zondag 20 juni 2010

Herrie

Mijn Quest maakt veel herrie. Ik heb wat blogs gelezen dit weekend van andere Quest rijders en die krijgen de zaak steeds stiller, en dat doet mij ook verlangen naar minder herrie. Deze week al een bestelling naar Velomobiel in Dronten gemaild want de kogelkopjes rammelen dat het een lieve lust is en de ketting klappert in de rol onder het zitje. Ik hoop dat de nieuwe onderdelen snel binnen zijn dan kan ik er wat aan gaan doen. Omdat ik niet kan wachten heb ik vanmiddag wat geexperimenteerd met de kettingrol, even eruitgehaald, gereinigd en er een paar rubbers omheen gedaan uit een doosje met een rubberassortiment voor iemand die afvoeren onder wasbakken ed aanlegt. Geen idee of het lang houdt, weet niet wat voor rubber het is en ik weet ook niet of de kettingrol alleen uit plastic hoort te bestaan of dat er wellicht ooit rubber tussen heeft gezeten, maar na een proefritje had ik toch het idee dat het iets scheelt. Wat ik wel weet is, dat op dit moment niks zoveel herrie maakt als mijn huidige kogelkopjes. Een tip van Wim Schermer is het vervangen van de kettingkoker door een kunststof hoeklijn. Daar ga ik eens wat ophangingsmogelijkheden voor bedenken en dat dan ook uitproberen. Ik was toch al niet zo enthousiast over die nylon kokers want ik zit toch regelmatig onder de kettingsmurrie.
Ook heb ik de kilometerteller met behulp van Stan, mijn jongste zoon, geijkt. Een krijtstreep op de stoep, ter hoogte van een plakker op het linkervoorwiel, het wiel waarin het magneetje van de fietscomputer zit, banden op 6 bar en dan in belaste toestand (ikzelf die erin zat) tien omwentelingen tellen en dan ter hoogte van de plakker weer een krijtstreepje op de stoep, nagemeten en gedeeld door 10 heb je precies de wielomtrek, in mijn geval 1,476 meter met Schwalbe Kojaks.(nog even gegoogled en er wordt als maat 1477 mm opgegeven dus we hebben het goed gedaan.) Dat ingesteld op de computer en toen de autonavigatie meegenomen op een proefrit om te checken of de GPS snelheid overeenkomt met de teller. Na enige tijd rondfietsten gaf de teller hetzelfde aan als de navigatie dus ik denk dat ik nu aardig in de buurt zit van de werkelijke snelheid. Niet veel kilometers, alleen een proefritje. Totaalstand nu 41938 waarvan de eerste 41000 door vorige eigenaren, zoals aangegeven in de rijderslijst op Velomobiel.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten