zaterdag 19 oktober 2013

Caballero

Was vroeder DE sigaret. En ze werden gemaakt in den Haag, maar die fabriek is omgebouwd tot een broeinest van creativiteit en trendy businesses(-jes), sinds roken niet meer in is en de fabriek al een tijdje leegstond. Daar werk ik tegenwoordig en dat is een km of 33 van m'n woonplaats dus goed te forenzen met de Quest. Van Barendrecht via Rotterdam zuid, oude westen en Overschie, dan via Zweth, Delft en Rijswijk naar den Haag. Mooie fietspaden, een paar stukjes klinkers, maar goed te doen. Ik was van plan gisteren voor het eerst echt naar m'n werk te gaan met de Quest maar de wereld was gisterochtend om half zeven enorm klein, geen hand voor ogen, de straat uit hier was al een hachelijke onderneming, laat staan een route die ik voor een deel voor het eerst zou 'zien' met zo'n dichte mist . Dus dat ging gisteren niet door, maar het bleef wel kriebelen. Dus ben ik vandaag, in m'n vrije weekend, ook weer vroeg opgestaan om toch in het donker de route te gaan rijden. Maar voordat ik het eerste stuk, tot Delft, had gereden was het al licht en kon ik toch gemakkelijk mijn weg vinden. Het wordt nog een paar dagen later licht, dus kom ik steeds verder in het donker, maar straks, op 26 oktober, gaat de klok terug en dan krijgen we er weer een uur licht bij 's morgens, dat moet genoeg wezen om de route te leren kennen voordat ik 'm steeds in het donker en met slecht weer en slecht zicht moet kunnen rijden. 

Op de terugweg brak mijn achterderailleurkabel bij het terugschakelen voor een hellinkje, lekker. Ik op mijn tandvlees naar boven, gelukkig wel op het kleine blad voor. Nou, dan maar zo min mogelijk stoppen en klimmetjes met een aanloop nemen. Op een gegeven moment begon ik toch mijn knietjes te voelen en aangezien ik er maar 2 heb waar al lang geen garantie meer op zit ben ik gestopt om een oplossing te verzinnen. Een kabel is eigenlijk geen standaard reserveonderdeel wat ik bij me heb, vanuit de redenering: zorg dat je kunt blijven rijden. Dus banden en de ketting kan ik onderweg herstellen, verder moet dat provisorisch, en dus nu ook. Gelukkig heb ik wel standaard een aantal tiewraps in de survivalkit, zodat ik de derailleur heb kunnen vastzetten op 1 van de middelste kransjes, om het armpje van de derailleur en het kokerframe onder de stoel (vintage Quest). Het op gang komen met voor het kleine blad gaat dan nog wat moeizaam maar eenmaal op gang is het goed te doen, en het was nog maar een km of 15, zonder al te veel klimmen. Helaas had ik bij thuiskomst geen zin meer om direct de kabel te vervangen, dus dat ligt nog te wachten. Uiteraard kun je dit beter voorkomen door regelmatig alle kabels te checken op rafelen (losse draadjes die gebroken zijn) maar deze is onder de achterderailleur gebroken. niet het gemakkelijkste plekje om effe te checken. Toch maar beter wel doen in het vervolg.

Door de Maastunnel in Rotterdam is prima te doen met een Quest, gewoon over de roltrappen, geen vuiltje aan de lucht. Maar als ik een racekap zou bezitten dan zou ik alleen om het gehannes daarmee al,de tunnel links laten liggen en Erasmusbrugroute gaan volgen. Boven aan de trap kap eraf uitstappen, kap er in, trap af etc etc terwijl er honderden fietsers langs komen, nee geen zin in. Maar het kapje bevalt opperbest, ben benieuwd of de zaak zo doorzichtig blijft als het echt koud wordt. Wie weet ben ik daar na deze winter wel achter.

4 opmerkingen:

  1. Met een velomobiel de roltrap af? Serieus? Ik kan me daar niks bij voorstellen, ik sta soms al te knoeien met de open ligfiets op de roltrappen (past met de wielen net niet goed de traptreden) . Veel te bang dat ik de voor of achterkant beschadig.
    De erasmusbrug is maar een klein stukje verder en is niet enorm stijl dus dat zou absoluut mijn voorkeur hebben. Ook zou je via de beneluxtunnel kunnen al is dat vanuit barendrecht misschien wat omrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vanaf Zuidplein naar de Maastunnel is een makkelijk stuk met een paar stoplichten en een oversteek; naar de Erasmus is het een ramp met veel stoplichten, smalle fietspaden en ook druk, dus dan zou ik nog liever naar de Benelux fietsen. Nee, omdat ik niet meer zo heel zuinig op de fiets ben is het op de roltrap prima te doen, hij blijft zonder rem staan op de trappen. De bodem raakt allen onder- en bovenaan even de trap maar die is nooit gaaf geweest dus daar zit ik niet zo mee. Wat wel lekker is is dat je bij uit- en weer instappen lekker verlicht en binnen staat.

      Verwijderen
  2. Ik heb eens vanaf Almere Hout naar Leiden moeten fietsen met een gebroken derrailleurkabel. Ik kwam nota bene net bij VM.nl vandaan. Teruggaan was geen optie, dat had met zeker twee uur extra gekost. Ik heb de derrailleur gefixeerd op het 5e kransje en door net als jij vóór te schakelen kon ik de resterende 90 kilometer naar huis volbrengen.

    Inventieve mensen, die velonauten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, je moet soms wel, want even iemand bellen die je ophaalt is ook niet voor iedereen weggelegd, zo'n vm past nu eenmaal niet in iedere willekeurige auto..

    BeantwoordenVerwijderen