zondag 23 mei 2010

Pinkstertochten

Woensdagavond na het werk een rondje gefietst, rustig aan want op werkdagen fiets ik ook naar m'n werk. Voorlopig nog op m'n ATB want de Quest is nog niet helemaal probleemvrij. De ketting blijft een zorgenkindje. Die loopt er soms af op de kleinste krans van de cassette op de tussenas. Lastig want dan hangt de ketting in de derailleur en moet je er echt uit om 'm er weer om te krijgen. Dat werd ik zat dus heb ik een oplossing bedacht waarbij de ketting er daar niet meer zo gemakkelijk afloopt. Ik heb van een kunststof profieltje een paar stukjes afgezaagd en dat met een tiewrap aan het beugeltje vastgemaakt waar de derailleur aan opgehangen is. Nou dat helpt, alleen zit het net iets te dichtbij het kleinste tandwiel.
Eraflopen is er niet meer bij maar soepel draaien op de kleinste ook niet, de ketting zoekt toch een weg langs het kunststof plaatje en gevolg is dat deze af en toe overspringt naar de volgende en dat trapt ook niet lekker, maar het scheelt een berg vieze wegwerpandschoentjes. Ik hoop stilletjes dat het kunststof in zal lopen en dat het overslaan dan over is. Ik verwacht, gezien het wite kunststofslijpsel dat op de foto staat, dat dat vanzelf goedkomt. Overigens gebruik ik het kleinste tandwiel alleen in afdalingen en op de vlakte is de een na kleinste voor mij meestal de beste.

Gisteren, zaterdag was het stralend weer en ben ik in alle vroegte, half tien al, op pad gegaan. Richting Gorinchem, want ik wil met de Quest een keer (of vaker) naar de microbrouwerij van Frits en zijn zoon Henk Kuiper, het Kuipertje, aan het einde van de Appeldijk in Heukelum. Dus in die richting wilde ik gisteren, alvast het eerste deel van die route verkennen. Het was nog stil op straat en ik ben een aardig stuk in de goede richting gekomen. Ik heb gekozen voor een route over de Alblasserdamsebrug en dan een stuk langs de Graafstroom. Dat is nog prachtig landelijk en heerlijk rustig op zaterdagmorgen. Na zo'n 25 KM had ik café de Krom in Oud Alblas bereikt, een aardige plek voor een bakkie en wat rust. Dit punt ligt, schat ik, halverwege naar de brouwerij en dus een mooi punt om terug huiswaarts te keren.

Vanmorgen had ik ook veel zin om een stuk te gaan fietsen, de zon scheen al vroeg. Ik heb op Internet even wat routes bekeken, oa via de routeplanner van de fietsersbond, grandioos) en besloten richting Brielle te gaan fietsen, langs de Oude Maas, een prachtig recreatiegebied tussen Heerjansdam en Rhoon, waar je ook de Rhoonse en Carnissergrienden kunt vinden, getijdengebiedjes langs de rivier. Daarna verder via Poortugaal, Hoogvliet en de Spijkenisser brug langs de Brielse Maas, ook een recreatiegebied, naar den Briel. De route was prima, goed asfalt en mooie snelle fietspaden. In het prachtige oude vestingstadje heb ik een capuccino gedronken op een terrasje in de zon. Als ik met de Quest op pad ben heb ik meestal niet veel geduld tijdens een tussenstop en wil ik weer snel op pad. Op de terugweg een aantal keren wat wielrenners voorbij gestoven, die toch een acceptabel gemiddelde aanhielden. Maar ja, brug-op hou ik ze niet bij, brug-af des te beter.

Morgen nog een vrije dag, en misschien weer een tocht. Ik zou best wat collega's tegemoet willen rijden die de afgelopen dagen uit Parijs komen rennen en fietsen, want ze doen mee met de Roparun, een estafettetocht die vooral bedoeld is om geld in te zamelen voor terminale patiënten, om de tijd die ze nog rest zo aangenaam mogelijk te laten zijn. Een mooi doel, en ook sportief gezien geen geringe prestaties, ieder van de ploeg loopt minstens de afstand van 2 marathons in ruim 2 etmalen. Zij worden morgenmiddag in Rotterdam verwacht en lopen 11 a 12 km/u dus moet ik even rekenen waar ik dan hoe laat moet zijn om ze voorbij te zien komen en ze aan te moedigen en een hart onder de riem te steken. Maar daarover later meer.

KM-stand tot nu (nulgesteld bij de aanschaf van Quest78 op 4-5-'10 ): 425 KM, met een overall gemiddelde van 31.5 km/u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten