Gisteren gingen, toen ik bijna thuis was van het werk, de knippers niet meer aan en omdat ik het racekapje erop heb kon ik ook lastig een hand uitsteken bij het afslaan. Dus het laatste stukje soms met samengeknepen billen de hoek om, in de hoop dat achterliggers me zouden mishouden. Och, geen echt risico, ik spiegel goed en het was om die tijd al niet druk meer maar je weet nooit. Dus gisteravond de accu's aan de lader, ik heb een zelf geknutselde accu. Samengesteld uit 6 C batterijen, (wat het voordeel biedt dat je iedere cel apart kunt opladen en een mindere broeder kunt vervangen door een die dichter bij het gemiddelde van de cellen zit) in een stuk geprepareerd afvoerbuis, en daaraan heb ik zo'n onhandige tulpstekker gezet zoals ook ooit aan de originele loodaccu van VM zat.
Nooit begrepen waarom het mannetjesdeel van de connector aan de accu zat, want daardoor hingen de onder spanning staande delen eigenlijk open en bloot op het moment dat je met de accu op pad was om op te laden of om te wisselen, en als dat stekkertje dan tegen een aluminium framebuis, of in een plasje water komt te hangen, niet ongewoon onderin een Quest die in weer en wind bij nacht en ontij word gebruikt, dan waren de rapen gaar. Maar daar heb ik gelukkig nooit last van gehad, wan ik had wat extra isolatietape rond dat stekkertje geplakt zodat ik niet al te snel kortsluiting veroorzaakte. Maar vanmorgen in het duister, net na het aansluiten van de accu op de boordelectronica ging er iets mis. Ik testte de verlichting en dat werkte prima, toen ik iets hoorde vallen. Ik dacht dat er iets mis ging en keek direct onder de zitting en jawel, wat knetterende vlammetjes aan het snoertje van de accu, die op de bodem was gevallen. Ik maak de accu normaal gesproken vast met wat klittenband aan de framebuis onder de stoel maar dat band was doorgesmolten, vandaar. Ik heb het snel losgetrokken maar daarbij brandde ik wel mijn vingers, want er was kortsluiting ontstaan en van het rode draadje was de mantel helemaal weggesmolten en kleefde deels aan mijn vingers. Snel de accu eruit en opengemaakt, de batterijen zelf zagen er nog aardig uit, misschien zijn die niet naar de filistijnen, even afwachten. En ik hoop dat de rest van de Quest bedrading nog okee is, kon ik niet zien vanmorgen.Er zit een zekering tussen, maar ja, die constructie dateert ook uit 2003, het bouwjaar van mijn Quest. Maar mijn ww rit ging niet door, ondanks dat ik zat reserveaccu's heb, van de standaard oude loodversie tot de B&M maar alles is zo goed als leeg, en zonder stroom geen fietstocht op dit uur. Helaas, dan maar met het OV. Dit weekend maar es goede connectors aan de accu en aan de fiets solderen om dit in de toekomst te voorkomen. Enige verwarming zo in de vroege ochtend is welkom, een fik in de fiets niet!
Ai, oppassen!
BeantwoordenVerwijderenIk heb de standaard connectors (jackpluggen die bij mij steeds los trilden) vervangen door http://dx.com/p/high-current-ultra-plugs-t-connector-10-10-pack-shrink-tubing-20-pack-set-10788
En dan inderdaad de vrouwtjes aan de accu's.
Groeten
Maurice
Ha Maurice,
Verwijderenja, die had ik ook gezien maar ik heb geen zin om er een maand op te wachten. heb jij er nog over?
ik gebruik een Lipo accu van 4500mAh. Heb direkt achter de aansluiting een steekzekering + houder gemonteerd (5A). Kortsluitstromen van accu's kunnen aardig oplopen tot wel 30A en nog meer, afhankelijk van het type en de conditie accu. (de lipo wel 100A) Zo'n zekering voorkomt dat de boel in de fik gaat of je accu naar de knoppen. Zorg altijd wel voor een paar reserve zekeringen.
VerwijderenHoi Cor,
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb al na een maand of 3 de originele stekkers van VM.nl volledig verketterd, en gebruik nu naar volle tevredenheid de zogenaamde Tamiys stekkers. Mannetje-vrouwtje, goed waterbestendig, haaksluiting, trillen nooit los, en inderdaad het vrouwtje op de batterij.
Kijk maar eens op het net, b.v. hier:
https://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8&rlz=1T4GGNI_noNO480NO480&q=tamiya+stekkers
Ook kan je mijn post http://a3manh.blogspot.no/2013/01/stekkers.html eventueel even nalezen daar staan ook een paar foto's op.
Succes, Adri.
Hallo Adri,
Verwijderenheb er vandaag ook zo'n Tamiya connectorsetje aan gesoldeerd
Ik maak altijd de stekkers los wanneer ik uit de fiets stap. Dat ben ik gaan doen nadat er een keertje kortsluiting is ontstaan in de stekkertjes, de hele stekkerboel gesmolten en de (Sigma) accu naar de filistijnen. De kortsluiting was dus vóór de zekering dus die doet daar niets tegen. Deze zorgt er alleen (maar wel het meest belangrijk!) voor dat de bedrading niet doorbrand bij kortsluiting elders in de fiets. Gelukkig was de accu bijna leeg, het is niet ondenkbaar dat de hele fiets en eventueel je garage uitbrand als de accu wel vol is. Iets voor in de handleiding van de fiets...
BeantwoordenVerwijderenZoetwater geleidt slecht, het stekkertje in een plasje water leidt niet tot kortsluiting / leeglopen van de accu.
Water in je electra : voor buiten worden er toch speciale contactdozen ed verkocht, is dat ook een verkooptruc dan?
VerwijderenBij 6 volt ontstaat geen kortsluiting als de stekker in een plasje water ligt. Bij hoge(re) voltages wel. Er zijn allerlei tabellen voor.
VerwijderenIk maak wel altijd de stekkers los maar dat het stekkertje in een plasje water ligt daar maak ik mij dus niet druk om en ook nog geen problemen mee gehad. Wel zo nu en dan spayen met contactspray of WD40 maar dat is meer vanwege de lichte corrosie op de metalen contactdelen.
Als alternatief voor de tulp stekkers heb ik ook wel eens gedacht aan XLR pluggen. Deze kunnen niet zomaar los gaan omdat deze zich vergrendelen en omdat de pennen verdiept liggen is de kans op sluiting ook vrij klein. Zijn ook makkelijk te verkrijgen in Nederland.
BeantwoordenVerwijderenGroeten Andre
Die ken ik uit mijn tijd als muzikant, en die gaven toch redelijk vaak storing.
Verwijderen