dinsdag 11 januari 2011

Routes of Tracks

Daar heb ik me de afgelopen dagen mee bezig gehouden. Ik heb in Mapsource, een stukje Garmin software waarin je de hele mikmak kunt administreren, beheren en aanmaken, een ROUTE aan zitten maken door op de wegen die ik wil befietsen te klikken, steeds een stukje verder zodat ik een hele paarse route op de kaart had staan. Die heb ik in Mapsource opgeslagen en toen de spullen naar de GPS overgeheveld. Geen foutmelding, niks.

Logisch? Leek me wel, maar: neen, verre van dat. Ten minste als ik zie wat er verder mee gebeurt. Ik heb aangegeven alle tracks, maps, waypoints en routes te willen overhalen en wat gebeurt er: de Maps, daar wordt volgens mij een heel klein stukje van overgehaald, met routes gebeurt helemaal niks en de rest komt wel aan. Ik dus op de GPS getracht die zojuist aangemaakte route terug te vinden: niks, terwijl Mapsource toch aangeeft dat de 'spullen' correct zijn getransferred.
Effe zoeken op allerlei sites maakt je wel duidelijk dat een 'route' nergens op slaat, dat is een eindpunt: de te volgen weg erheen wordt erbij verzonnen (gerouteerd, dat gebeurt dynamisch dus))als je dat eindpunt als doel kiest. Tracks, dat zijn de broodkruimelsporen die je uitwisselt, dowload van het web en die je kunt volgen en dan maak je zelf uit waar je heen gaat. Een route kun je niet vastpakken. Tracks zijn vast. Weer wat geleerd.

En over die maps ook: je kunt in Mapsource aangeven welke delen van de kaart je naar de GPS wilt sturen, achteraf soms ook wel handig want vaak heb je niet een hele kaart nodig, en er is zelfs een optie die zelf beoordeelt welke kaartdelen er nodig zijn zodat een track in z'n geheel op dat stuk kaart past.

Ik heb op Wim Schermers blog wel eens wat frustratie horen doorklinken over Garmin en Apple, maar ook met een gewone PC loop je er dus tegenaan dat hoeveel je er ook over leest, er zijn altijd van die dingen waarvan je eerder had moeten weten, dat ze niet voor de hand liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten