donderdag 3 november 2011

Hot

ja heel hot item : Zichtbaarheid in deze warme edoch steeds donkerder dagen voor Kerst. Afgelopen weken moet ik steeds vaker licht opsteken als ik van of naar m'n werk mobileer. En dan denk ik toch regelmatig aan alle verhalen op LML en Blogs over aanrijdingen en andere ongelukken waarbij naast reparabele schade soms ook leed ontstaat. En dat is iets waar niemand op zit te wachten dus ik zal er alles aan doen om dat te voorkomen. Tuurlijk, 3 meter lang, knalgeel, vlag, felle leds rondom en dan wordt mij verweten dat men mij niet ziet. MEN ziet mij niet, mijn schuld! RRRAAAARRR. Maar ja, omdat we als ligfietsers, of we het er mee eens zijn of niet, voor den gemiddelden burger blijkbaar te vaak onverwacht opduiken en dan ook nog in een vorm en met een vaart die logischerwijs niemand verwacht, acht ik het aannemelijk dat het vooral mijn eigen verantwoordelijkheid is dat ik gezien wordt en dat anderen mij dus zien. Ik ben het met ze eens. Vandaar dat ik op een zeer betaalbare manier wat extra verlichting aan de fiets in kwestie heb gemaakt. Heel simpel en goedkoop: twee Action-koplampjes met batterijen, 1,29 stuk, (tobkwaliteit) en twee stukjes velcro per lamp. Op beide spiegels een stukje lusjes, op beide lampjes aan de achterkant een stukje haakjes. De achterkant van de lampjes heb ik ontdaan van allerlei montageuitsteeksels, dit gaat heel soepel met een stanleymes, denk om je vingers natuurlijk. Daarna wat opruwen met schuurpapier, en als laatste afgenomen met ontvetter zoals bijvoorbeeld wasbenzine. De lampjes en de beide spiegels even met een föhn verwarmd, klittenbandjes plakken en het effect zie je hieronder. Voor maximaal een euro of 8 (inclusief 4 oplaadbare potloodcellen van de Lidl van 3,49) ben ik deze winter hopelijk iets beter zichtbaar. Omdat ik niet 100% durfde vertrouwen op de velcro in combi met de trillende spiegels en het eerst wilde uitproberen heb ik een paar post-elastiekjes om de lampen en om de spiegelvoet heen gedaan zodat ze bij het loslaten van het klittenband niet onderweg achter zouden blijven maar aan de Quest blijven bungelen. Nou de velcro werkt perfect, de lamjes wat minder maar als dit nu over een week nog steeds bevalt kan ik eens wat betere lampjes kopen, het mag wel wat kosten. Schade is ook een dure grap.

1 opmerking:

  1. Ik vind dit wel een simpele oplossingen en aangezien ik in simpele en eenvoudige oplossingen geloof, denk ik dat dit zeker bijdraagt aan de zichtbaarheid.

    Op mijn Rans' Stratus XP heb ik de koplamp zo ver mogelijk naar links ( voor de kijker rechts ) bevestigd. Daardoor lijkt het in het donker of ik meer richting het midden van de weg rijd. Auto's passeren mij op die manier met meer tussenruimte. Simpel, maar het werkt al jaren zo.

    BeantwoordenVerwijderen