woensdag 16 oktober 2013

Regenkap

Ik vind het super, een racekap op mijn Velomobiel. Weliswaar heb ik nog maar een kilometer of 20 de kap erop gehad, toch ben ik al enthousiast. Ik vind het geweldig, ik ben thuis weggereden toen het begon te schemeren en te druppelen en gaandeweg werd het donkerder en natter dus ik heb al wat verschillende omstandigheden te pakken. Ik produceer veel warmte als ik fiets, ik zweet als een otter zeg maar, dus condens had ik zat, maar met de ruit op een kier zit je nog 'droog', nat wordt ik toch, maar liever niet door regen. Ik vind deze kap wel heel fijn maar hij is beslist niet mooi afgewerkt. Hij past matigjes in het gat op de VM, er zitten spetters en zakkers in de verf en er zat al een kras in de ruit, zo uit de doos. Er zit tape op de kap boven de ruit maar helaas een veel te kort stukje, niet genoeg om het water buiten te houden. Aan de achterkant sluit de kap wel heel strak om de smurfenmuts, ook netjes extra afgewerkt met tape en waar de ruit op de kap komt bij het sluiten zitten ook wat stukjes tape tegen het beschadigen. De ruit blijft in iedere gewenste stand hangen, ook heel handig en de klittenbandjes zijn wat kort maar zitten wel op de juiste plek. Er zit een rubber afwerkstrip rondom met een zachte kant onder die mooi de aansluiting waterdicht maakt. Wat ik mis is zoals in de VO kap van die kunststof staafjes waarmee je de kap vast kunt zetten, maar dat kan ik zelf wel fabriceren. 
Kortom: ik ben heel enthousiast over het functioneren maar minder over de afwerking. Niet zo strak, wat bulten en kuilen in het oppervlak en wat ik ook zonde vind zijn de doppen waarmee de klittenbanden aan de kap zijn 'geklonken', dat mag wat minder lomp van mij. Is er nou geen goede manier om er slimme haakjes of klemmetjes aan te maken die je gewoon aan de binnenkant aan de kap lijmt ofzo, en die je om de rand van 't instapgat kan haken zodat de kap er ook niet af kan, bijvoorbeeld bij het parkeren ook handig tegen al te vrijpostige medeburgers. En de open oren zijn meestal heel prettig maar met ijzige zijwind lijkt het met handig dat er wat voor zit wat doorzichtig is, en met 1 vingerbeweging (verder) geopend of gesloten zou kunnen worden, een schuifluikje van Lexan bijvoorbeeld. Ook handig tegen inregenen bij parkeren of stortbuien etc. Je begrijpt, als ik overga tot aanschaf van een dergelijke kap heb ik gewoon nog een hoop werk voordat 'ie aan mijn wensen voldoet. Maar zonder al deze poespas ben ik er al heel blij mee. Vrijdag eens naar mijn werk proberen, door donker, kou, druk verkeer, verblindende tegenliggers, stukken slecht verlichte weg, stukken klinkerstraat, met ochtendhumeur en eigenlijk net iets verder dan ik gewend ben en dus wat me de eerste keren nog wel wat moeite zal kosten. Dan kom ik er wel achter of dit de kap voor mij is.

9 opmerkingen:

  1. Hoi Cor, ik heb er net een besteld en ben dus benieuwd naar je ervaringen. Dat stukje lexan voor de oor gaten had ik ook al bedacht, maar ik hoor eigenlijk niemand over de nadelen daarvan. Dus..... dat is misschien wel helemaal niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Wilco,
      Gisteren was het niet koud, (vandaag nog minder maar ivm de opgegeven windkracht 6 - 8 heb ik vandaag niet gefietst) en toch kwam er af en toe flink kou naar binnen daar, en ook wat regen af en toe dus ik maak het zodanig afsluitbaar dat ik het makkelijk al rijdende bij kan stellen. Wel wil ik het zo maken dat de hele kap afgesloten is en blijft als ik de fiets ergens parkeer. Dus ook voor de 'oren'. Maar ik zou zeggen: probeer het, rij er een tijdje mee als 'ie gearriveerd is dan kun je het zelf beoordelen. Ik ben enthousiast en ga morgen ww rijden, dan weet ik het erna best wel of ik zo'n kap wil.
      groeten Cor

      Verwijderen
  2. Er zijn natuurlijk allerlei soorten ringetjes ( met groefjes, veerwerking, en rubber ) die je kunt toepassen zodat met aandraaien van de schoeven/boutjes het vizier wel in de gewenste stand blijft staan.

    Dat je wat werk hebt aan een kap naar persoonlijke wensen maken is denk ik onontkoombaar.

    Bij de VO kap zijn de klittenband bevestigingen gelijmd en de afwerking is heel goed. Maar qua ruimte is het een heel andere kap. Daarom kunnen ze ook goed naast elkaar in de markt gezet worden.

    Die pootjes is waarschijnlijk een persoonlijk iets, ik vind dat niet zo'n toffe methode zelfs niet na 2/3 inkorten. Zitten me altijd in de weg en het klittenband waarmee ze vastzitten werkt slecht als het vochtig is en de lijm laat vaak los ( al diverse malen vervangen )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Quezzzt,

      De ruit bleef al goed hangen, dus daar hoef ik juist niet aan te sleutelen. Die pootjes zouden bij een Sinner model wel verder van je neus af zitten, en het zou voorkomen dat het vizier klappert, en daarmee zou ik het vizier ook afsluitbaar kunnen maken als ik de fiets ergens parkeer, ook een voordeel.

      groeten Cor

      Verwijderen
  3. In principe zou je die pootjes niet nodig hebben. Ik heb ze ook maar mijn ruit is anders. Andere vorm, ander materiaal (flexibeler lichter) Ik maak me toch zorgen over dit exemplaar. De geleverde Sinnerkappen zijn uiteraard strak van afwerking zoals je mag verwachten van dat bedrijf. Geen gerommel en met passing en drukkers en zo.
    Jij hebt volgens mij een bewerkte kap. Particulier gespoten oid. Vandaar die druipers denk ik. Die passing op de muts achter klopt ook niet volgens mij. Zover ik weet heeft Sinner maar 1 mal. Dus hoort er een ruimte tussen de kap en muts te zijn bij een Quest van enige centimeters. Als hij strak aanligt zou ik er snel iets tussen doen ter bescherming. Dat gaat doorslijten.
    Mmm...ik vraag me af. Ik kan het niet goed beoordelen van een foto. Het is toch wel een kap van Sinner? Geen kopie? Lijkt me stug..... Wees kritisch!
    Er komen ineens wel heel veel kappen van Texel in de verkoop......tis maar een gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Theo,
      Er is niks geheimzinnigs aan hoor, 't is een kap van Texel, waar ze ze tegenwoordig zelf produceren op een kopie van de mal van VM. Maar er is niks wezenlijks mis met deze kap, op wat kleinigheidjes na. Ik zie wel of Geert deze rimpeltjes nog glad gaat strijken, want om van nieuw af al met een gekrast vizier te gaan beginnen, nee. Ik kan waarschijnlijk nog lang genoeg met gekraste ruiten rond rijden, maar nu wil ik wel een gave.

      groetne Cor

      Verwijderen
  4. Tsja...gekrast vizier en zakkers in de lak dat hoort natuurlijk niet dat moet toch op te lossen zijn door Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, we zijn daar uitgekomen, en ik ben vanaf nu de bezitter van een vm kap.

      Verwijderen