dinsdag 15 januari 2013

OBT Nasleep

Sneeuw in het land. Hier ligt inmiddels 6 cm en het sneeuwt vandaag nog steeds. Fietsen met de Quest zou nog kunnen, want je gaat niet zo gemakkelijk onderuit, maar als ik niet perse hoef laat ik het liever zitten. Komt mooi uit, ik heb nog wat te herstellen na de onvolprezen oliebollentocht van eind vorig jaar, 2012. Onderweg van en naar Zwolle is het een en ander misgegaan en daar kan ik nu mooi aan sleutelen. Gelukkig heb ik geen tegenslag gehad waardoor ik niet meer verder kon met de Quest, dus dat was dan weer wel fijn. Maar er moeten toch wat reparaties gebeuren. Gisteren heb ik aan beide kanten de remtrommels geserviced, dat wil zeggen dat ik de voorwielen eruit heb gehaald. Daarna heb ik met een harde borstel en een stofzuiger de voorwielkasten opgeschoond. Ik kan er mooi een bloempot mee vullen, doe ik alleen niet want het is wel vervuilde straattroep natuurlijk. Daarna heb ik de remtrommels van los stof ontdaan en de asjes waarmee de remvoeringen bediend worden heb ik met gewone motorolie gesmeerd. Hier moet je zeer voorzichtig mee zijn, wat olie morsen op de remvoering en je kunt nieuwe gaan halen. Met een spuitbus kan ik niet precies genoeg doseren en alle moderne smeermiddeltjes van tegenwoordig, die houden het volgens mij helemaal niet zo lang gangbaar met deze koude, vaak natte en soms zoute omstandigheden. De laatste keer, nog niet eens zo lang geleden heb ik ze met een spuitbus gesmeerd en nu was links al zo stroef dat deze bleef hangen. Nou, dan moet je flink trappen om nog een enigzins redelijke kruissnelheid aan te kunnen houden. Maar ze zijn nu beiden weer lekker soepel. Omdat ik toch bezig was heb ik in beide remkabels een paar druppels olie laten vallen en wat heen en weer geschoven in de hoop dat dit de kabels dit seizoen verder ook goed soepel gaande zal houden. Verder heb ik de vering even gecheckt en de bovenste stang even ingeolied, zodat de roest niet kan toeslaan (zoals bij Erwin Cookie) en daarna de rubberen kous er weer zorgvuldig omheen, want onder buiten de Quest, ook in de wielkasten heerst er zeker in dit jaargetijde een agressieve omgeving voor de metalen en andere mechanische delen, dus enig preventief onderhoud is hier zeker geboden. Na deze actie nog wat vers vet op de kogelkopjes en dat varkentje is weer even gewassen. Maar als erfenis uit Zwolle heb ik nog wat euvels die ik moet verhelpen. Mijn remlicht heeft de geest gegeven, omdat ik er wat teveel spanning/stroom op heb gezet, neem ik aan. De normale stroomvoorziening was in eerst instantie de ouderwetse 6 V loodaccu zoals deze ooit met de Quest werd geleverd. Nadat ik mijn B&M ixon speed had gekocht en ingebouwd heb ik alles op de daarbijhorende accu aangesloten maar ik ben niet tevreden over hoe lang deze genoeg capaciteit biedt, dus ik heb zelf een andere accu gefabriekt met 1.2 volts C-batterijen erin die ik kan opladen. Met 5 cellen erin had ik precies 6 V, maar dat hield qua capaciteit niet over. Dus ik heb er een extra batterij ingedaan, en dan kom je op 7.2 V. Tot hier ging alles goed, maar van de zomer heb ik nog een setje van die batterijen bijgekocht en voor het afreizen naar Zwolle aan de oplader gelegd en ik vermoed dat deze 6 nieuwe cellen eerder in de buurt van 1,4 of 1,5 volt komen zodat het totaal 8,4 tot 9 Volt levert, en daar kon mijn remlicht niet tegen. Wel effetjes maar als de Quest op de handrem staat, blijft het remlicht branden en dus op zo'n moment is de zaak uitgefikt. Er is zelfs een gat in het rode glaasje gesmolten. Ik moet daar iets op verzinnen, of de spanning nou 4 of 8 volt is, het remlicht moet gewoon branden. En dan nog dit:
De ophangconstructie van mijn stoel is afgebroken. Ik ga Dronten maar 's bellen om te vragen hoe ik dat oplos. Maar ook zonder dit onderdeel kan ik de Quest gewoon gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten