dinsdag 6 juli 2010

Polderrit



Gelukkig is het vandaag wat minder warm, en heeft Nederland het zojuist tot in de WK-finale geschopt. Afgelopen weekend liep even wat anders dan ik me had voorgenomen, maar daardoor had ik wel weer de gelegenheid met de Quest op pad te gaan. Ik zou er dit weekend op uit met een paar oud-collega's maar de opvang voor de kinderen ging niet door vanwege ziekte en dus kon ik niet weg. Maar omdat er best veel te doen was dit weekend heb ik me best vermaakt.



Zaterdag de proloog van de Tour in Rotterdam, heel leuk om eens van nabij mee te maken, jammer dat het nu net moest regenen. Maar zondagochtend vroeg, voordat de grote hitte zou toeslaan ben ik met nr. 78 vertrokken richting het oosten en heb een rondje Barendrecht - Oud Alblas gereden. Overal nog rust, stil landelijk asfalt, nog heerlijk fris, wat is er mooier dan zo je zondag te beginnen. Langs de Waal, een riviertje tussen Heerjansdam en Hendrik Ido Ambacht richting Alblasserdam. Op de Alblasserdamse brug, dat had ik weer, moest ik wachten want er moesten wat zeiljachten door, en die kregen daar heel erg ruim de tijd voor, want ik stond daar een kwartier. En wat daar lastig is, is de breedte van het fietspad. Op de brug zelf is het echt smal en bij de slagboom probeert iedereen je alvast voorbij te gaan zodat zij niet achter je hoeven te blijven zitten. De meeste fietsers realiseren zich daarbij niet dat een Quest in de afdaling niet bij te houden is en daarom had ik me deze keer zo opgesteld dat ik er als eerste vandoor kon als de slagboom omhoog ging. En inderdaad, zelfs de snelste fietser gaf het halverwege de afdaling op, ik ging dik 50, en van de mensen die met mij bij de slagboom stonden heb ik niemand meer teruggezien.

Op door de polder langs de Graafstroom, een riviertje in een prachtig landelijk deel van de Alblasserwaard. Heerlijk stil nog zo vroeg op de zondagmorgen, maar het zonnetje kwam er al aardig door. Na 25 KM een stop gemaakt bij de Cafe de Krom voor een welverdiende capuccino. Mensen huren hier vaak een fluistersloep of een kano om in de omgeving wat rond te varen, misschien voor mijzelf ook eens een aardig idee, zal het eens voorstellen.

Na een korte rustpauze weer op weg naar huis want het werd al weer aardig warm en dan is je inspannen in de Quest echt geen pretje.
Waar ik inmiddels wel achter gekomen ben is dat de computer voordat ik deze opnieuw heb ingesteld wel heel florissante waarden aangaf voor snelheid, afstand en gemiddelden, want het kost me wat meer moeite diezelfde waarden nu te realiseren.
Na thuiskomst snel op een gewone fiets naar Rhoon om de eerste echte etappe van de Tour nog langs te zien komen. Leuk, lijkt me geweldig om zo je geld te verdienen, maar och, ik ben pas later fietsenthousiast geworden dus dit was voor mij niet weggelegd.
Later op de middag was er op tv nog een Alleweder te zien die een stuk met de 3 vluchters meereed in de Tour, ergens in Zeeland dacht ik, en zodoende weer een hoop reclame gemaakt heeft voor velomobielen. Heel leuk om te zien.

Afgelopen week maar 98 km met de Quest, totaal nu 42028, daarnaast 120 km op m'n ATB.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten