donderdag 8 november 2012

Dom

Afgelopen weken ben ik vaak op pad. Kilometers maken om straks zonder problemen naar de OBT te kunnen en daar toeren en dan ook weer heel terug, dat lukt niet ongetraind. Dus ik probeer langere tochten te maken. Dinsdag bijna 100, een rondje door de duinen, waar ik eigenlijk best ver vanaf woon, zo'n 40 KM. Andere dagen rij ik een willekeurig rondje, vandaag ben ik niet van m'n eiland af geweest, en toch 60 km gefietst, langs de rivieren die het eiland IJsselmonde begrenzen. Dat is nog lang niet alles, want als ik echt alle kades van de havens in Rotterdam ten zuiden van de Nieuwe Maas zou volgen ben ik dagen onderweg, dus tuurlijk, ik snij stukken af. Dan nog kan ik er een rit van 110 KM van maken, maar die hou ik nog effe tegoed. Vandaag vooral de oost- en zuidgrens opgezocht, te beginnen onder de van Brienenoordbrug, waar ik vanmorgen toevallig terecht kwam. Daar rechtsaf op de dijk, waar ik de Nieuwe Maas nog een klein stukje volg, daar waar de Hollandse IJssel de Nieuw Maas instroomt en waar IJsselmonde haar naam aan te danken heeft. Dan richting Ridderkerk, waar de Noord de rivier is die ik dan volg, tot Zwijdrecht waar de Noord samenkomt met de Oude Maas en de Merwede. Aan de overkant ligt Dordrecht met de karakteristieke, enigzins scheefstaande dom. 30 jaar geleden kreeg een neefje eindelijk de bril die hij al jaren nodig had maar lang niet kreeg, omdat niemand wist dat 'ie zo slecht zag. Een van zijn eerste ontdekkingen: "Hee kijk, er zit een klok op de Dordtse dom". En inderdaad, klopt. Nog steeds. Dan verder langs de Oude Maas richting Barendrecht, Rhoon, Poortugaal en dan Hoogvliet, aan de uiterste westpunt. Verder fietsend kom je dan in de Botlek, industriegebied bij Rotterdam, niet zo leuk fietsen, ondanks dat de fietspaden er heel okee zijn. Ik zie (en ruik) liever een bos. Zelfs al is er in gescheten. Of het Rhoonse golfterrein, waar de greenkeeper zo nu en dan ook andere kleuren toestaat.
Zover ben ik vandaag niet gegaan, ik voelde de duinrit van dinsdag nog in mijn benen, en morgen vertrek ik voor een weekendje Belgisch bier met wat vrienden dus dan wil ik ook niet helemaal afgebrand wezen. Wel mezelf nog op de foto gezet, in de voorover hangende pui van een bankfiliaal.

4 opmerkingen:

  1. Pas maar op Cor, met dat Belgische bier. Daar komt zomaar weer een kilootje bij, ik kan het weten;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Casper,

    Klopt, daar zitten veel calorien in meegebrouwen. Helaas, want ik kan er slecht van af blijven.

    Nog meer fietsen dan maar weer als ik terug ben.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het niet nodig is jou te helpen herinneren vooral ook te genieten.
      Foute dingen zijn niet altijd slechte dingen. Als er maar geen -te- voor staat.
      Alleen te veel fietsen is altijd goed....;-)

      Verwijderen
  3. Hee Theo,

    Ben net terug van een weekendje Belgie, echt een land voor levensgenieters.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen