zondag 15 augustus 2010

Rondje Biesbosch


Zo. De stoute schoenen aangetrokken en er opuit met den ligmobiel. Richting Geertruiden- berg, ook een voormalige vesting, ook een van mijn lijstje. Eerst vanaf Barendrecht de ijskoude Heinenoordtunnel door, max 64 KM/U!!, daarna naar Puttershoek en verder naar 's Gravendeel. Daar was aan het einde van het fietspad een roodwitte band over de weg gespannen en er stond een manneke bij. Er was een samenkomst van gepimpte auto's en daarom was dat stuk afgesloten maar als ik rustig reed mocht ik erdoor. Leuk, die auto's die vaak nog maar een fractie van hun nieuwprijs waard zijn, waar ze dan enorme bedragen in gaan steken om ze te pimpen, tunen, spuiten en tentoonstellen. Er waren erbij die nauwelijks herkenbaar waren geworden. Ik kreeg ook de nodige aandacht en commentaar met de Quest, uiteraard ook een mooi staaltje vormgeving. Ach, ieder z'n hobby, mijn liefde voor auto's is al lang geleden bekoeld, toen ik dagelijks driehonderd km voor de baas mocht rijden, woon werk gewijs. Dan heb ik het op dit moment toch beter voor mekaar.
Na 's 'Gravendeel door de toltunnel daar (geen tol voor fietsers uiteraard) en dan een stuk door Dordrecht naar de Moerdijkbrug.
Aan de overkant richting lage Zwaluwe, echt een gat, waar veel leegstand heerst en waar ook nooit iemand op het idee gekomen is een ANWB bordje neer te zetten bij de belangrijkste in- en uitvalswegen. Aangezien ik nog geen GPS hulpmiddel heb vroeg ik het onder weg aan een dame die me allervriendelijkst uitlegde waar ik heen moest. Naar eer en geweten de instructies opgevolgd en toen stond ik na een tijd doortrappen over vreselijke klinkerweggetjes weer op datzelfde punt.

Nog maar es gevraagd en eindelijk toen wel de juiste richting gevonden, en daar kwam de Amercentrale langzaam in beeld, ik bedoel de schoorsteen van de energiecentrale. Dat is geen mooi maar wel een markant herkenningspunt. Zonde, het is best een mooi stuk van Nederland maar de centrale overheerst de hele omgeving, en is alom aanwezig, waar je ook bent in Geertruidenberg en ver daar buiten.

Het duurde even maar toen kwam ik aan in het historische deel van de stad, een plein met een kerk. Daar mijn meegebrachte bruine bolletjes opgegeten op een bankje in de zon en geconcludeerd dat dit plein wel wat gezelligheid zou kunnen gebruiken.

Vanuit een andere hoek gefotografeerd (hieronder) ziet het er aardiger uit maar de over de kinderkoppies langsklapperende en rommelig geparkeerde auto's geven het een beetje een shabby cachet.

Daarna besloten niet om te keren om de zelfde route terug te volgen. De zoektocht door Lage Zwaluwe gecombineerd met de betreurenswaardige klinkerpaadjes daar brachten me ertoe te kiezen voor de route naar het noordoosten en dan om de Biesbosch heen weer pal west. Deze route had ik niet voorbereid en deze was dus een stukje langer dan wat ik me er vanmorgen van had voorgesteld. En uiteraard weer volgens de witrode Anwb aanwijzingen, die soms op cruciale posities ontbreken of dusdanig verdekt zijn opgesteld dat je stapvoets moet rijden om ze te kunnen zien. Dus met horten en stoten de weg naar de Merwedebrug bij Gorinchem gevolgd. Door mijn (bettrekelijke) onzekerheid over de nog af te leggen afstand, zag ik het nu niet zitten de minstens 3 andere vestingen die je hier vlakbij vind, nl. Heusden, Woudrichem en Gorcum zelf, te bezoeken, maar dat is een mooie uitdaging voor de volgende keer.
Vandaar de A15 naar mijn vertrekpunt. Dat is 1 aangeengerekt geheel van goeie fietspaden, veelal gescheiden van de snelweg door geluidsschermen, niet de meest fantastische ervaring maar wel efficient. Je kunt er flink doorstoempen en ik heb alleen nog even een stop gemaakt bij een benzinepomp omdat ik door mijn drinkvoorraad heen geraakt was.

Na de Alblasserdamsebrug nog even een mooi stukje van de Pruimendijk en de Waal meegepikt, langs het wapen van Rijsoord en via Heerjansdam binnendoor naar Barendrecht terug.


Vandaag 110 KM gereden, de overall teller geeft nu 42707 aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten