zaterdag 8 januari 2011

Zeilen in weer en wind

Het meteorologisch geweld getrotseerd vandaag. Ik heb een ritje gemaakt hier in de omgeving. Normaal fiets ik naar m'n werk maar op zaterdag en zondag fiets ik voor m'n lol en waarheen ik wil. En ik laat m'n lol niet van het weer afhangen.
Toen de buienradar een gat in de buien toonde in mijn omgeving heb ik toch de droge schoenen aangetrokken en de stap gewaagd. Niet de regen maar de wind was vandaag het element met de grootste invloed, en zoals VM-ers weten is dat niet altijd negatief. Door het grotere zij-oppervlak van de mobiel heeft de wind vat op je en vaak werkt de vorm van de fiets in je voordeel, zoals een zeil in een bepaalde hoek een zeilschip voortstuwt. Jammer dat de weg niet zoveel ruimte biedt als het water want dan zou je zonder veel inspanning (nog minder..) en slim laverend flinke afstanden kunnen overbruggen. Nu moet je vooral opletten dat de wind je koers niet zodanig beinvloed dat je van de gebaande route afraakt. Al zwabberend heb ik zo'n 50 km afgelegd. En genoten.




Mijn GPS is onderweg. Al een tijdje, met horten en stoten, want ik heb tussendoor de bestelling geannuleerd: Ik zag in de specs op Kieskeurig dat een Oregon 400T een 3,8 inch scherm had en de Oregon 450(T) die ik besteld had maar 3 inch. Crap, dus snel geannuleerd want de 400 is weliswaar een iets ouder modelletje, maar mijn ogen zijn ook niet meer wat het geweest is dus iedere MM extra beeld is meegenomen. Edoch nadat ik wat verder rondgekeken had bleek dat al die Oregons een 3 inch scherm hebben dus deze actie was mooi voor niks. Kies keurig. Ik heb ze netjes een mailtje gestuurd dat hun gegevens niet klopten en ze hebben het inmiddels verbeterd. Geen dank, graag gedaan. Ze geven me vaak keurig advies, en er gaat overal wel eens wat mis.
Daarna realiseerde ik me dat de T uitvoering als extra een voorgeinstalleerde kaart van Europa bevat, best aardig, maar de grote weg is iets waar ik als kleine-weggetjes-en-fietspaden-liefhebber niet op zit te wachten dus nu is de Oregon450 onderweg, dat spaart ook weer een paar tientjes uit. Ik ga er de gratis en, naar horen zeggen, onvolprezen Openfietsmap opzetten en kan later eventueel meer kaartmateriaal kopen ;-) als ik dat nodig heb.
Ik kan haast niet wachten en ik ben heel benieuwd. Al dat gedoe waarover ik lees voordat je een route gereed hebt voor gebruik, ik zie het wel. Ik heb goede hoop dat ik deze maand, of toch in ieder geval dit kwartaal m'n eerste GPS-gefaciliteerde route kan rijden. Dat kun je je trouwens toch niet voorstellen, dat het ook voor auto's zo zou werken, een rib uit je lijf en dan nog een paar dagen achter je PC door een onduidelijke en veel te beknopte handleiding heen worstelen, allerlei tooltjes en hulpprogrammaatjes en kaartmateriaal van derden en tips en hulp van vierden, en dan gewapend met een heel stuk nieuw vocabulair als routeerbaar, topo en mapsource en weet ik veel om eindelijk eens een stukje te kunnen gaan rijden. Ik denk dat GPS dan nooit een succes was geworden, van een gewone sterveling is dat toch heel veel gevraagd.
Ach, voor auto's is alles beter geregeld, zo lijkt het. Maar ik blijf fietsen.

2 opmerkingen:

  1. het duurde bij mij ook een tijdje voor ik het doorhad maar je kunt beter met tracks werken , een fiets gps is niet goed met routeren heb ik gemerkt.
    bezitter van gsmap60csx.

    groeten van fujinfietser.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Gerrit,

    Gisteren heb ik voor de gein 's een stukje laten routeren, en daar had ik binnen een paar kilometer al een omweg van ik schat 1 kilometer te pakken. Ik moet nog experimenteren met de instellingen, ze zeggen dat instellen op voetganger de kortste routes oplevert maat dan moet je niet zeuren als je onderweg de trap op of af moet lijkt mij...
    En een track volgen gaat inderdaad perfect.

    Groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen