maandag 22 april 2013

Charmante amazone

Quest 78 in het voorjaarszonnetje onder de palmen
Dit weekend best wel veel gefietst met de VM want het was behoorlijk lekker weer. En ik heb er een extra uitdaging bij, Strava. Dit is een app voor je smartphone waarmee je alerlei gegevens over je fietsprestaties vastlegt.  Hier in de buurt zijn best wel veel gebruikers want overal zijn er 'segments' met een top zoveel van de snelste fietsers op dat stuk, dus dat is volop uitdaging voor een Quest. Misschien niet helemaal eerlijk, met zo'n fantastische stroomlijn, maar ik doe het voor mezelf, niet voor de rest van de wereld. Op sommige segments staan topsnelheden tot over de 50 per uur, soms lijken de toptijden gescoord door het gebruik van een brommer of scooter, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf weten. Uiteindelijk vormen die records wel de ultieme uitdaging want ik blijf het fietsend doen.

Die charmante amazone uit het kopje kwam ik tegen op een fietspad, het woord zegt het al, en ze was daar net even gestopt op een dammetje, toen haar paard mijn Quest in de smiezen kreeg. Helaas had de 800 kg van het paard geen boodschap aan de 40 kg (?) van de dame en trok een eigen plan, kataklop de verte in. Wel op dit fietspad en verderop in de berm ernaast. Ik kon mezelf niet wegtoveren dus ik reed er op gepaste afstand, langzaam achteraan, ik moest die kant op, afslaan kon daar niet en in omkeren had ik geen zin. Het paard keek regelmatig achterom en kwam enkele kilometers verder wat tot rust, de ontredderde berijdster juist niet. De berm was hier een 50 meter breed dus daar had het paard een goed heenkomen gezocht. Wat mij betreft was het gevaar geweken en ik vervolgde mijn weg. De charmante amazone viel uit haar rol, en gaf op niet mis te verstane manier en een volume dat op de vismarkt niet misstaat, aan mij een klootzak te vinden 'want haar paard sloeg op hol'. Ik heb alleen teruggeroepen 'wat doe je met zo'n paard dan op de openbare weg' maar dat was tegen het zere been want de verwensingen namen op een betreurenswaardige manier toe. Zowel in volume als in mate van belediging, en omdat ik geen zin had om op deze manier de discussie aan te gaan reed ik door en verdween ik gelukkig al snel uit het bereik van de uiterst krachtige stembanden. Helaas was haar besef van oorzaak en gevolg niet zover ontwikkeld als haar stembanden en haar scheldwoordenschat, anders had ze begrepen dat je, als je aan het verkeer deel wilt nemen toch minstens je 'voertuig' onder controle dient te hebben. Gaat het dan toch mis leg dan niet de schuld bij een ander die volkomen legitiem gebruik maakt van 's heeren wegen.

Ik zie dat Wim Schermer ook het vacuformen voor een VM kap heeft ontdekt, misschien wel geïnspireerd door mijn post daarover. Ik hoop dat hiermee ook de prijzen in een wat goedkoper segment zullen gaan vallen, want niet iedereen heeft het maximum over voor wat comfort. Een simpele vacukap met een vizier zou wat mij betreft iets van 175 euro ofzo moeten kosten, de grondstoffen zijn goedkoop en de productie vraagt minder handwerk. Helaas heeft de kap in deze vorm nog wel veel dezelfde nadelen als de carbon kap, o.a. dat 'ie beslaat, niet openscharniert en ook niet als veilige afsluiting te gebruiken is bij het parkeren op openbare gelegenheden. En als het regent wordt je uitzicht beperkt. Maar als 'ie stukken goedkoper is dan de huidige kappen stap je daar gemakkelijker overheen. Ondertussen ga ik gewoon door met het ontwikkelen van mijn vacuform project met als beoogd resultaat een betaalbare kap zonder veel nadelen.

9 opmerkingen:

  1. Die charmante amazones en Velomobielen had ik een artikeltje aan gewijd , maar Marloes vond het niet slim het te plaatsen. Wij zijn redelijk ervaren paardenmensen nl en ik voorzag met het mooie weer de nodig confrontaties. Ik wilde de angel er uit halen door zicht te geven op beide verkeersdeelnemers en hoe die in het verkeer staan. Hoe begrip voor elkaar te krijgen en waar kun je elkaar te gemoed komen.
    Helaas, het blijft verborgen.

