maandag 30 augustus 2010

Feeststemming

Nee, niet omdat het zo lekker opschiet met de Quest. Maar meer omdat het langzaam doordringt dat de vliegtickets zijn geboekt naar het Oktoberfest, een van mijn andere hobbies. Onderdak was al geregeld, dus de voorpret kan nu echt beginnen en dat is zo'n heerlijk gevoel. Dat begrijpen overigens alleen mensen die er zelf zijn geweest, dus 1 welgemeend advies: Ga naar Műnchen met wat vrienden en dompel je daar onder in het Oktoberfest.

Overigens schiet het best lekker op met de Quest. Ik heb zaterdag en zondag carbon gelamineerd op de plekken waar ik dat nodig vond en dat viel me eigenlijk mee. Ik had een paar meter carbon weefsel en de bijbehorende 2 componenten epoxy bij Polyservice in Nieuwerkerk aan den IJssel gehaald en dat spul werkt prima. Wat ik een nadeel vind van zelf carbon verwerken is dat het weefsel heel los is en al uit elkaar begint te vallen al je er maar naar wijst. Dus heel voorzichtig ermee. Wat ik nu ook weet is dat het handig is om eerst de plaatsen waar het carbon moet komen in de epoxy (2 gewichtsdelen epoxy, 1 gewichtsdeel harder) te zetten. Dat kun je vervolgens gerust een half tot een heel uur laten drogen want het droogt maar langzaam. Dan leg je het carbon er tegenaan, dan plakt het goed en dan tamponeer je vervolgens dat carbon met extra epoxy zodat het doorweekt raakt, en dat mag dan een nachtje drogen. Ik heb de knipperlichtgaten en het koplampgat ook helemaal dichtgemaakt en straks als alle carbon gedaan is, (alleen de wielkasten moet ik nog verstevigen) ga ik alle oneffenheden rondom aan de buitenkant plamuren en schuren totdat het allemaal weer helemaal strak is. Dan maak ik voor de knipperlichten en de koplamp een nieuw gat, weer zoals het hoort strak om de lamp heen. En op mijn verlanglijst staan nog LED knippertjes dus dan heb je ook niks aan die originele grote gaten en tot die tijd kan het snoer door een klein gaatje en dan plak ik de gloeiknipperaars wel zolang op de buitenkant met gemakkelijk te verwijderen lijm. Na het plamuren gaat de Quest helemaal in de dd-lak, ook 2 componenten met epoxy, dat heel glad trekt na kwasten of rollen, en een keiharde krasvaste toplaag vormt, veel gebruikt in de watersport en ook geleverd door Polyservice. Op aanraden van Ymte van Velomobiel.nl wordt de kleur RAL 1023, dat de originele kleur geel het dichtst nadert.
Wat mij opgevallen is, nu ik de Quest wat vaker vanuit een andere hoek zie (zoals van onder) dat de Schwalbe Kojaks voor, niet meer rond zijn maar plat aan een kant van het loopvlak, omdat de voorwielen natuurlijk niet helemaal loodrecht op de weg staan, maar van boven iets naar elkaar toe. Ik denk dat ik de voorbanden maar eens ga omdraaien, dan kunnen ze nog wat langer mee. Weer een voordeel toegevoegd aan de reeds lange lijst met voordelen die een Velomobiel Quest biedt ten opzichte van andere vervoermiddelen.
En het waren er al zoveel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten