbelsessies. Zo reed ik vanmorgen langs de rechtbank op de 'Kop van Zuid' en was net een heel erg links rijdende fietser voor me aan het mishouden toen er een stukje verderop weer eens iemand op het fietspad stond en me wild zwaaiend wilde laten stoppen. Ik had dat laat in de gaten, mijn regenbril en vizier waren wat minder doorzichtig door de regen dus ik glipte erlangs om mijn weg te vervolgen, de Erasmusbrug op. Daar heb je er weer een, dacht ik. "Stoppen!, stoppen GVD@#$!!" riep het persoon en sloeg in het voorbijgaan nog even op mijn 'motorkap'. Ik was er al voorbij voordat ik me realiseerde dat daar eens in de zoveel tijd de weg wordt afgezet omdat er een transport met zware jongens de rechtbank in gereden moet worden. Ik moest verderop stoppen voor het stoplicht en terwijl kwam er inderdaad een konvooi met dikke BMW's met zwaailichten langs. Voordat het fietslicht groen werd kwam degen die me tot stoppen maande achter me aan rennen en beval me, terwijl hij een politiebadge toonde, op de stoep te parkeren. "Ow", zei ik, "een agent, dat had ik niet in de gaten. Waarom trek je geen uniform aan als je het verkeer regelt?" De agent stond strak van de adrenaline want die zware jongens hebben soms zware vriendjes die wel eens een bevrijdingspoging doen, een spannend klusje dus, en hij had waarschijnlijk een kogelwerend vest aan onder zijn pilotenjack, en was zichzelf niet helemaal. "Dat doen we in burger", gaf hij aan, maar het drong tot 'm door dat ik er dus niet veel aan kon doen. "Je moet betere kijken, stap maar uit", beval hij. "Nee" zei ik, "dan vat ik direct kou". Het waait altijd op de Kop van Zuid. "Legitimatie" ging het licht intimiderend verder. Nadat ik me gelegitimeerd had was de adrenaline wat gezakt vroeg 'ie: "Je had alsnog kunnen stoppen". "Ja" gaf ik aan, "als iemand staat te vloeken en op mijn fiets slaat is mijn eerste ingeving niet om aan het verzoek te voldoen". Het kwartje viel en ik mocht verder. Mijn motorkap heb ik in het verleden als eens verstevigd met carbon en vertoonde verder geen schade dus dit liep met een sisser af.

4 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal !!
    Goeie reactie van je trouwens.

    Ik werd een keer tot stoppen gedwongen door een groepje gekleurde medelanders.
    Toen ze opzij moesten springen, brulde het koor : Homoo !!
    De adrenaline kolkte kilometers verder nog door het lijf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoi Cor,
    Glasvezel kun je idd ook verstevigen met carbon, zolang de fiets maar van epoxyhars is opgetrokken hé? Weten er vast ook veel niet. Hebben 't dan over
    "polyester" en zo.
    Net als de foutieve gedachte dat carbon aluminium 'opeet':)Koolstof is helemaal geen metaal dus tast ook geen metaal aan!
    idd Een fiets van gietplastic zou ook mijn voorkeur hebben. Zoals in je vorige stukje.
    Wel heb ik al een dronken student over de neus van de Limit gehad die tegen z'n er naast fietsende maat aan reed.
    De neus vd Limit is deels van kevlar dat dan in- en weer uitdeukt ;)!

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. indien niet herkendbaar als bevoegd agent heeft die niks te regelen van verkeer .
    mick
    Net als de foutieve gedachte dat carbon aluminium 'opeet':)Koolstof is helemaal geen metaal dus tast ook geen metaal aan!

    hier zou je best even verder op nalezen voor je het idee moest krijgen zelf een fiets te maken in carbon ;)

    BeantwoordenVerwijderen