zaterdag 17 december 2011

Power to VM


Ha, gaan we een actiegroep beginnen? Soms komt dat best wel in me op, een actiegroep om fiets- en vooral VM-onvriendelijke verkeers aangelegenheden op te lossen en verbeteringen aan te brengen. Maar dat bedoel ik nu ff niet. Nee het gaat letterlijk om de power voor mijn VM, die ik langdurig nodig zal hebben de komende Oliebollentocht, maar vooral erheen en erna weer terug naar huis, de donkere dager rond Kerst zijn ware stroomverslinders. Ik heb mijn eigen reserveaccu bedacht: een stukje rioolbuis (32 mm) met een gelijmd dopje aan de ene kant en een schroefdop aan de andere kant, ruimte erin voor 6 C-cellen, wat plakband en een paar draadjes met een stekkertje. Zo'n snoertje haal je voor een paar duppies in iedere winkel waar ze aansluitmateriaal voor een stereo hebben, het plastic bij de bouwmarkt. Ik heb er 5 C-cellen inzitten van de Lidl, 3,49 per 2, dus voor 10,47 Euro, heb ik ook nog een reserve. Het plastic, snoer en plakband kost ook een paar euro, Dus voor zo'n 15 euro heb ik een extra accu, ook 4 Ampere als de loodaccu en de cellen zijn individueel oplaadbaar. En het werkt! Ik fiets er nu een paar weken mee rond en hoef maar eens in de anderhalf a 2 weken op te laden. Dan gaat het toch om een uur of 8 a 10 stroom, het is natuurlijk niet altijd donker als ik fiets. En nog mooier, deze constructie is lichter dan de loodaccu, deze weegt 545 gr en de 6v-loodaccu 707 gram.
Ik heb de buis pas gemaakt voor 6 cellen omdat ik niet zeker wist of 5 cellen voldoende prik geven (er staat 1.2 V op de cellen) maar dat doen ze wel, sterker, ze geven samen iets meer dan 7 Volt. In een vers opgeladen toestand geeft een cel 1.44 V. Dus had ik een stuk ruimte in de accu over. Geen zin om weer te zagen zocht ik iets dat geleid en erin zou passen en het bleek dat een imbusdop van 14 mm die ik speciaal voor de Quest gekocht heb om het achterwiel los te draaien er precies in past. Deze weegt 114 gram dus ik wil nog wel wat anders maar voor nu helpt het. Samen met de loodaccu hoop ik het met deze oplossing die 330 KM uit te zingen, die ik overigens niet allemaal in de duisternis hoop door te brengen. En in de sporthal kunnen we nog bijladen dus alleen deze powerpijp zou het al moeten redden.

3 opmerkingen:

  1. Een slimme en praktische oplossing voor een probleem waar ik ook al mee zat. Ik heb het over een andere boeg gegooid ook omdat ik toch wat weinig vertrouwen had in de originele ansman lader en accu die bij mijn quest hoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Nico,

    Ja, de originele lader reageert of de accu vol is maar dat is 'ie niet, bedoel je dat? Had ik ook, heb een andere lader gekocht (Lidl) maar die heeft ook moeite met de originele 6v Loodaccu. Ik denk dat bij aanvang van het laden de laadstroom laag is en dat de lader daardoor de conclusie trekt dat de accu dan wel vol zal zijn... Ik hoor ook graag welke lader onze 6v loodbatterijen probleemloos wil opladen..
    groeten Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Cor,

    Bij overname van mijn quest werd verteld dat de accu en acculader niet helemaal in orde waren. De accu lader wilde er nog weleens binnen 10 minuten mee ophouden terwijl de accu dan nog lang niet vol kon zijn.

    Sinds begin december ben ik me hiermee bezig gaan houden, en ik heb uiteindelijk een imitatie Imax B6 besteld en ontvangen. Tot nog toe doet de lader zijn werk goed en laat de lader mooi zien hoeveel mA er bij een accu is bijgeladen nadat de lader klaar is. Hierdoor heb ik wat meer inzicht in het verbruik en de status van de accu.

    Groot nadeel vind ik wel dat het uitvoeren van een cycle (laden-ontladen) erg lang duurt, door het beperkte ontlaad vermogen. Ontladen doet deze lader namelijk met 5Watt en laden kan met een vermogen van tot 50Watt.

    Gezien dat NiHM accupaketten duurder zijn dan LiPo accupaketen is het ook wel leuk om te weten dat de lader de volgende accu typen kan opladen: lood, NiHM, NiCd, LiPo, Li-ion en LiFe. Hierdoor kun je de lader dus gebruiken voor je oude accu, en als die minder word eventueel doorgroeien naar een nieuwer (eventueel goedkoper) type accu.

    PS Ben er bij de oliebollentocht als alles goed gaat gewoon drie dagen bij, dus mocht je vragen hebben of een en ander werkend in actie willen zien.

    BeantwoordenVerwijderen