zaterdag 28 april 2012
De garagedeur
Toen ik een aantal jaar geleden dit huis kocht, ik fietste wel naar m'n werk maar gewoon bukkend, een VM kwam pas later in het vizier, kwam de vorige eigenaar bij de oplevering met een oude schoenendoos met wat losse onderdelen, draadjes en wat papieren naar me toe en zei "dit hoort nog bij de garage". Ik had geen idee, maar heb de doos aangepakt in de veronderstelling dat de spullen te maken hadden met de garagedeur ofzo. Toen we in huis klaar waren met klussen en de garage nog een beetje opknapten voordat we deze gingen inruimen met gereedschap en overgebleven bouwmaterialen bleek de vorige eigenaar een poging te hebben ondernomen om een elektrische garagedeuropener aan te brengen. Dat aanbrengen was wel gelukt, maar dan het apparaat ook aan de praat krijgen niet, vandaar die schoenendoos met overgebleven onderdelen. Destijds stond het verhuizen voor de deur en toen dat achter de rug was waren er nog zat klussen te doen en dus raakte deze optie een beetje buiten beeld. Later, tijdens winterse buien enzo leek het me toch wel heel aangenaam om lekker comfortabel vanuit 'binnenshuis' te kunnen vertrekken. Ik had dat voordeel al op m'n werk, er is daar een plekje voor me binnen, achter de automatische deur, tussen de geparkeerde company cars dus dat leek me wel wat. En dan 's middags terug, vanuit de Quest tijdig op de schakelaar drukken zodat je, eigenlijk zoals Batman vroeger de warme droge veilige grot binnenreed, de Quest opbergt.En omdat vanochtend de dag wat druilerig begon, hetgeen me vaak de lust tot tochten maken ontneemt, dacht ik dit apparaat, en dan met name hoever de montage eigenlijk gevorderd was, dan maar eens te gaan bekijken. De handleiding was nog compleet dus die heb ik eerst effe doorgekeken, en vervolgens aan de slag met de situatie in de praktijk in de garage. Ik moest hier en daar nog wat aansluiten en een boutje plaatsen, wat contactjes verschuiven en een batterij in de afstandbediening doen maar toen kwam er gelukkig al wat beweging in. Het is een redelijk simpele constructie : een electromotor met een kettingwieltje beweegt via een lange fietsketting (handig, kom je vaker tegen) een soort 'kat' heen en weer door een goot boven de garagedeur en deze kat is met een arm verbonden aan de bovenkant van de (kantel)deur. Rijdt de kat naar de uitgang toe dan gaat de deur dicht, rijdt íe er vanaf dan sleurt íe de deur mee en de garage opent zicht. Wat het handig maakt is de elektronica met beveiliging voor obstakels en deze moet uiteraard alleen opendoen voor de juiste afstandbediening, dat moet alleen nog even bewezen worden. Maar afgezien van dat laatste is de elektronica perfect in orde, alhoewel de kracht van de motor wat tegenvalt, wat de deur gaat niet helemaal open. Wel iets verder dan op de van ene www geleende foto. Maar ach, de Quest plus passagier passen daar ruimschoots onderdoor dus een kniesoor die daarop let, ik ga met koud en/of nat weer voortaan met een glimlach op het gelaat eropuit. Wat tot nu toe was : eerst warm aankleden, dan naar buiten de kou in, garage openpielen, spullen laden, Quest naar buiten, garagedeur dichtdoen, warme kleding weer uit, bibberrrr, de Quest in, kapje erop en dan alsnog natgeregend en verkleumd vertrekken wordt nu : even een oude doch warme jas aan, deur uit, via de loopdeur snel de garage in, jas weer uit, Quest in, schuimkap er op en dan pas echt de nattigheid en de kou in, en dat alles met een afstandbediening. Einde dag: omgekeerde volgorde, en dan is het voordeel zelfs groter want meestal is het dan wel minder koud maar dan ben je bezweten en is het trotseren der Hollandsche elementen zo mogelijk nog erger.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten