zaterdag 20 oktober 2012

Shocking stuff

Vandaag weer eens groot onderhoud want het regent. De draaishifter voor de achterderailleur begint slecht te worden want als ik opschakel slaat 'ie steeds een kransje over en dan trap ik me een bult. Dus een andere besteld en deze er vandaag maar es opgemaakt. Klusje van niks, ten minste als je de top er inmiddels afhebt. Die heb ik er de laatste tijd er al zo vaak van af gehad en ik laat inmiddels de boutjes en moertjes er maar gewoon uit, het plakband houdt de zaak netjes bij elkaar. Dus alleen het plakband er af en dan is de top al los. Dan de derailleur even los gemaakt van het frame anders kun je niet bij de plek waar de kabel vastgemaakt wordt, de oude derailleurkabel doorgeknipt en met een inbussleutel de handle van het stuur. Nieuwe shifter erop en een druppie olie in de buitenkabel, alle stelnippels terugdraaien tot beginstand, dan heb je weer ruimte om te spannen als de nieuwe kabel wat oprekt, nieuwe binnenkabel invoeren en bij de derailleur strak houden en klemdraaien. Deraileur weer vastzetten en proberen. Huh, hij slaat weer kransjes over, eek klik is een kransje, vind ik. Als ik goed kijk zie ik dat de shifter pas op 5 staat maar dat de ketting over de grootste krans ligt. Wat is er mis? Ik kijk es goed op het briefje dat bij de shifter zit. Het is geen Attack shifter maar een X.9 en die heeft blijkbaar een andere spoed. Balen, dan maar weer de oude erop, ik wil morgen fietsen. Gelukkig had ik ook een extra binnenkabel op voorraad zodat ik snel de zaak weer als vanouds heb. Nog steeds aan vervanging toe, dus. Deze nieuwe shifter moet ik ruilen. Verder dan, ondanks het zachte weer van de laatste dagen heb ik steeds een beetje met samengeknepen billen gereden met al die nattigheid en kou, en dan ook bandjes onder de fiets met steeds verder afnemende lekbescherming. Achter had ik een Marathon plus, daar geen zorgen, maar voor de Kojaks. Nu heb ik 2 Marathons Plus voor en een Big Apple achter, waarvan ik hoop dat 'ie niet aan zal lopen, want ik denk dat 'ie 50 mm breed is. Ik heb in alle buitenbanden wat talkpoeder gestrooid, ik heb altijd begrepen dat dat goed zou zijn voor de rolweerstand, maar dat weet ik niet zeker. Ach, het kost weinig en weegt niks dus hup, alles gepoederd. Het spul is eigenlijk bedoeld voor baby billetjes dus er hangt nu een merkwaardig luchtje rond de Quest.
Nu ik toch de Quest ondersteboven heb kan ik gelijk even kijken naar de shocks. Ik heb de laatste tijd vaak het gevoel dat ik licht naar rechts overhel, ook al is het asfalt vlak. Maar ach, je kunt je vergissen, het zou niet de eerste keer zijn... Nu dus niet, de stalen veer die eruit komt zakken na wat klopwerk is in een aantal stukken verbrokkeld, en zal niet veel schokken meer gebroken hebben. De schokbreker is zelf gebroken. Balen, het is zaterdag en al na zessen dus snel naar VM bellen en op laten sturen is er vandaag (en ook morgen) niet meer bij. Ik heb m'n halve garage nog even overhoop gehaald omdat ik dacht dat ik nog wat delen van de vorige revisie had liggen maar helaas, ik vind ze niet. Dubbel balen: Morgen niet fietsen, maandag bestellen dus dat wordt wel op z'n vroegst donderdag dat ik de shock weer klaar heb. Dan gelijk maar voor de andere kant ook nieuwe veren, nieuwe sponsachtige zuigertjes voor in de schokbrekers en gelijk een aantal kogelkopjes want deze week merkte ik dat de Quest boven de 40 km/u en op een wat ribbelige ondergrond gaat bibberen, alsof de voorwielen een dansje uitvoeren. Dat los ik dan op door lichtjes te remmen en niet te sturen maar ik voel me daar toch niet helemaal jofel bij. Wat als ik wel moet sturen of harder rem, geen idee. Maar ach, ik sleutel lekker bij de kachel (in de huiskamer) dus dat blijft ook een paar dagen een zootje, maar wel een heerlijk luxe zootje.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Cor
    Ik ben dus niet de enige die mijn huiskamer als garage gebruik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor, bij de kachel, en op een stuk karton. Na afloop effe stofzuigen en hoppeta klaar

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke collage-foto Cor! En zoals Andre ook al zegt, handig, zo'n verwarmde, overdekte sleutelplaats. Ook ik heb dat een keer gedaan en het maakt het sleutelen een stuk aangenamer!

    BeantwoordenVerwijderen