dinsdag 3 april 2012

Stuntels

Eind vorige week heb ik de Quest ontmanteld. Na de schade door de crash van enige weken geleden heb ik de fiets effe aan de kant gezet. Het weer speelt daarin een grote rol. Niet meer zo heel koud, zonnig en droog hebben me doen besluiten dan maar voor de bukker te kiezen, sowieso de beste keuze voor mijn woonwerktraject, grotendeels door de stad. En dat is als het weer beter wordt geen pretje want veel forenzen die met beter weer de fiets weer eens pakken na zijn winterslaap zijn net als veel motorrijders in het voorjaar stuntels op de weg. Dat van die motorrijders heb ik niet zelf bedacht. Dat stond in een van de gratis ochtendkranten van de afgelopen week. Maar daarom, en omdat het drukkere fietsersseizoen dus is gestart, ook te merken aan de file van fietsers wachtend bij de roltrappen van de fietstunnel bij de Maastunnel in Rotterdam, pak ik voorlopig de bukker. Weliswaar is het deze week weer wat frisser maar het vriest niet. En omdat ik die bukker gebruik en de Quest even kan(moet) missen heb ik besloten de Quest dan maar eens flink onder handen te nemen. Eigenlijk komt er geen eind aan het klussen aan m'n Quest, want voor mijn gevoel is de Quest net je eigen huis: het is nooit af, altijd is er wel iets te onderhouden of te verbeteren. Daar komt dan nu nog die schade bij, een reden om de top er maar weer 's af te halen, en ik pak dan gelijk maar de zaken aan die ik op de todolijst had staan. Shockrevisie, de voorvering was weer eens krakerig en olie erin druppelen had niet het gewenste effect en het gekraak gaat op langere tochten behoorlijk irriteren dus dat werd tijd.
En de achterbrug die al enige tijd wat speling vertoonde, wat bedrading die niet naar m'n zin was, de ophanging van de accu, de kabel aan m'n stuur waardoor deze op comfortabele afstand van je buik blijft 'hangen' was bijna door, het binnenlicht is al een tijdje stuk, ik wil wat speakertjes inbouwen die ik op mijn mp3 spelert kan aansluiten, en een richtingaangeefledje was sinds de crash uit het zicht verdwenen. Als de achterbrug eruit moet is het in het geval van mijn type Quest zo dat je een groot deel van de fiets moet ontmantelen: top eraf, achterwiel eruit, het grootste kettingwiel zit precies voor een bout die de as waarom de achterbrug beweegt op zijn plaats houdt dus de cassette moet van de tussenas af, en die zat heel erg vast, dat was niet gemakkelijk los te krijgen dus heb ik alle losse kransjes er vanaf gehaald en direct schoongemaakt. Om het achterwiel te kunnen verwijderen heb je wat speciaal gereedschap nodig: een imbusbit 14 mm met een onwijs lange arm en iets zachts wat je eronder kunt leggen om de druk te verdelen. Zie de foto's. Je moet die imbus in het freewheel links achterin doen, dan de 'arm' neerleggen en ondersteunen en dan het wiel met een enorme kracht proberen vooruit te draaien, om zodoende de as met linkse schroefdraad uit de ophangingsconstructie los te maken. Deze zit zo vast omdat deze met al je trapkracht is vastgedraaid.
Afgelopen zaterdag ben ik met die achterbrug in de auto naar Dronten afgereisd, samen met een maatje die ook hevig geïnteresseerd is in een Quest, en die nu nog enthousiaster is na zijn proefrit in de kleinere uitvoering. Die heeft wat hem betreft een paar voordelen, oa dat íe wat handelbaarder zal zijn bij het stallen, maar vooral dat zijn volwassen koters er geen van allen inpassen, want die zijn een kop groter dan hun vader. Na een tijdje bedienen van allerlei ingewikkelde apparatuur door Allert was de speling teruggebracht tot een acceptabel nivo en met allerlei onderdelen van mijn verlanglijst zijn we weer huiswaarts gereisd. De brug staat er weer in, recht en strak, de andere onderdelen zitten weer op hun plek dus nu moet ik de schade aan de top en de buitenkant nog herstellen maar die buitenkant heb ik niet zo'n haast mee. Mijn ervaring is inmiddels dat hoe mooier de fiets is hoe sneller ik er weer schade aan heb. De top heeft wel wat constructieve schade opgelopen, wat uitgescheurde bouten waarmee je de top aan de body schroeft en een heel stuk van de rand waarin die gaten zitten is losgekomen van de rest dus dat wordt repareren met epoxy en wat stukjes carbonvezeldoek, dat ik al sinds vorige reparaties en verstevigingen in huis had. Ach, je bent van de straat (zolang je Quest niet in orde is) ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten