dinsdag 23 oktober 2012

schokbrekerrevisie

Het is gebeurd. De spullen zijn gisteren verstuurd en vandaag binnengekomen en ik heb direct alles gemonteerd. Nieuwe schuimpjes en veren in de schokbrekers, de veren zelf ingevet, een druppie olie in de remkabel en op de remhevel, het wiel is er nu toch uit, nieuw vet op de kogelkopjes en als klap op de vuurpijl een nieuwe draaishifter voor de achterderailleur. Die gaat zwaar, en dat ligt niet aan de kabel, want die heb ik er nu 3 keer achter elkaar opgezet en steeds opnieuw gesmeerd, die gaat als een jekko. Neen, het zal de nieuwigheid zijn van deze SRAM shifter, maar ik ben nog niet enthousiast over het schakelen. Ik heb de indruk dat een klik in de shifter nog niet helemaal overeenkomt met het verschuiven van de derailleur naar het eerstvolgende kransje. Jammer, misschien over een tijdje als alles ingereden is. Ik zou graag zien dat het zo werkte als op mijn ATB, daar geen draaishifters maar rapidfire shifters, een klein tikje met de wijsvinger en ik schakel op, een klein tikje met de duim en ik schakel terug, precies op het gewenste kransje, ideaal. Ik vraag me af of ik zo'n shifter niet gewoon op mijn stuurtje kan zetten, dat zou volgens mij gewoon compatibel moeten zijn met de Shimano 105 derailleur.
Op de foto zie je de onderste veer zoals die er in zat, en rechts was het blauwe deel geheel verbrokkeld. Nu heb ik het langste deel in rood en een stukje blank staal, een flinke dikke veer. Op hoop van zegen. Zojuist even een korte testrit gemaakt in het donker, wel effe wennen zeg, ik zie geen moer door dat vette viziertje, straks nog effe poetsen, maar alles werkt. De veren die ik nu gemonteerd heb geven de Quest nu wel een betonharde wegligging, maar ach, ik heb stevige veren nodig dus soit. De Big Apple (nog bedankt, Bram!) achter loopt gelukkig niet aan maar hoe het op den duur allemaal voelt dat weet ik nu nog niet. Ik kan gelukkig vanaf morgen weer forenzen met de VM, wat een genot. Nauwelijks fietsers op het fietspad, want Herftvakantie dus volop genieten. Helaas duiken we langzaamaan de donkere koude winterdagen weer in. Vaak accu's opladen en in het donker fietsen. Lekker toewerken naar een Oliebollentocht in Zwolle. Een klein probeerseltje: ik zag dat ik de Marathon Plus rechts in de verkeerde draairichting gemonteer heb (lastig bepalen als je Quest ondersteboven op schragen staat) en ik wil eigenlijk wel weten of dat nou wel of niet wat uitmaakt, dus ik laat 'm gewoon zitten en hou het in de gaten.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb nooit iets gemerkt van een marathon plus in de verkeerde rijrichting maar onbewust knaagt het bij mij meestal zoveel dat ik hem toch maar ondraai in de goede richting :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had ik ook altijd maar ik ga dat nu proberen te weerstaan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb even gezocht voor je op aquaplanning bij fietsbanden , en dit is de uitkomst

    Autobanden zijn juist voorzien van een ‘negatief profiel' om aquaplaning te voorkomen. Door dit profiel kan het water weglopen via de gleuven. Omdat een fietsband een rond oppervlak heeft (en niet vlak zoals een autoband) komt bij een fietsband aquaplaning niet voor. Een negatief profiel om het water weg te laten lopen heeft bij een fietsband dus ook geen nut.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant! Ik zie mezelf nog niet honderd rijden door een diepe plas dus daar maakte ik me al niet zo druk om, Gerrit;-)

    BeantwoordenVerwijderen