vrijdag 5 oktober 2012

Zwalkende fietsers

Deze week, na mijn midweekje Oktoberfest, weer eens een kras op de Quest opgelopen. Een lomp stuk vreten dat opeens haar horloge moest raadplegen, daarbij het hele fietspad nodig had en mij vol in de flank raakte. Ik erger me er nog steeds aan maar ik laat m'n plezier er niet meer door vergallen. De schade van de vorige crash is nog steeds niet helemaal weggewerkt dus puntgaaf was mijn weerstandsarme vervoermiddel toch al niet en ik kies er eigenlijk voor om dat zo te houden, dan is het ook niet erg als er weer eens een onoplettende medeweggebruiker tegenaan komt of iemand er al dan niet doelbewust aan zit en daarbij 'per ongeluk' een beschadiging veroorzaakt. Iedereen weet dat je wanneer je een mep tegen een auto geeft direct een schade veroorzaakt van minstens een paar honderd euro, maar denkt dat dat bij zo'n plastic fiets niet zo'n vaart zal lopen. 'Tis maar een fiets en dus zal de schade wel meevallen. Andermans fiets slopen kan blijkbaar in Nederland vrijblijvend gebeuren. Ik heb wel eens een dame een hele rij fietsen om zien lazeren toen ze de hare er tussenuit wurmde, maar ze verblikte of verbloosde niet, ook al zag je jasbeschermers, kettingkasten en zadelbekleding sneuvelen. O jee, maar ze liet ze mooi liggen en trok aan haar stutten. Maar als er een paar autos bekrast zijn komt het in de krant.Ik vind het zo jammer dat onze VM's eigenlijk te kwetsbaar zijn in het verkeer, omdat weinigen én de kwetsbaarheid én de kostbaarheid van zo'n fiets kennen. En de verzekeraars zijn daar inmiddels wel achter zodat je VM nog nauwelijks fatsoenlijk is te verzekeren. Vandaar dat ik in een links en rechts gekneusd en bobbelig barrel blijf rondrijden. Want gaaf of niet, voor mij blijft het de plezierigste manier van vervoer. Dus de Australische variant, die Rotovelo, is volgens mij van dat plastic gemaakt waar ze ook kinderspeelgoed als driewielers, en naar ik begreep ook wildwaterkano's e.d. van maken. Daaraan kan een blind paard nog geen schade veroorzaken. Dat is zo'n gek idee dus nog niet, en als we er dan wel de Quest techniek en afgesloten ketting enzo in zouden hebben zitten dan ben je eigenlijk van de nadelen van de huidige Quest verlost. Tuurlijk weet ik niet hoe dat dan zit met gewicht etc maar dan kun je in ieder geval ongegeneerd op ramkoers tussen de brugpiepers door.

4 opmerkingen:

  1. Zwalkende fietsers, erg prettig altijd ja, had pas ook bijna een aanrijding met een zwalkende walvis die blijkbaar ook nog eens doof was maar wel een kreet van schrik uitbracht toen ik er eindelijk langs kon. Totaal niet met het fietsen bezig. Gelukkig is de enige schade aan mijn fiets veroorzaakt door mijzelf... :) Plastic lijkt me ook een goede vervanger, ik meen dat de versatile ook van plastic is of in elk geval deels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk je laatste opmerking "op ramkoers tussen de brugpiepers door" zo herkenbaar ook ik dreig wel eens met met een frontale aanvaring om mijn ruimte op te eisen.
    Misschien is een mooi gevormde koeienvanger voor op de Quest wel een idee.

    Laat je niet gek maken.

    Groet,
    Marcel Q521

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor jullie bijval

    gr Cor

    BeantwoordenVerwijderen