Vanavond heb ik de Sigma fietscomputer in een peop en een zucht ingebouwd in mijn vintage Quest (van het begin van deze eeuw..)Ontzettend gemakkelijk ging dat. Gelukkig had ik genoeg tiewraps in huis want het setje was niet zo compleet als de Ikea meubelstukken die ik in mijn glansrijke meubelmakers carrière(als amateur) in elkaar heb geschroefd en geklikt want ik kwam een tiewrap te kort. Geen nood, de cadanssensor is uiteraard bedoeld voor een bukkert en niet voor de vierkante alu pijp die als een ruggengraat van achter tot voor door de Quest slingert en de boel stevigheid geeft of op z'n plek houdt. Met langere tiewraps was ook dat een fluitje van een stuiver(inflatie). Er zit een plakmagneetje bij met een opzetstuk zodat wanneer de ruimte tussen de cranck en de sensor te groot zou zijn door wellicht een enigzins afwijkende constructie van je fiets, dan kun je daar wat mee variëren. Ik heb dat opzetstuk niet nodig, daarmee kwam de cranck niet langs de door mijzelf zo creatief in elkaar geknutselde ophangbeugel van de vanuit de cockpit verstelbare koplamp. Erna ook nog een minitiewrap er doorheen en om de cranck en hupsakee, klaar.
De sensor aan het wiel was uiteraard wat meer werk maar ook dat viel reuze mee, de afstand tussen de sensor en het eenvoudig opklikbare spaakmagneetje komt, net als bij de cadanssensor, niet zo nauw. Makkie dus. En de computer zelf: een plakje klittenband op de achterkant geplakt en gewoon daar geplaatst waar de Cateye jaren zat. Als ik wil weten hoe hard ik nu wel weer ga kijk ik daar dus daar zit 'ie voorlopig, maar nu ik dit zit te tikken bedenk ik me dat de keuze uit mogelijke locaties voor de computer nu heel wat minder beperkt is, zo zonder kabeltje. De enige beperking is de maximale afstand tussen de zendertjes van de sensors en de ontvanger, dus de computer zelf. Dat zou volgens de bijgesloten handleiding maximaal 90 cm mogen zijn. Ach hij zit nou en doet het dus we zien wel. Hij kan zelfs aan de binnenkant van het vizier, ook geen licht meer nodig onder de kap. En de batterijtjes zouden het een jaar volhouden volgens het manual, dus dan ben ik weer aan de beurt, misschien wel eerder want wie weet hoe lang dit setje al op de plank ligt ?
Pas op hoor met vintage fiets. ;-)
BeantwoordenVerwijderenMijn 3x26 inch BrandweerQuest is nr 66 en er rijden nog veel respectvoller oldtimers in active dienst rond. (Questeen)
De duvel is oud!
Cor de montage is dus gelukt, vraagje van mij doet ie het ook? Bij mijn driewieler lukt het nl niet dat aan de gang te krijgen. Als ik in de instructies kijk zie ik ook dat zender en ontvanger zeg maar oogcontact moeten hebben en dat de afstanden niet al te groot mogen zijn.
BeantwoordenVerwijderenHa Peter,
BeantwoordenVerwijderenInderdaad, de montage is gelukt, en op dat moment functioneerde het goed, maar wat me al tijdens het monteren opviel in de handleiding, dat er bij de batterijtjes van de 'zenders', de sensors dus, 'bijna leeg' stond. Ik was er vanuit gegaan dat dat 'in het ergste geval' zou zijn maar ik ben bang dat dat wel klopt. Ik ben vrijdag met de Quest naar m'n werk gegaan, 10 KM enkele reis, en na 7,49 KM hield het op. De cadans gaf al vanaf het begin geen reactie. Ik vrijdagavond de afstelling van de sensors en de magneetjes nog maar 's gecheckt en zaterdag een tocht gemaakt. Gelukkig had ik de Garmin bij want wederom geen KMs', wel cadans deze keer, maar dat alleen heb je niet veel aan. Dus zondagmorgen maar weer de Quest 'op de brug' en van beide sensors de batterij (CR2032) vervangen en de afstelling nog maar es goed gezet. Hte magneetje in de spaken stons weer verdraaid t.o.v. de spaak, ik heb 'm nu voorzichteg met een tang vastgekenpen. Ik kom op de effecten hiervan binnenkort terug, maar ik weet niet precies wanneer want vandaag was het zo lekker buiten dan ik op m'n gewone fiets op pad ben geweest. Dit weer geven ze voor de hele week op, dus het kan even duren alvorens ik de Quest weer pak...
Groeten, Cor
Het klingt als een interessante aanschaf. Toch heb ik een haat liefde verhouding met draadloze computers.
BeantwoordenVerwijderenDe meeste mensen vinden het niks in een Quest. Het polyester of Carbon houdt veel signaal tegen.
Toch ken ik Questen waar al jaren zo'n apparaat proombleemloos werkt.
Zelf heb ik ervaring op een bukfiets en mijn roeiert met een zender snelheidsmeter. Beide zijn na een tijd goed functioneren en daarna wat gestotter niet meer aan de praat te krijgen. Op dit moment heb ik nog alleen een op de Raptobike zitten. Die werkt wel, mits ik hem niet vergeet aan te zetten....hij stopt ook weer automatisch als ik wat langer stil sta om vervolgens niet meer op te starten bij vervolg van de rit. Dat is dan weer jammer.