    Over het gebruik van Strava kan ik meer zeggen. Ik gebruik het sinds dit weekeind ook. Dat competitie element er in was ik gelijk door getriggert. SCS? Strava Competitie Syndroom?
    Er waren 2 trajecten die ik dit weekeind over kwam waar een medaille lijst van was. O.a. de Apeldoornseberg. Bergop zal ik wel nooit een winnaar worden, maar downhillen kan ik wel.
    Dus met het racevirus van de verreden wintercompetitie in Apeldoorn zondag nog om mij heen wierp ik mij van de berg af.
    Ja hoor! King of the Mountain van 387 deelnemers. Met stip!
    Top 80 km/uur, gemiddeld 64,9 km/uur, 3 minuut 4 sec, top geleverd trapvermogen 1271 W (Hahaha!)
    Zegt absoluut niks natuurlijk. Alleen maar laten rollen met de beentjes stil. Zo kan ik het ook....

    Nu is het wachten op de volgende velomobiel met Strava op zijn telefoon natuurlijk die daar weer overheen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Th,

      Als je op een paardensite als Bokt eens naleest hoe men daar denkt over het gebruik van het fietspad dan weet je wel hoe de hippische liefhebbers redeneren. Dat gaat in de trant van 'je mag volgens de wet niet op het fietspad maar het kan vaak niet anders dus we doen het massaal toch'. En dan al die sh@t die ze overal achterlaten ;-)
      Met Strava wordt het fietsen nog leuker, ik volg jou daar.. Ik heb Velomobielclub Nederland aangemaakt, Als we allemaal lid worden dan kun je nog makkelijker de VM-ers volgen.

      Verwijderen
    2. Hoi Cor,
      en toen waren er al twee members van de Strava Velomobielclub Nederland, goede actie!
      Ik kom opeens overal berichten en reacties over Strava tegen, geweldig. Dat wordt nog wat als alle wielrenners in opstand komen omdat een VM hun KOM'etjes afpakt (weer een extra nieuwe dimensie van RIS maar dan in de virtuele wereld ;-) Ik stel dan ook voor om de bestaande afkortingen uit te breiden naar SRIS; SBIS; SRVS etc.
      Ga je de 'Strava Velomobielclub Nederland' nog een beetje promoten?

      Verwijderen
  2. Cor
    De bedoeling is , dat je zelf het gat voor het vizier uitzaagt en eventuele ontluchtingsgaten voor de broodnodige ventilatie.
    Ook dient de kap van binnen gespoten te worden, kortom....
    Er komt wat meer creativiteit en doehetzelven bij kijken.
    vr.gr. Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Bram,

      Daar ben ik voorstander van, lever maar zo'n vacukap voor een betaalbare prijs en dan maak ik er zelf wel van wat ik wil. Spuiten kan maar hoeft niet, ik vind dat open gevoel wel okee, hooguit bovenop om de zon buiten te houden.

      gr Cor

      Verwijderen
  3. Gezellig , zo een amazone op je pad.
    Hier in de buurt zijn ze meestal een stuk aardiger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Gerrit,
      gisteren kwam ik een hele andere situatie tegen, nl een dame met paard die me vriendelijk lachend bedankte omdat ik even aan de kant was gestopt. Zo gaat het meestal, een enkele keer tref je zo'n irreeel figuur.
      mvg Cor

      Verwijderen
  4. Dag Cor,
    Het idee om vacuum te vormen kwam september vorig jaar in beeld.
    Ik begrijp niet wat je bedoelt met bezwaren van de carbon kap. Het heel grote vizier van de carbon kap beslaat niet, o.m. door de deflector.
    De kap is wel afsluitbaar te maken. Bij regen open je het vizier, naar wens aan één kant wat hoger, en kijk je er makkelijk onderdoor zonder dat je nat wordt.
    Succes met de vacuform project. Het is wel uitdagend om het goed te krijgen. Wij zijn nu bezig met de derde matrijs.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim

      Ik begrijp dat de kap bij regen en mist een onding is. Hij kan niet op slot en kost een vermogen. Een nieuwe kap zou die bezwaren aan moeten pakken.
      mvg Cor

      Verwijderen